Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Slavný konstruktér odhalil supersport s V12 bez turba, manuálem a obřím větrákem
11.12.2019 | Petr Prokopec
Má to být poslední analogový supersport a vůbec nejaerodynamičtější vůz všech dob. Při 980 kilech si tak vystačí se 700 koňmi, na prodej už ale není ani jeden.
Před několika málo dny Nissan představil produkční verzi limitované série GT-R50, na které japonská automobilka spolupracovala s italskou karosárnou Italdesign. Ve spolupráci s divizí Nismo výkon tohoto stroje vylétl na 710 koní, jež se skrývají pod notně upravenou karoserií. Čekali jsme tedy, že všech padesát exemplářů bylo od loňské prezentace rozebráno, jenže chyba lávky, Nissan stále má volné sloty. Když se ale nad tím zamyslíme hlouběji, vyjde nám, že až o takové překvapení se nejedná.
V prvé řadě je totiž třeba si uvědomit, že GT-R50 stojí 990 000 Eur (cca 25,3 milionu Kč), což je pětkrát vyšší suma, než jakou dáte za výchozí GT-R Nismo, které dostalo do vínku standardní karoserii a výkon nižší o 110 koní. Mnohem důležitější je však skutečnost, že velkotonážní kupé Nissanu přišlo na svět již před dvanácti lety. Za tu dobu jeho aura již poněkud vyprchala. Kromě toho dorazila nová konkurence, mezi níž se řadí i jeden méně výkonná stroj, za nímž nestojí žádná velká značka.
Řeč je o supersportu s prozatímním označením T.50. Ten se momentálně objevil na vůbec prvním oficiálním obrázku, přičemž prakticky všem boháčům světa se okamžitě rozklepala kolena. Vzápětí jim ovšem do očí vlétly slzy, neboť je třeba dodat, že jakkoliv vznikne dvojnásobné množství než v případě GT-R50, celá produkce již byla rozebrána. A to navzdory skutečnosti, že cena vůči Nissanu začíná na více než dvojnásobných 2 milionech liber (60,43 milionu korun).
Máme tu tedy opravdu neuvěřitelný úspěch, ani v tomto ohledu ale ve výsledku nelze mluvit o nějakém extrémním šoku. Stačí dodat, že za modelem T.50 stojí Gordon Murray. Slavný konstruktér Formule 1 a autor silničního McLarenu F1 tvrdí, že dosud nikdo nepřišel s legitimním nástupcem britského supersportu, a tak to musí udělat sám. Čerstvá várka informací jen dokazuje, že se mu to s největší pravděpodobností podařilo.
Novinka, jež bude nejspíše nabídnuta pod značkou Gordon Murray Automotive, již na první pohled zaujme obřím ventilátorem uprostřed zádě. Ten má průměr 400 mm a jeho primárním úkolem je odvod vzduchu z pod vozu. Murray s touto myšlenkou přišel již před několika lety, teprve nyní se mu však povedlo ji zapracovat do produkčního vozu. To mu umožnilo mohl poslat k ledu různé průduchy či klapky.
Do prodeje se tak dostane „vůz s nejpropracovanější aerodynamikou v historii“, což je tvrzení, kterému lze beze zbytku věřit. Systém nabídne šest různých režimů, kdy kupříkladu mód Streamline zredukuje odpor o 10 procent, aby byla navýšena rychlost v přímém směru. U režimu High Downforce lze pro změnu počítat s přítlakem vyšším oproti normálu o 30 procent. Větrák se pak zapojuje i při brzdění, kdy dráhu zkracuje o 10 metrů.
Nejextrémnějším režimem je Vmax Mode, kdy je zredukován odpor jako u módu Streamline, ovšem zároveň dojde k aktivaci 48voltového integrovaného startéru-generátoru. Ten dokáže po dobu tří minut dodat hnacímu ústrojí dodatečných 30 koní, celkový výkon vozu tak v daný moment vzroste na 700 koní. To je možná dnešní optikou málo, nicméně nesmíme zapomínat na skutečnost, že T.50 bude vážit pouze 980 kilo.
Očekávat lze tedy opravdu strhující jízdní dynamiku, již ještě umocní fakt, že zakázkový 3,9litrový dvanáctiválec od Cosworthu zvládne točit 12 100 ot./min. Nic podobného po silnicích ještě nejezdilo, obdivuhodná je pak skutečnost, že výkon bude na kola přenášet šestistupňová manuální převodovka. Řidič tak bude opravdu v centru dění, a to doslova, neboť stejně jako v McLarenu F1 bude sedět uprostřed.
Zbývá jen dodat, že v prvním čtvrtletí příštího roku odstartují aerodynamické testy, se kterými bude Murraymu asistovat tým Formule 1 Racing Point, tedy někdejší Force India. V květnu nás pak čeká oficiální odhalení, zatímco první vozy si zákazníci převezmou až na počátku roku 2022. Ani to však nesnížilo zájem s nedivili bychom se, kdyby se T.50 stal již nyní legendou jako jeho předchůdce i autor. Ten nakonec o svém možná posledním velkém životním díle (je mu 73 let) tvrdí, že jde o „poslední analogový supersport” v historii. Nedivili bychom se, kdyby měl pravdu...
Nový supersport Gordona Murrayho se ukázal na prvním obrázku
Dle tvůrce půjde o vůz s nejpropracovanější aerodynamikou v historii, na čemž má zásluhu větrák na zádi
Zdroj: Gordon Murray Automotive
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 27 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 27 minutami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 11 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva