Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes musel okamžitě zastavit prodej části dieselových aut, je to pro něj další rána
25.2.2020 | Petr Prokopec
Jako na smilování čeká v poslední době a dobré zprávy Daimler, mateřská firma Mercedesu. Ty ale nepřichází, naopak se množí ty špatné, patálie s novými i staršími diesely zjevně neberou konce.
Slova „Mercedes” a „diesel” se v posledních dekádách stala skoro synonymy. Automobilce během té doby vládl Dieter Zetsche, který naftové motory miluje, a tak mu jistě nebylo proti srsti, když se zjistilo, že firma by bez dieselů v nabídce v Evropě pomalu neměla co prodávat i léta po vypuknutí aféry Volkswagenu. Kdyby tak činila korektně, nemusel by z toho mít těžkou hlavu ani jeho dnešní nástupce Ola Källenius, jenže tak to nebylo. Nafťáky Mercedesu používaly podobná řešení k plnění emisních norem, jako ty od Volkswagenu. A jak se ukazuje, používají je i nadále.
Jakkoli podíl naftových motorů na odbytu Mercedesu v posledních letech klesl, značka na ně stále sází ve velkém, neboť produkují nižší emise CO2 než jejich benzinové ekvivalenty. A to je přesně to, co s nástupem nových, tvrdě vymáhaných limitů EU třícípá hvězda potřebuje. Potíž je, že i v nejmodernějších nafťácích Mercedesu byla nalezena řešení, která nelze považovat za legální. A to je přesně to, co třícípá hvězda nepotřebuje.
Konstatuje to sama firma ve své oficiální zprávě s tím, že německý úřad pro motorová vozidla (KBA) ukázal prstem na další dieselové modely, které jsou čisté jen na oko. Z toho důvodu musel Mercedes okamžitě zastavit dodávky i prodej některých vozů - nesmí je tedy nabízet, ani dodat již objednané kusy. Zároveň byla navýšena pokuta za toto jednání z původních 23 miliard Eur (cca 579 mld. Kč) na 30,7 mld. Eur (773 mld. Kč).
To jsou pro automobilku další rány a je zjevné, že současné vedení vůbec nemá tušení, co pouští do prodeje. Ustanovilo tak speciální šestičlennou komisi, která se má řešením těchto problémů zabývat. Zda bude úspěšná či nikoliv, je zatím otázkou, neboť na podobné patálie naráží Mercedes už roky a pořád se vrací i úplně nových aut.
Diesely jsou navíc jen částí problémů Mercedesu, tou další jsou samotné emise CO2. Aby splnila nové limity EU, musela by mít elektrifikovaná auta na jejích celkových prodejích zhruba 10procentní podíl, loni byl ale hlavně díky hybridům jen 2,8procentní. Šéf automobilky Ola Källenius tak již uvedl, že pokud se elektrifikaci nepovede navýšit, může značka na pokutách za nadlimitní CO2 zaplatit Evropské unii během příštích dvou let více než 1,5 miliardy Eur (37,8 mld. Kč). To by ovšem v podstatě vedlo k vyplácení menších či možná dividend, díky čemuž by řada investorů už teď ukazuje automobilce záda a její akcie výrazně klesají.
Nad třícípou hvězdou se tedy začínají stahovat opravdu temná mračna, přičemž již nyní je jasné, že naplánované masivní škrty nepomohou. Už jen proto, že dosud se s novými dieselovými kostlivci nepočítalo. Možná je tak načase se začít ptát, zda nakonec letošní rok nebude pro Mercedes ve Formuli 1 přece jen tím tím posledním, jakkoli se samo vedení stáje spekulacím o konci působení v královské motoristické disciplíně brání.
Mercedes je až po uši v problémech kvůli dieselům, musí okamžitě zastavit prodej i dodávky části modelů kvůli tomu, že dále používají nelegálních cest ke splnění emisních limitů
Zdroje: Daimler, Auto News
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva