Kdysi úspěšný Japonec končí v Evropě s hanbou jako propadák, továrna jela na 8 procent

Je zvláštní, že zrovna v dnešní době se takovému autu přestalo dařit, ale je to tak. Nejprve skončily dva deriváty stojící na jeho základech, nyní Evropu opouští i samotný Nissan Navara.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Kdysi úspěšný Japonec končí v Evropě s hanbou jako propadák, továrna jela na 8 procent

7.6.2021 | Petr Miler

Kdysi úspěšný Japonec končí v Evropě s hanbou jako propadák, továrna jela na 8 procent

/

Foto: Nissan

Je zvláštní, že zrovna v dnešní době se takovému autu přestalo dařit, ale je to tak. Nejprve skončily dva deriváty stojící na jeho základech, nyní Evropu opouští i samotný Nissan Navara.

Když se zmiňujeme o autech, která jsou dnes skoro zaručenými prodejními hity, jde o SUV a crossovery křížícími s tímto karosářským stylem skoro cokoli. K nim navíc nezřídka přidáváme zmínku o pick-upech, které jsou zejména v USA, Austrálii a některých dalších částech světa populární stejně, ne-li ještě více. Dávalo by tedy smysl očekávat, že se prosazovat začnou i v Evropě a chvíli se zdálo, že se to opravdu stane, dnes bychom si na to ale příliš nevsadili.

Důvodem budiž i osud Nissanu Navara, kdysi velmi populárního pick-upu. Ještě v roce 2016 se jej na starém kontinentu prodávalo přes 30 tisíc kusů za rok, což bylo a je docela obdivuhodné číslo, pak se ale cosi pokazilo. V roce 2019 prodeje padly o třetinu na 21 904 vozů, loni pak skoro o polovinu na 11 695 aut, přičemž 40 procent aut se prodávalo ve Velké Británii, tedy mimo EU. V tu chvíli se Nissan rozhodl, že Evropě nedopřeje modernizaci, kterou nadělil zbytku světa a tím jeho osud zřejmě zpečetil.

Japonská automobilka dnes oznámila, že všechny dřívější náznaky úplného konce Navary v Evropě byly pravdivé a za jejím příběhem se závěrem letošního roku zavře opona. Nissan už nevěří, že by vůz mohlo něco spasit a raději jej bude prodávat už jen tam, kde s ním zaručeně pochodí lépe. Tedy třeba ve zmíněné Austrálii, v Africe či na jihu Asie.

Firma totiž zcela zavře svůj závod ve španělské Barceloně, kde se auto pro Evropu výlučně vyrábělo. Teoreticky bylo možné dovážet jej z Jihoafrické republiky nebo Thajska, nakonec ale padlo rozhodnutí trápení Navary zcela ukončit. Barcelonská fabrika, která je s to posílat do světa až 500 aut denně, totiž v posledních letech s výrobou 40 vozů za den jela na 8 % své kapacity, což nebylo udržitelné.

Nemůže za to ale jen klesající zájem o Navaru, neprodávaly se ani její deriváty. Na základech tohoto modelu vznikal v Barceloně Mercedes třídy X, za kterým se zavřela voda už dříve, nebo Renault Alaskan, se kterým je v Evropě též konec. Pro udržení výroby už tak zkrátka nebylo z čeho brát a dovoz Japonci zavrhli. Navara tedy opouští Evropu s hanbou jako někdejší relativní hit, který se rychle změnil v propadák. Inu, možná Evropané na pick-upy přece jen zvědaví nejsou.


Kdysi úspěšný Japonec končí v Evropě s hanbou jako propadák, továrna jela na 8 procent - 1 - Nissan Navara D23 konec Evropa 01Kdysi úspěšný Japonec končí v Evropě s hanbou jako propadák, továrna jela na 8 procent - 2 - Nissan Navara D23 konec Evropa 02Kdysi úspěšný Japonec končí v Evropě s hanbou jako propadák, továrna jela na 8 procent - 3 - Nissan Navara D23 konec Evropa 03Kdysi úspěšný Japonec končí v Evropě s hanbou jako propadák, továrna jela na 8 procent - 4 - Nissan Navara D23 konec Evropa 04Kdysi úspěšný Japonec končí v Evropě s hanbou jako propadák, továrna jela na 8 procent - 5 - Nissan Navara D23 konec Evropa 05Kdysi úspěšný Japonec končí v Evropě s hanbou jako propadák, továrna jela na 8 procent - 6 - Nissan Navara D23 konec Evropa 06
Takto vypadá Nissan Navara po své poslední modernizaci pro Evropu... Foto: Nissan

Kdysi úspěšný Japonec končí v Evropě s hanbou jako propadák, továrna jela na 8 procent - 7 - Nissan Navara D23 konec Evropa 07Kdysi úspěšný Japonec končí v Evropě s hanbou jako propadák, továrna jela na 8 procent - 8 - Nissan Navara D23 konec Evropa 08Kdysi úspěšný Japonec končí v Evropě s hanbou jako propadák, továrna jela na 8 procent - 9 - Nissan Navara D23 konec Evropa 09Kdysi úspěšný Japonec končí v Evropě s hanbou jako propadák, továrna jela na 8 procent - 10 - Nissan Navara D23 konec Evropa 10Kdysi úspěšný Japonec končí v Evropě s hanbou jako propadák, továrna jela na 8 procent - 11 - Nissan Navara D23 konec Evropa 11Kdysi úspěšný Japonec končí v Evropě s hanbou jako propadák, továrna jela na 8 procent - 12 - Nissan Navara D23 konec Evropa 12
Aktuálnější verzi pro rok 2021 starý kontinent nedostal a nedostane, vůz tu ve výše vyobrazené podobě zcela skončí. Foto. Nissan

Zdroj: Nissan

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše