Hlad po SUV nebere konce, v popularitě tohoto typu aut nastal další zlom

Někteří jim věští brzký konec, zákazníci ale křičí: „Chceme víc!” Jen a pouze větší podíl SUV na trhu překonal další zásadní milník, když o letošním lednu v Rusku překonal hranici 50 procent.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Hlad po SUV nebere konce, v popularitě tohoto typu aut nastal další zlom

28.2.2021 | Petr Miler

Hlad po SUV nebere konce, v popularitě tohoto typu aut nastal další zlom

/

Foto: Škoda Avto

Někteří jim věští brzký konec, zákazníci ale křičí: „Chceme víc!” Jen a pouze větší podíl SUV na trhu překonal další zásadní milník, když o letošním lednu v Rusku překonal hranici 50 procent.

Někteří by byli rádi, kdyby modlou současné automobilové doby byly elektromobily, realita je ale úplně jiná. Jsou jí SUV, se kterými zrovna elektrický pohon vzhledem k velikosti a hmotnosti těchto aut moc kompatibilní není, a tak se všechny větší modely pořád prodávají hlavně s diesely. Je nad slunce jasnější, že dny jejich popularity budou jednoho dne sečteny, neboť nic netrvá věčně, ale kdy se to stane?

Některé automobilky tvrdí, že ten moment je na spadnutí. Že trh se přehřívá, z výjimečného se stává obyčejné a výše zmíněná omezená kompatibilita s elektrickým pohonem bude tím, co jim definitivně zlomí vaz. Říká to třeba Volkswagen a dává to smysl, může se to velice dobře stát. Zatím se to ale neděje, ani v nejmenším.

Esúvéčka totiž dál lámou historické rekordy. Firma JATO Dynamics shromažďující informace o registracích nových aut už před pár dny oznámila, že v lednu 2021 měla SUV na obecně chřadnoucím evropském trhu rekordní podíl. Dá to rozum - když mají lidé hlouběji do kapsy, koupí si o statisíce dražší auto než srovnatelný hatchback či kombík, který by jim nabídl úplně ten samý prostor, větší dynamiku, nižší spotřebu i celkově menší provozní náklady (pneumatiky, brzdy...). Ale sarkasmus stranou - podíl 44 % je extrémně vysoký, rekordně vysoký, ale po předchozích pokořených metách už nás ze židle nezvedl.

Nyní ale dorazila podobná statistika z Ruska, kde už se ledy lámaly více. Letos v lednu, tedy ve stejný měsíc, se tam prodalo přes 47 500 SUV, což znamená tržní podíl přes 50 % (přesně 50,1 %) a stav, který v loňském roce nenastal ani jednou. Jinými slovy - většina nově prodaných aut už jsou vozy s vyšší stavbou karoserie a třebaže pořád musíme opakovat, že to platí jen tehdy, když za jeden typ auta označíme Dacii Duster i BMW X7, je to stejně pozoruhodné.

Dodejme, že nejúspěšnější jsou s SUV v Rusku evropské značky, mezi nimi i Škoda se svým Karoqem (mají podíl 33 %). Japonci a Korejci si připsali 25 % trhu a pozor, v dalších 17 % čínských, ruských a amerických značek (nevíme, proč je Avtostat hází do jednoho pytle, ale hází) už hrají prim Číňané, kteří do Evropy tlačí právě hlavně SUV. Nejúspěšnější značkou je pak Hyundai, které jen za leden prodalo v Rusku 7 tisíc aut tohoto typu.

Co přijde příště? 66 procent? 75 procent? Uvidíme, zatím se ale skutečně nezdá, že by hlad po SUV bral konce v jakémkoli ohledu.


Hlad po SUV nebere konce, v popularitě tohoto typu aut nastal další zlom - 1 - Skoda Karoq Rusko 2020 ceny zari 01Hlad po SUV nebere konce, v popularitě tohoto typu aut nastal další zlom - 2 - Skoda Karoq Rusko 2020 ceny zari 02Hlad po SUV nebere konce, v popularitě tohoto typu aut nastal další zlom - 3 - Skoda Karoq Rusko 2020 ceny zari 03Hlad po SUV nebere konce, v popularitě tohoto typu aut nastal další zlom - 4 - Skoda Karoq Rusko 2020 ceny zari 04Hlad po SUV nebere konce, v popularitě tohoto typu aut nastal další zlom - 5 - Skoda Karoq Rusko 2020 ceny zari 05Hlad po SUV nebere konce, v popularitě tohoto typu aut nastal další zlom - 6 - Skoda Karoq Rusko 2020 ceny zari 06Hlad po SUV nebere konce, v popularitě tohoto typu aut nastal další zlom - 7 - Skoda Karoq Rusko 2020 ceny zari 07Hlad po SUV nebere konce, v popularitě tohoto typu aut nastal další zlom - 8 - Skoda Karoq Rusko 2020 ceny zari 08
Evropa se definitivně zbláznila do SUV, ještě větší hlad po nich se ale projevuje v Rusku, které se do běžných evropských statistik nezapočítává. Je to dnes jeden z největších automobilových trhů starého kontinentu a SUV už se tam prodává přes 50 % Mezi nimi i Škody Karoq, která je dnes po Rapidu druhým nejúspěšnějším modelem škodovky v Moskvě a (širokém, velmi širokém...) okolí. Foto: Škoda Avto

Zdroj: Avtostat

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše