Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Materiály Tesly dokladují tragickou kvalitu výroby, ukazují typické, dokola se opakující vady
7.2.2021 | Petr Prokopec
V oficiální rovině problémy jako by neexistovaly a reklamace majitelů jsou odmítány jako neopodstatněné. Sama Tesla přitom vydává servisní příručky, které na chronické problémy s kvalitou jasně ukazují. A ty poskytuje úřadům, které je zveřejnily.
Potíže Tesly s kvality jsou už dobře známou věcí, nakonec hodnocení jejích aut obvyklými způsoby skončilo zcela mimo měřítka používaná pro všechny ostatní výrobce. Fanoušci značky i po letech odmítají připustit jejich existenci a velmi liknavě k nim přistupuje i sama automobilka, která oprávněné stížnosti majitelů často arogantně odmítá.
Paradoxem budiž, že oči by jim mohla otevřít sama automobilka, která se sice navenek tváří nepřítomně, ve skutečnosti ale moc dobře ví, jaké problémy při výrobě vznikají. A že jsou to pořád ty samé. Interně publikuje technické příručky, v nichž shromažďuje informace o typických problémech a jejich odpovídajících řešeních. Normálně by se k nim nebylo možné dostat, protože je ale musí poskytovat agentuře NHTSA, která je jako veřejná instituce publikuje online, může se každý nyní podívat, jak to s kvalitou výroby Tesly ve skutečnosti je.
Jistě, chyby dělají všichni, problém je zde v tom, že Tesla dělá léta ty samé. Expertům v oboru není jasné, jak je vůbec možné, že i na začátku roku 2021 dostávají zákazníci auta s nesouměrnými spárami mezi částmi karoserie, vystouplými komponenty či zaměněnými součástmi. Pořád dokola. Tesla přitom typické problémy zná, jen je jaksi není schopna řešit jinak než poté, co auto zákazníkovi dodá.
Jednou z oblastí, kde dochází k častým problémům, je špatná montáž kontaktů baterie vysokého napětí. Za tím jednoznačně stojí lidské selhání, neboť dělníci v továrně povětšinou zapomenou instalovat ty správné šrouby. V té chvíli ovšem baterie není správně napojena, na kontaktem dokonce může dojít k výbojům. Ohrožena je jak dodávka energie pro motory, tak správná funkce dobíjení. To je zrovna u elektromobilů podstatný problém, který se ale znovu stát může. Problém je, že v takové míře se stává jen Tesle.
Že to není obvyklý stav, dokládá i jeden z kvalitářů oslovených kolegy z Jalopniku. Dle jeho názoru výrobce sice může organizovat tréninky zaměstnanců od rána do večera, ovšem poté stačí jeden špatný den, a rázem je auto bez šroubů. Něco takového se zkrátka děje, jiní výrobci ale zavádějí různá opatření, jež mají zabránit tomu, aby si takový exemplář převzal zákazník. Většina z nich navíc sahá po dvoufázovém zabezpečení, kdy nejprve veškeré šrouby zkontroluje technik se vzduchovou pistolí a poté ještě počítač. Teprve následně jde vůz na další pracoviště. A i na závěr výrobního procesu je vše zkontrolováno a případné problémy řešeny. U Tesly to tak zjevně nefunguje.
Podobně humpolácký je pak přístup Tesly také k problematickému dobíjecímu portu u levého zadního světla. Velmi často se totiž stává, že právě zde nesedí jednotlivé spáry karoserie. Dle už citovaného kvalitáře technika za tím stojí problémy, které se objevují někde mezi lisovnou a svařovnou. Během daného procesu dojde na přílišné ohnutí plechu či naopak na ohnutí nedostatečné, načež se pak následně mezi portem a karoserií objeví větší přechod, než by bylo přijatelné.
To je problematické nejen vizuálně, neboť to vede zejména k zatékání vody, ať již do samotného světlometu, nebo do víka zavazadelníku. Pokud přitom do hry přihodíme ještě problémy Tesly s lakem, který po zrychlení výroby nestačí dostatečně proschnout, není až tak překvapivé, že v těchto místech může odstartovat koroze ještě dříve, než samotný vůz vůbec opustí továrnu. Náprava problému si přitom žádá narovnání plechových výlisků, klidně i s pomocí kladiva, stejně jako následnou péči o lak, pokud došlo k jeho dalšímu poškození.
Onen kvalitář dále poukazuje na fakt, že zrovna tento problém je hodně viditelný, přičemž takto špatně sestavený vůz prochází pod očima celé řady lidí. Pokud ovšem na jeho odstranění ani tak nedochází, logicky to znamená, že jsou lidé v Tesle mimořádně nepozorní, mimořádně neschopní nebo mají nařízeno, aby podobné závady přehlíželi a vozy pouštěli do prodeje s nimi. Tedy jinými slovy, hlavním zájmem značky je vyrábět aut co nejvíce, nikoliv je vyrábět kvalitně.
Nejde tu přitom jen o výše zmíněné problémy, některá přehlédnutí mohou ohrožovat i životy lidí, neboť dalším typickým nedostatkem je absence šroubů na předním zavěšení či jejich následné uvolnění. To již může vyústit v havárii s fatálními následky, pročež zmíněná NHTSA zrovna v tomto bodě rozhodla o povinné svolávací akci.
Kvalita výroby Tesly je zkrátka nadále tragická a z dostupných dokumentů i citovaných vyjádření je zřejmé, že automobilka nedokáže už roky vyřešit jedny a ty samé problémy. Měla by posílit kontrolu kvality, stejně jako musí zavést mechanismy, které jednoduše linku zastaví, pokud se potíže objeví. Nevíme ale, zda je s něčím takovým reálně možné počítat alespoň do budoucna - už dnes na to marně čekáme řadu let.
Toto je jen pár ukázek z interních servisních příruček Tesly, které zveřejnila NHTSA. Ukazují, že majiteli mnohokrát připomínkované chyby v kvalitě montáže jsou automobilce dobře známé, přesto se dále dějí a jsou - v lepším případě - řešeny až ex post popsanými způsoby. Foto: Tesla, NHTSA
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva