Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford One Manufacturing: nižší náklady přes méně platforem a více standardizace
9.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Někdejší průkopník masové výroby automobilů nyní touží po větší efektivitě. Pomoci mu v tom mají standardizované výrobní postupy a méně platforem.
Automobilka Ford je těsně před zahájením svého ambiciózního plánu, který počítá se zefektivněním výroby. Všechny továrny Modrého oválu po celém světě by na jeho základě měly zavést jednotné postupy výroby, čímž se výrazně sníží náklady. Značka tak odkazuje na své kořeny, kdy Henry Ford na počátku 20. století zavedl pásovou výrobu a cenu dnes již legendárního modelu T snížil na pouhých 360 USD. Tak účinný sice plán zvaný „One Manufacturing System“ (neboli Systém jedné výroby) nebude, Ford však věří v maximální úspěch a doufá, že se mu nové výrobní postupy podaří sjednotit do roku 2015.
Základem celého plánu je strategie One Ford, kdy vždy jeden model značky v rámci segmentu je dostupný po celém světě. Díky tomu je možné např. nový Focus koupit v Americe, Evropě i Asii. Při aplikaci procesu na samotnou výrobu by tak mělo být dosaženo standardizovaných postupů po celém světě. A týká se to nejen lepší efektivity při vyhledávání, dodávce a údržbě materiálu, ale také větší flexibility a vyšší efektivity při investicích.
Zakomponováním virtuálních nástrojů do všech těchto kroků by Ford dle firemních analýz měl dosáhnout snížení nákladů o podstatných 8 %. Snad ještě důležitější je ale fakt, že po sjednocení výrobních postupů budou moci vznikat v jednotlivých továrnách vozy pro jiné regiony. Značka tak v Evropě, kde aktuálně nabídka převyšuje poptávku, nebude muset přikročit k uzavření některých poboček, ale jen pozmění cílovou destinaci smontovaných fordů.
Důležitým aspektem systému One Manufacturing bude menší počet platforem a komponentů, což lze považovat za logický krok. Zvláště po představení modulárních šasi MQB (Modularer Querbaukasten) Volkwagenu, CMZ (Common Module Family) Nissanu a SPA (Scalable Platform Architecture). Ford má spočítáno, že tímto způsobem by produkce továren mohla být ve zmiňovaném roce 2015 navýšena o 25 %.
Zároveň je však více než jasné, že zavedením standardizovaného procesu zmizí z nabídky Fordu unikáty. Třeba takový Ford Falcon, který se jako sedan, ute (forma pick-upu - pozn. red.) a SUV prodává pouze v Austrálii. Dle spekulací by tento model měl skončit v roce 2016 a jeho místo zaujmou globální novinky Taurus a Explorer.
Plány Fordu ovšem mimo systém One Manufacturing zahrnují také výraznou expanzi v asijsko-pacifickém regionu a v Africe. Během následujících let má být vystavěno na 9 nových továren, přičemž většina se ne náhodou bude nacházet v Číně. Právě zde by Ford chtěl velmi brzy dosáhnout prodeje 2,9 milionu vozů ročně - a tím splnit svůj další cíl vyrábět v polovině dekády 8 milionů automobilů za rok. Povede se?


Systém One Manufacturing se dotkne i továrny Ford v Kolíně nad Rýnem. Ovšem v dobrém smyslu, dělníci by se propouštět neměli.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice včera 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP včera 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejnovější články
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
před 8 hodinami
Nešťastně zaříznutá vlajková loď amerických křižníků silnic chytila druhý dech, za 850 tisíc Kč je to neskutečný kus auta
před 10 hodinami
Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
před 11 hodinami
Slavný německý tuner si vzal do parády čínské auto, to tu ještě nebylo. Je to znak ještě překvapivějšího kroku
dnes
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
