Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kolabující elektrická odnož Volva má po odvrhnutí Švédy dál problémy, ani nalitých 22 miliard nestačí na její záchranu
29.2.2024 | Petr Miler
Zjevně ani Číňané nechtějí v této firmě utápět další peníze, a tak se musela obrátit na banky. Konsorcium 12 firem poskytlo Polestaru 950 milionů dolarů pro překlenutí největších těžkostí, firma ale podle svých slov potřebuje dalších 350 „mega”, aby bezpečně zůstala nad vodou.
V tomto příběhu bude ještě veselo, sarkasticky řečeno. Když se koncem letošního ledna ukázalo, jak mizerně je na tom Polestar, tehdy elektrické dítko Volva, analytici varovali před možným úplným kolapsem. Nebyla to planá slova, i švédský rodič této mladé samostatné značky ztratil s firmou trpělivost a oznámil, že se jí zbaví. Nakonec to neudělal zcela, Volvo si ve firmě podrželo minoritní podíl, finanční vazby ale utnulo zcela a majoritu v Polestaru přenechalo čínskému Geely.
Tak nějak se čekalo, že Geely vezme peníze, do Polestaru je nalije a problémy firmy tím odloží. Ale to se nestalo. I pro Číňany je tohle zjevně moc horký brambor, a tak nechali Polestar plavat samostatně. Ten si proto, jak informuje agentura Reuters, musel zajistil externí financování od konsorcia 12 mezinárodních bank, které firmě poskytlo půjčku 950 milionů USD (přes 22 miliard Kč) se splatností 3 roky na překlenutí komplikovaného období. Zní to jako řešení, sama firma ale otevřeně přiznává, že to nemusí stačit.
Polestar uvádí, že pro zajištění své budoucnosti potřebuje externí fondy ve výši přibližně 1,3 miliardy USD (30,4 miliardy Kč), takže 350 milionů dolarů nejspíše dál shání. Ruku v ruce s tím šetří - firma loni prodělala 735 milionů USD (17,2 miliardy Kč) a spustila další vlnu propouštění - aktuálně se zbavuje 15 % zaměstnanců napříč celým světem, což je krok, který následuje 10procentní snížení stavů v polovině roku 2023.
Nevypadá to, že by na tom Polestar byl bůhvíjak dobře, generální ředitel firmy a mimochodem bývalý šéfdesignér Škody Thomas Ingenlath ale zůstává pozitivně naladěn. „Toto znamená novou fázi fungování společnosti Polestar. Úsilí posledních let se vyplácí: Zlepšili jsme naši nákladovou základnu, zajistili si financování a zrychlili naši produktovou ofenzívu,” říká trochu v nesouladu s tím, co naznačují jiné kroky a jiná prohlášení firmy. Ale náladu ve firmě je třeba udržovat na vysoké úrovni, to chápeme.
Akcie společnosti v reakci na tento krok vzrosty o 18,5 % a dál mířily nahoru, takže také investoři jej vnímají pozitivně. Rizika přesto zůstávají, nakonec sám Polestar je přiznává. Hodnota firmy ostatně zůstává o krutých 96 procent níž než v jejích nejlepších momentech, takže o velkém návratu důvěry akciových trhů dál nelze hovořit ani omylem.
![Kolabující elektrická odnož Volva má po odvrhnutí Švédy dál problémy, ani nalitých 22 miliard nestačí na její záchranu - 1 - Polestar 3 2023 prvni foto 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kolabující elektrická odnož Volva má po odvrhnutí Švédy dál problémy, ani nalitých 22 miliard nestačí na její záchranu - 2 - Polestar 3 2023 prvni foto 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kolabující elektrická odnož Volva má po odvrhnutí Švédy dál problémy, ani nalitých 22 miliard nestačí na její záchranu - 3 - Polestar 3 2023 prvni foto 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Kolabující elektrická odnož Volva má po odvrhnutí Švédy dál problémy, ani nalitých 22 miliard nestačí na její záchranu - 4 - Polestar 3 2023 prvni foto 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Polestaru se nedaří, to je zřejmé, pořád ale věří, že novinky jako model 3 jej vrátí na výsluní. Máme o tom své pochybnost, ale každému přejeme jen to nejlepší. Foto: Polestar
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024Teslu Cybertruck v přímém klání porazil 28 let starý spalovací sporťák, stačilo místo na rovině soutěžit na oválu
23.7.2024
Nejčtenější články
Sběratel rozjel silniční Formuli 1 Mercedesu na maximum na německé dálnici, z její dynamiky naskočí husí kůže i vám
27.6.2024Fernando Alonso znamená pro Aston Martin tolik, že jen kvůli němu postavil nový model s V12 a úchvatným manuálem
27.6.2024Po „noční můře” prožité s elektromobilem se majitel raději vrátil k 12 let staré spalovací ojetině
27.6.2024Pokus Korejců o dostupný masový elektromobil je sympatický, ale marný. Sami netuší, kdy tato auta reálně zlevní
27.6.2024Nové Bentley Continental je venku. Technickými změnami zákazníkům víc bere než dává
27.6.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva