Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes SL65 AMG 2012: dvanáctiválec je zpátky, s 630 koňmi
20.3.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Poslední spekulace byly přesné - Mercedes dnes oficiálně odhalí novou generaci modelu SL v provedení 65 AMG. Máme první informace a fotky.
Pokud si nyní říkáte, že s Mercedesy SL v provedení AMG se v poslední době poněkud roztrhl pytel, není to mylný dojem. Teprve před pár týdny totiž automobilka vyrukovala s novým SL63 AMG a už tu máme další novinku podobného jména. Ta dnešní se na první pohled zdá být jiná jen nepatrně vyšší číslovkou v názvu, faktických odlišností je ale poněkud více.
Zatímco SL63 je vlastní motor 5,5 V8 přeplňovaný dvěma turbodmychadly, SL65 se může pyšnit jednotkou 6,0 V12, opět s dvojitým přeplňováním. Zdá se být poněkud zbytečné doplňovat nabídku tohoto modelu pyšnícího se již tak dost objemný a výkonným motorem o ještě výkonnější provedení s ještě objemnějším agregátem, ale třída SL není Kia Cee'd a rozhodnutí o jeho koupi zpravidla nevyplyne z excelové tabulky s názvem „naše nové rodinné auto”. Je to už do značné míry symbol prestiže a k té zkrátka jistá marnotratnost patří.
Dneškem se tak potvrdily spekulace z minulého týdne, které hovořily o tom, že se nového SL65 AMG nakonec dočkáme. Popíraly přitom jiné spekulace z loňského roku, podle nichž to měly dvanáctiválcové motory v SL minimálně pro Evropu spočítané. Je možné, že podobné úvahy byly v Mercedesu skutečně na stole, nakonec ale očividně zvítězila poptávka nejnáročnější klientely a dvanáctiválcové provedení je již neodvratně zpátky. Tak se pojďme podívat, co nabízí.
Po stránce vzhledu se od rovněž nového SL63 AMG liší jen v drobných detailech zahrnujících mimo jiné přední nárazník s většími vstupy pro chladící vzduch, upravené boční prahy, nová 19" kola a nápisy V12 Biturbo na předních blatnících. I tyto jemné modifikace jako by se snažily říci, že zatímco SL63 představuje sportovnější stránku vozu, SL65 je přes výkonnější motor spíše obrazem té luxusnější. To ostatně podtrhují i konkrétní provedení prezentačních vozů z prvních oficiálních snímků - ty níže přiložené zachycující modře lakované SL65 AMG s béžovým interiérem vyzývají spíše k cestě do opery než na Severní smyčku německého Nürburgringu. U dřívějších stříbrných a bílých SL63, nezřídka s paketem Performance, tomu přitom bylo přesně naopak.
Jistě zajímavější je ale pohled na technické specifikace, které stejně jako všechny ostatní verze nové generace SL těží v prvé řadě z radikální diety. I nejsilnější AMG se tak může pochlubit mezigeneračním snížením hmotnosti o plných 170 kilogramů, jenže z více než dvou tun se podobná cifra ubírá docela snadno. Výslednou pohotovostní hmotnost ve výši 1 950 kg tak přesto nelze označit jako nízkou, i když snaha Mercedesu o posun tímto směrem je bezesporu chvályhodná. S motorem, který SL65 AMG přistál pod kapotou, si totiž tento vůz může dovolit být prakticky jakkoli těžký (tedy alespoň v rámci představitelných hodnot) a přesto by byl velmi velmi rychlý.
Jak jsme již zmínili, srdcem vozu je šestilitrový dvanáctiválec původem z předchozí generace eSeLka, který byl pro další využití přepracován směrem k vyšším výkonům a nižší spotřebě paliva. I přes svůj mohutný objem si nadále pomáhá dvojicí turbodmychadel a zadním kolům SL servíruje až 630 koní výkonu dostupného v rozmezí 4 800 a 5 400 ot./min. Tato cifra pramení z točivého momentu až nehorázných 1 000 Nm, který je tak „nízký” jen kvůli umělé regulaci - více než tuto porci v rozmezí 2 300 a 4 300 ot./min elektronika na zadní kola nepustí.
Pokud byste si tato čísla rádi zasadili do kontextu, je nové SL65 AMG o necelých 20 koní silnější než dříve, oproti novému SL63 AMG pak nabízí 92 koní a 150 Nm k dobru. Když však majitel slabšího AMG sáhne po paketu Performance, smrskne se výkonový rozdíl jen na 65 koní - to samozřejmě není zanedbatelné, jde ale jen o něco málo více než 10 procent celkového výkonu vozu a v praxi bude ve spojení s něco vyšší hmotností dvanáctiválce znát jen minimálně. Je to další důkaz slov zmíněných v úvodu - dvanáctiválcové AMG rozhodně nemá roli sportovního, ale spíše luxusního vrcholu nabídky.
Dynamika vozu přesto představuje maximum, co může třída SL nabídnout, tedy alespoň v přímce. Maximální rychlost je sice nadále dílem elektronického omezovače (v základu 250 km/h, za příplatek 300 km/h), zrychlení z 0 na 100 km/h za rovných 4,0 s ale možnosti SL63 překonává o dvě desetiny sekundy. Oproti SL63 AMG s paketem Perfromance už je to ale jen o jednu desetinu - podobnou sadu úprav nejvyšší provedení do vínku nedostalo a se zmíněným maximem výkonu i rychlosti se tak minimálně při opouštění výrobních prostor AMG zjevně bude muset spokojit stůj co stůj.
Dynamice, ale i provozní efektivitě této novinky pomáhá i automat 7G-Tronic, který konečně nahrazuje letitý „pětikvalt”, jenž byl dosud dvanáctiválcům vlastní pro jejich přemíru točivého momentu. Zřejmě hlavně díky této změně a samozřejmě i zmíněnému snížení hmotnosti se normovaná kombinovaná spotřeba vozu mezigeneračně snížila o 17 procent na 11,6 litru benzinu na 100 km. Trochu hořce vtipným faktem je, že své prsty v tom má i systém start and stop, který se k mnohokrát omílanému charakteru vozu hodí asi tak jako bílý oblek na smuteční obřad.
Jak již zaznělo v minulé týdnu, zatímco SL63 bylo novinkou právě skončivšího ženevského autosalonu, SL65 AMG zazáří na tom newyorském, jenž začíná již za dva týdny. Cena jednoho z vrcholných Mercedesů (má více výkonu než SLS AMG...) začíná v Německu na cifře 236 334 Eur (cca 5,9 milionu Kč), k mání bude od letošního září.
Tip: Projděte si rychlý přehled všech newyorských novinek













Nový SL65 AMG působí trochu jako jachta na kolech. Konec konců, jeho motor by lecjaké lodi k pohonu bohatě postačil...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nejčtenější články
Uniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
1.4.2025Tohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
1.4.2025Giugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
1.4.2025Pokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
1.4.2025Takhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
1.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva