Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Michelin nabízí zimní pneu hodnocené jako nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané
19.10.2019 | Petr Prokopec
Nesou drsně znějící označení X-Ice North 4 a jejich provedení i schopnosti mu odpovídají. Nezávislým testem byly ohodnoceny jako vůbec nejlepší, co kdy vznikly, u nás je ale můžete jen koupit, ne používat.
Pneumatikám s hřeby jsme se naposledy věnovali loni, zejména pak v souvislosti se specifickými pravidly, která platí pro jejich užívání. Kupříkladu v Rusku bylo tou dobou nutné mít na vozech nálepku, která ostatní upozorní na specifický druh obutí. Totéž pak stále vyžaduje třeba Lichtenštejnsko. Ve skandinávských zemích ale něco takového již není potřeba, zákon upravuje pouze dobu, po kterou se tyto pneumatiky mohou používat. Švédsko samozřejmě do této skupiny zapadá, krom termínů ale tamní motoristé musí počítat ještě s jedním omezením.
Abychom si jej mohli podrobněji vysvětlit, je třeba se vrátit do roku 2013. Tehdy Švédové naznačili, že pneumatiky s hřeby výraznou měrou ničí tamní silnice. A proto přišli s novelou zákona, která upravila množství hřebů, jimiž obutí může být osazeno. Limitem bylo 50 kusů na metr běhounu, v případě nejběžnější pneumatiky o rozměru 205/55 R16 tedy jejich počet končil číslem 96. To ale pro výrobce představovalo problém, většina totiž takový rozměr osazovala 130 hřeby.
Tato úprava začala ve stejnou dobu platit také ve Finsku, v Norsku byla zavedena též. Momentálně je však v tomto státě již zrušena, respektive neplatí pro pneumatiky vyrobené po září 2017. Právě tato změna vedla k tomu, že podmínky byly rozvolněny i ve Švédsku a Finsku. Aktuálně je tedy vyžadováno, aby obutí s hřeby prošlo testem, během nějž je 400krát přejet v rychlosti 100 km/h specifický vzorek tamního asfaltu. A pokud nedojde k jeho poškození, mohou výrobci osadit pneumatiku tolika hřeby, kolika uznají za vhodné.
Momentálně tedy není neobvyklé, abyste pořídili pneumatiky se 170 či se 190 hřeby, ostatně nabízí je prakticky každá značka od Vredesteinu přes Hankook a Bridgestone až po Continental. Těm všem ale vypálil rybník Michelin, který poslal do prodeje nové obutí X-Ice North 4. V jeho případě totiž počet hřebů vystoupal na neskutečných 250. Usazeny jsou přitom ve 22 řadách, přičemž firma k jejich rozvržení dokonce musela použít pokročilý algoritmus.
Tvar samotných hřebů je ovlivněn speciály WRC, jimž Michelin rovněž dodává obutí. Ze stejného pramene byly čerpány také informace o samotném běhounu, kde došlo k navýšení počtu lamel vůči předchozímu typu X-Ice North 3 o 50 procent. Navíc tvar samotného vzorku je šípovitý, aby došlo k lepšímu odvodu sněhu či ledu. Zaručena tak má být prvotřídní ovladatelnost, stejně jako se výrobce chlubí i výrazným prodloužením životního cyklu.
Že přitom nejde o pouhé marketingové klišé, dokazuje test magazínu Tekniiken Maailma. Experti totiž uvedli, že „v rámci přilnavosti na ledu jsou toto ty nejlepší pneumatiky, jaké jsme kdy testovali. Ovladatelnost je snadná, stabilita výjimečná - a to za všech, dokonce i těch nejožehavějších situací.“ Zároveň však také dodali, že slabinou těchto pneumatik, tak jako ostatně všech ostatních hřebových, je jízda na suchém či pouze mokrém asfaltu.
Pokud tedy chcete mít na svém voze rekordní zimní obutí, máte prostor. Ceny na českém trhu startují okolo 2 300 Kč v případě rozměru 195/55 R15, za 245 milimetrů široké osmnáctky s 45procentním profilem ale dáte skoro třikrát tolik. Musíme vás ovšem upozornit, že na našich silnicích jsou tyto pneumatiky bez ohledu na panující podmínky zakázané - použít je lze buď v zahraničí nebo mimo veřejné komunikace.












Nová pneumatika Michelin X-Ice North 4 dostala rekordní počet 250 hřebů...
...v nezávislém testu Tekniiken Maailma tak rovnou zamířila na absolutní vrchol žebříčku
Zdroje: Michelin, Tekniiken Maailma
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nejnovější články
Dodnes nikdy nepřihlášený Mercedes z roku 1982 je dokonalý stroj času o víc jak 40 let zpět, další osud má jasný
včeraŠkoda jako by na chvíli zapomněla, za co dnes kope, zničehonic začala vyzdvihovat přednosti dieselového auta
včeraToyota okouzlila sexy drsným offroadem pro dobrodruhy toužící po svobodě, vám ho ale neprodá
včeraMercedes začal prodávat nové základní CLA. S baterií odpovídající 15litrové nádrži je to neuvěřitelně předražená absurdita
včeraFotbalové hvězdy Realu Madrid si převzaly nová BMW zdarma. Ukázaly, že vkus buď nemají, nebo ho mít ani nemohou
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.23. 00:34 - mafel
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.22. 16:31 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.22. 13:46 - řidičBOB
- Onboard videa 10.21. 21:10 - řidičBOB
- Škoda octavia 3 2013 1.2tsi 77kw 10.21. 19:44 - Hodir
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.21. 19:25 - Snowman000
- BMW nebo AUDI - ojetý sporťák se zajímavou výbavou 10.21. 18:11 - vlachjir
- S větrem ve vlasech.... 10.21. 14:42 - pavproch