Mercedes má ještě větší problém, než se zdálo, zbaví se modelů, motorů i lidí

O potížích třícípé hvězdy se mluví už dlouho, až nyní ale vyplouvají na povrch v celé své šíři. Vše pramení z toho, že loni průměrné emise značky narostly přes 140 gramů CO2 na km, a to se bez bolestivých opatření neobejde.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mercedes má ještě větší problém, než se zdálo, zbaví se modelů, motorů i lidí

5.3.2020 | Petr Prokopec

Mercedes má ještě větší problém, než se zdálo, zbaví se modelů, motorů i lidí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

O potížích třícípé hvězdy se mluví už dlouho, až nyní ale vyplouvají na povrch v celé své šíři. Vše pramení z toho, že loni průměrné emise značky narostly přes 140 gramů CO2 na km, a to se bez bolestivých opatření neobejde.

Mercedesu teče do bot, to už je teď naprosto jasné. Průměrné evropské emise německé značky loni přesáhly metu 140 gramů CO2 na kilometr, což je pro třícípou hvězdu špatná zpráva hned ze dvou důvodů. Tím prvním je značná propast, která značku dělí od splnění přísnějších limitů, jež částečně platí už letos a naplno vstoupí v platnost 1. ledna 2021 (95 g/km). Ještě závažnější však je, že meziročně nedošlo k poklesu, ale naopak k růstu. Ještě v roce 2018 totiž Mercedes v průměru emitoval 139,6 gramů CO2 na kilometr.

Situace je tak ještě horší, než se zdálo a je logické, že ve Stuttgartu bijí na poplach. Automobilka už v uplynulých měsících zmiňovala, že bude muset učinit bolestivé kroky, aby se pomocí elektrifikace dostala do zákonných mezí. Oznámeno tak bylo propouštění zaměstnanců, stejně jako se mluvilo o redukci stávajícího portfolia. Razantní kroky nyní potvrdil a dále upřesnil vývojový šéf značky Markus Schafer, dle kterého ovšem nedojde jen na nucený odchod některých modelů, ale také na vyřazení mnoha motorů.

„Přehodnocujeme naše produktové portfolio, zvláště poté, co jsme ohlásili příchod řady ryzích elektromobilů. Máme v plánu jej zeštíhlit, což znamená, že se nerozloučíme jen s některými variantami, ale také s platformami, pohonnými jednotkami i komponenty,“ uvedl Schafer. Přitom jmenoval hlavně třídy G a S, stejně jako SL a AMG GT, jenž stojí na architektuře, která není sdílena s jinými modely. To samozřejmě neznamená automatický odchod všech zmíněných vozů, redukci jejich nabídky ale ano.

„V současné době máme řadu ojedinělých platforem, pročež plánem je jejich redukce. V budoucnu budou ty samé architektury podepírat různé vozy a výsledky uvidíte již velmi brzy,“ dodal dále vývojový šéf značky v situaci, kdy se akcie mateřského Daimleru pohybují na nejnižší úrovni od krize v roce 2009.

Co vše se změní, není zatím zcela jasné. V zákulisí se mimo jiné mluví o tom, že nové SL bude sdílet platformu s příští generací modelu AMG GT, který taktéž užívá ojedinělou architekturu. Oba vozy pak navíc nahradí S Coupe a S Cabrio, s nimiž se již nadále nepočítá. Tím zde máme první odpadlíky, přičemž redukce bude provedena i v rámci pohonných ústrojí. Prioritou budou hybridizované agregáty, které i díky kličkám v pravidlech Evropské unie výrazně napomohou s kýženým snižováním spotřeby resp. emisí CO2.

Schafer dodává, že „v plánu není vyřazení osmiválců a dvanáctiválců, alespoň do té doby, dokud o ně budou mít zákazníci zájem“, nicméně zároveň zmiňuje, že vše bude záviset na tom, jak značka splní chystané legislativní požadavky. V tomto kontextu se Schafer rozpovídal o nové rodině dvoulitrových čtyřválců, s nimiž prý automobilka může okamžitě zareagovat na jakékoliv změny na jakémkoliv trhu. Tuto strategii prý třícípá hvězda plánovala několik let, což víceméně znamená, že pokud některé motory zůstanou zachovány, budou to ty maloobjemové. Velkoobjemovým tedy hrozí konec, pakliže to nepůjde jinak - i dnešní osmiválcová AMG mohou dostat čtyřválec a elektromotor.

Jsme tedy opravdu zvědavi, jaká bude nabídka značky od příštího roku. Zvláště když její elektrický program zatím není úspěšný - i v lednu se Mercedesu EQC prodalo v Evropě pouhých 355 kusů. Tento vůz byl navíc mání již v minulém roce - stejně jako řada hybridů - průměrné emise CO2 i přesto vzrostly. Je tedy evidentní, že Mercedes čekají těžké časy a obavy investorů nejsou nemístné.


Mercedes má ještě větší problém, než se zdálo, zbaví se modelů, motorů i lidí - 1 - Mercedes AMG E53 2021 uvedeni 01Mercedes má ještě větší problém, než se zdálo, zbaví se modelů, motorů i lidí - 2 - Mercedes AMG E53 2021 uvedeni 02Mercedes má ještě větší problém, než se zdálo, zbaví se modelů, motorů i lidí - 3 - Mercedes AMG E53 2021 uvedeni 03Mercedes má ještě větší problém, než se zdálo, zbaví se modelů, motorů i lidí - 4 - Mercedes AMG E53 2021 uvedeni 04Mercedes má ještě větší problém, než se zdálo, zbaví se modelů, motorů i lidí - 5 - Mercedes AMG E53 2021 uvedeni 05Mercedes má ještě větší problém, než se zdálo, zbaví se modelů, motorů i lidí - 6 - Mercedes AMG E53 2021 uvedeni 06Mercedes má ještě větší problém, než se zdálo, zbaví se modelů, motorů i lidí - 7 - Mercedes AMG E53 2021 uvedeni 07Mercedes má ještě větší problém, než se zdálo, zbaví se modelů, motorů i lidí - 8 - Mercedes AMG E53 2021 uvedeni 08Mercedes má ještě větší problém, než se zdálo, zbaví se modelů, motorů i lidí - 9 - Mercedes AMG E53 2021 uvedeni 09Mercedes má ještě větší problém, než se zdálo, zbaví se modelů, motorů i lidí - 10 - Mercedes AMG E53 2021 uvedeni 10Mercedes má ještě větší problém, než se zdálo, zbaví se modelů, motorů i lidí - 11 - Mercedes AMG E53 2021 uvedeni 11Mercedes má ještě větší problém, než se zdálo, zbaví se modelů, motorů i lidí - 12 - Mercedes AMG E53 2021 uvedeni 12Mercedes má ještě větší problém, než se zdálo, zbaví se modelů, motorů i lidí - 13 - Mercedes AMG E53 2021 uvedeni 13Mercedes má ještě větší problém, než se zdálo, zbaví se modelů, motorů i lidí - 14 - Mercedes AMG E53 2021 uvedeni 14Mercedes má ještě větší problém, než se zdálo, zbaví se modelů, motorů i lidí - 15 - Mercedes AMG E53 2021 uvedeni 15Mercedes má ještě větší problém, než se zdálo, zbaví se modelů, motorů i lidí - 16 - Mercedes AMG E53 2021 uvedeni 16
Mercedes včera bujaře odhalil novou třídu E, do smíchu mu ale není. V problémech musí šetřit, kde se dá

Zdroje: Autocar, Daimler

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.