Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes jedním gestem ukázal Tesle, kdo je dnes skutečný lídr na poli autonomního řízení
23.3.2022 | Petr Prokopec
Tesla se ráda tváří, že na tomto poli udává tempo vývoje a spousta lidí to vzala jako fakt. Kdyby tomu tak ale skutečně bylo, dávno by nabídla alespoň autonomní řízení úrovně 3 a především by učinila krok, ke kterému se nyní odhodlal Mercedes.
V loňském roce Mercedes-Benz jako vůbec první automobilka na světě pustil do prodeje třídu S osazenou autonomním řízením Drive Pilot úrovně SAE3. Při premiéře jsme nicméně nebyli z Němců dvakrát nadšení. Na první pohled se totiž zdálo, že nic nového nepřináší a ve srovnání s takovou Teslou udělali spíše krok vzad. Jejich technologie je totiž značně omezená, neboť funguje jen při rychlostech do 60 km/h. Používat ji lze pak jen na zmapovaných dálnicích bez kruhových objezdů, semaforů, a to navíc jen ve dne a pouze za hezkého počasí.
Pokud si přitom uvědomíme, že s vozy Tesly můžete v podstatě dojet ze své garáže až třeba do práce na druhém konci města, aniž byste se zapojili do hry, pak Mercedes se svým systémem Drive Pilot zdánlivě hraje druhé housle. Nicméně aktuálně se ukázalo, že Němci mají pro daná omezení stěžejní důvod. Oznámili totiž, že pokud vůz s aktivovaným autonomním řízením bude účastníkem dopravní nehody, veškerá zodpovědnost leží na značce. To je vskutku přelomové a pro Teslu jde o slušný políček.
Právě zodpovědnost je totiž něco, čemu se americká automobilka vyhýbá více než čert kříži. Jasně se to ukázalo v lednu, kdy byl ze dvou případů zabití obviněn Kevin George Aziz Riad. Jeho Model S s aktivovaným systémem Autopilot totiž projel křižovatku na červenou a ve vysoké rychlosti narazil do Hondy Civic, jehož posádka byla na místě prohlášena za mrtvou. Riad přitom veškerá obvinění odmítá, o jeho vině nicméně rozhodně až soud. Ten se nicméně bude muset zabývat i žalobou na Teslu.
Jak vše dopadne, je těžké předjímat. Nicméně se nedá příliš předpokládat, že by Riad od soudu odešel zcela nevinný. Navzdory zavádějícím názvům totiž Tesla disponuje pouze technologiemi úrovně SAE2 či SAE2+, které vyžadují od řidiče neustálou kontrolu. Něco takového se ale bohužel ve zmiňovaném případu nestalo. Jen na samotného majitele bychom si však prstem ukazovat neměli, neboť systémy značky jsou kritizované již léta, ta s nimi však nic neudělala. Nezasáhla však ani americká vláda.
Suma sumárum tak lze říci, že pokud si chcete za volantem užívat autonomní jízdy - a tím myslíme skutečně autonomní, kdy vám bude umožněno i telefonovat za volantem, za což by jindy hrozila pokuta -, pak vsaďte spíše na Mercedes než na Teslu. Je sice pravda, že prozatím k něčemu takovému může dojít jen v Německu, nicméně ještě do konce roku by na seznam měla přibýt také Kalifornie, Nevada a další americké státy i světové země. V žádné z nich vás nicméně za případnou havárii popotahovat nebudou.








Technologie Drive Pilot je zatím aktivní pouze v Německu, pro úroveň SAE3 totiž automobilky již potřebují schválení úřadů. To není snadné získat, vyžadována je opravdová kvalita, nikoliv jen zavádějící názvy. Právě proto si ovšem třícípá hvězda mohla dovolit převzít odpovědnost za havárie. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
před 3 hodinami
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
včera
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
21.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku včera 11:35
- Ostrá reakce Tardozziho včera 11:09
- Zralost Ogury udělala dojem včera 10:00
- Budou závody superbiků na silničních okruzích brzy zakázány? 21.12.2025
- Petr Pavel fotografuje kvůli charitativním účelům. 20.12.2025
Nejnovější články
Jen 25 lidí si bude moci koupit tento Rolls-Royce. Je to asi o 25 víc, než by šlo bez rozpaků snést
před 37 minutami
Elektrický supersport Rimacu je takový propadák, že se nedaří vyprodat ani 40kusovou edici, musí k ní nabízet podíl na řízení firmy
před 2 hodinami
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
před 3 hodinami
Co se stalo s taxíky bez řidiče poté, co město zasáhl pouhý výpadek proudu, je poněkud děsivé
před 5 hodinami
Max Verstappen bude dál potají jezdit s číslem 1, použil variaci na starý trik
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
