Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jeden z největších průšvihů mezi moderními auty nikdo nechce ani jako ojetinu
27.11.2020 | Petr Miler
Nezřídka se stává, že když o nějaký neobvyklý vůz nestojí zákazníci jako o nový, je o něj o to větší zájem s odstupem času jako o ojetinu, leckdy už kvůli původně nízkým prodejům. U Fiatu Croma tomu tak není.
Fiat mezi roky 1985 a 1996 vyráběl model Croma, i u nás dobře známý a docela úspěšný sedan či spíše liftback střední třídy. Jak to ale u italské automobilky bývá, není důležité, jestli o nějaký vůz zájem je nebo není, Fiat jej buď nahradí nebo vypustí z nabídky zcela nahodile. A tak i Croma katalogy značky opustila bez přímého nástupce. Tehdy to bylo překvapivé, s odstupem času si ale můžeme říci, že Croma se v podobné pozici neocitla sama. Nejúspěšnějším moderním autem Fiatu je dodnes Punto, které nástupce též nedostalo. A velmi slušně si po léta vedl model 500, jež 13 let čekal na novou generaci, až dostal takovou, o níž z původních zákazníků nestojí skoro nikdo. Ale zpět ke Cromě.
Ta se nakonec nové generace dočkala, ale až skoro o 10 let později. Fiat, tehdy spolčený s koncernem GM, nevěřil, že by znovu dokázal prorazit ve střední třídě s klasickým sedanem či kombíkem, a tak vymyslel křížence, chcete-li crossover. Na platformě Opelu Vectra či Saabu 9-3 vzniklo auto, kterému Italové říkali „komfortní kombík”, upřímněji řečeno slepenec mezi kombíkem, hatchbackem a MPV, kterému v jedné ze svých slabších chvilek dodal design Giugiaro. Bylo to zklamání už při odhalení, jeho nejhorší chvíle ale měly teprve přijít.
Auto nebylo po funkční stránce úplně nezajímavé, zejména z hlediska vnitřního prostoru šlo o praktický rodinný vůz s bohatým prosklením. Uvnitř se sedělo výše, ale zase ne tak vysoko jako v MPV. Řadicí páka či volič automatu jsou na středové konzoli, aby bylo v interiéru ještě víc místa. Úrovně Multiply, kdy vpředu mohli vedle sebe sedět tři lidé, Croma ale nedosáhla a celková variabilita vnitřku nebyla taková. Ani mizerné zpracování interiéru, nepřesvědčivé jízdní vlastnosti a vysoká cena Cromě na popularitě nepřidaly.
V podstatě všechny zákazníky si vůz našel během prvních pár let výroby, kdy ale v Evropě neoslovil více jak 36 tisíc lidí za rok. A v roce 2010, kdy už Croma dýchala z posledního, si získala jen 10 tisíc kupců. Pro srovnání Škoda Superb, která si tou dobou pořád obtížně hledala místo pod sluncem v téže třídě, už oslovovala 50 tisíc lidí za rok. Croma tak s rokem 2011 předčasně zmizela z výroby s jediným úspěchem - diskreditace jména původního, docela oblíbeného modelu.
K tomuto příběhu nás přivedl náhodný kontakt s jedním Fiatem Croma v bazaru, který se prodával za neskutečně nízkou cenu nedosahující ani 20 tisíc Kč. To je velmi málo za ještě slušně vypadající vůz střední třídy klidně z přelomu minulé dekády, jak jsme ale později zjistili pohledem na celou, ne zase tak malou nabídku ojetin na Mobile.de, je to pravidlo, ne výjimka. Croma za více jak pár desítek tisíc v prodeji je bez ohledu na její stav raritou a nejdražší ojetina v celé Evropě stojí 180 tisíc Kč snad jen proto, že prodávajícího napadlo ji za tolik nabízet - 128 tisíci km na tachometru ji skutečně neospravedlňuje.
Podle provozovatele místního autobazaru je o Cromy prakticky nulový zájem i jako o ojetiny a ceny tomu odpovídají. Jestli právem, nebo ne, posuďte sami, realitu tím ale stěží změníte. Za vše přitom nejspíše může pokus Fiatu nabídnout něco trochu jiného, který v tomto případě nevyšel. Lidé o nevalně vyhlížející slepenec aut několika typů nestáli a nestojí o něj zjevně ani s odstupem 10 až 15 let.














Novodobému Fiatu Croma se jako novému autu na trhu vůbec nedařilo. A nedaří se mu na něm ani jako ojetině, většina použitých aut dnes navzdory nevelkému stáří i nájezdům nestojí skoro nic. Ilustrační foto: Fiat
Zdroje dat: JATO Dynamics, Mobile.de
Bleskovky
- Majitel dál upravil auto s lakem, který z něj dělá dvojrozměrný objekt, teď mate ještě víc
včera - Jízda s šestiválcovým Golfem ve specifikaci pro důchodce připomíná, co jsme měli a nemáme
včera - Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
14.1.2021 - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021
Nejnovější články
- Pokus Alfy Romeo o návrat je takový průšvih, že ji překonává i 6 let pohřbená značka
před 10 hodinami - Nejluxusnější SUV Kie vypadá tak málo jako Kia, že ani nenese její logo
včera - Druhé nejvzácnější BMW M udělalo za pár let z obyčejných lidí bohaté, jedno je teď k mání
včera - Pohaslá hvězda Fordu chytila druhý dech, i v těžkých časech drží prapor značky
včera - Majitel dál upravil auto s lakem, který z něj dělá dvojrozměrný objekt, teď mate ještě víc
včera - Asi nejpodivnější náklaďák dějin je z SSSR. Bral „sto na sto” a uměl kouzelné věci
včera - Jízda s šestiválcovým Golfem ve specifikaci pro důchodce připomíná, co jsme měli a nemáme
včera - Lada výrazně zlevnila svou vlajkovou loď, i tu lze nyní koupit skoro za hubičku
včera - K mání je dodnes nejeté, historicky první auto s revolučními brzdami. Je to stroj času
včera - Proč downsizing motorů nepřináší kýženou úsporu paliva? Zůstalo jen u dobré myšlenky
15.1.2021
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Koronavirus 20:38 - Zajda
- BMW Divize 19:44 - Vrooom
- Politický koutek 19:13 - Stepan
- Dálniční známka 2021 15:37 - Zajda
- Elektromobily a vse kolem nich 15:17 - ctrl_j
- Za kolik jezdíte s benzínem? 13:33 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 13:14 - Arnie J
- Fabia 1.9 SDI 47kw r.v 12/2001 jakou rozvodovou sadu 10:42 - Zajda
- Zabavne kabrio kolem 300tis 01:13 - BillyRay
- Co právě teď posloucháte? 15.1.2021 - 970ka