McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg

(+ živé foto) Nový britský supersport P1 má světovou výstavní premiéru za sebou, podrobné informace ale máme hlavně o aerodynamice.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg

27.9.2012 | Miro Mihálik | 1 příspěvek

McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ živé foto) Nový britský supersport P1 má světovou výstavní premiéru za sebou, podrobné informace ale máme hlavně o aerodynamice.

Vnější vzhled nového McLarenu P1 je podle jeho tvůrců z pětadevadesáti procent hotový a měnit se budou pouze drobné detaily. Okna konceptu představeného dnes v Paříži však nejsou zatmavená jen náhodou, kabinu tento vůz ještě nemá. Pochybovat můžeme také o přítomnosti pohonné jednotky, vedení automobilky totiž k dále laděnému motoru 3,8 V8 biturbo původem z MP4-12C neuvedlo ani čárku. Zástupcům britského Autocaru to nicméně nedalo a jejich zjištění je docela překvapivé. Podle jejich sdělení má být celkový výkon vozu „jen“ kolem 730 koní a nikoli téměř tisíc, jak se původně předpokládalo.

Hybridní technika pod karbonovým pláštěm zpochybňována není, a tak budeme věřit, že spalovací jednotku bude podporovat elektromotor se sadou akumulátorů. Otázkou ovšem je, kde je pak nějaký pokrok v ladění osmiválce. V MP4-12C disponuje 625 koňmi a to by znamenalo, že se o zbylých 105 koní může bez problému postarat KERS. McLaren je v tom každopádně nevinně. Jednak zprávy o výkonu až 960 koní pocházely z neověřených zdrojů a zadruhé může být za rok, kdy dorazí sériové provedení, vše jinak a vůz může mít třeba 800 nebo 900 koní. Kdo ví.

Dozvěděli jsme se tedy o P1 v Paříži alespoň něco? Není toho mnoho, ale ano. McLaren říká, že základní karbonová struktura obsahující monokok a z uhlíkových vláken vyrobený ochranný oblouk nepochází z MP4-12C, ale byla vytvořena speciálně pro tento vůz. Automobilka rázně zarazila zvěsti o tom, že se mělo v kabině opět objevit uprostřed umístěné sedadlo řidiče, naopak oznámila, že se P1 bude vyrábět výlučně s levostranným řízením. To je u britské firmy poněkud překvapivé.

Samostatnou kapitolou McLarenu P1 má být jeho aktivní aerodynamika. Auto údajně vygeneruje přítlak až 600 kg a přitom se ani zdaleka nemá přiblížit své maximální konstrukční rychlosti. Obrovské zadní křídlo se bude vysouvat automaticky až o 300 mm na závodní dráze, na běžných silnicích pak o 120 mm. Náběhový úhel spoileru se bude měnit v rozsahu 29 stupňů. To ale není jediným aktivním aerodynamickým prvkem. Na spodní části auta, přímo před předními koly se nachází pár klapek měnící svůj úhel vůči podlaze od 0 do 60 stupňů. Jejich úkolem je také v závislosti na zvoleném jízdním režimu potlačovat vztlak, podporovat aerodynamickou účinnost a zvyšovat rychlost.

Společně s aerodynamikou a reakcemi motoru se společně se zvoleným módem bude měnit také světlá výška podvozku. Nejnižší bude určená výlučně na okruhy, a pokud se podíváte na fotky, je to právě tato pozice.

Stejně jako u dalších podobně koncipovaných automobilů bylo i zde důležité vyřešit nejen dostatečný přítlak, případně zajistit hladké obtékáni karoserie okolním vzduchem, ale také uchladit motor. Za tímto účelem vytvořili návrháři na voze spoustu nasávacích a odvětrávacích otvorů, nacházejících se samozřejmě na přídi a bocích, zde je ovšem objevíte na střeše, v horní části dveří, na vrcholu zadních blatníků a přímo nad motorovým prostorem. Mohutný oblouk vytvořený z pásu červených LED byl rovněž navržen tak, aby so nejméně překážel horkému vzduchu proudícímu přes mřížku dozadu za vůz.

Mimochodem, minule jsme psali, že McLaren P1 možná nedostane stěrače a místo něj poprvé uvidíme v praxi speciální sklo odpuzující vodu a nečistoty. Není to pravda. Standardní model je mít bude a „hi-tech sklo” dostanou zákazníci za příplatek. Levné asi nebude, nicméně při ceně 700 až 800 tisíc liber (v přepočtu 22 až 25 milionů) to bude skoro jistě zanedbatelná položka.

Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.


McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 1 - McLaren P1 zive 01McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 2 - McLaren P1 zive 02McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 3 - McLaren P1 zive 03McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 4 - McLaren P1 zive 04McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 5 - McLaren P1 zive 05McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 6 - McLaren P1 zive 06 McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 7 - McLaren P1 zive dalsi 01McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 8 - McLaren P1 zive dalsi 02McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 9 - McLaren P1 zive dalsi 03McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 10 - McLaren P1 zive dalsi 04McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 11 - McLaren P1 zive dalsi 05McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 12 - McLaren P1 zive dalsi 06
McLaren P1 se na autosalonu představil ve společnosti modelu MP4-12C

McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 13 - McLaren P1 01McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 14 - McLaren P1 02McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 15 - McLaren P1 03McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 16 - McLaren P1 koncept nove foto 00McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 17 - McLaren P1 koncept nove foto 02McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 18 - McLaren P1 koncept nove foto 03McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 19 - McLaren P1 koncept nove foto 04McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 20 - McLaren P1 koncept nove foto 05McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 21 - McLaren P1 koncept nove foto 06McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 22 - McLaren P1 koncept nove foto 07McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 23 - McLaren P1 koncept nove foto 08McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 24 - McLaren P1 koncept nove foto 09McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 25 - McLaren P1 koncept nove foto 10McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 26 - McLaren P1 koncept nove foto 11McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 27 - McLaren P1 koncept nove foto 12McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 28 - McLaren P1 koncept nove foto 13McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 29 - McLaren P1 04McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 30 - McLaren P1 05McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 31 - McLaren P1 06McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 32 - McLaren P1 koncept nove foto 14McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 33 - McLaren P1 koncept nove foto 15McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 34 - McLaren P1 koncept nove foto 16McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 35 - McLaren P1 koncept nove foto 17McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 36 - McLaren P1 koncept nove foto 18McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 37 - McLaren P1 05McLaren P1 detailněji: výsuvné křídlo vygeneruje přítlak až 600 kg - 38 - McLaren P1 06
Podle zpráv z Paříže bude možná výkon P1 výrazně nižší, než jsme si původně mysleli

Zdroje: McLaren Automotive, Autocar

Miro Mihálik

Diskuze 1 příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše