Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Michelin nabízí zimní pneu hodnocené jako nejlepší v historii, u nás jsou ale zakázané
19.10.2019 | Petr Prokopec
Nesou drsně znějící označení X-Ice North 4 a jejich provedení i schopnosti mu odpovídají. Nezávislým testem byly ohodnoceny jako vůbec nejlepší, co kdy vznikly, u nás je ale můžete jen koupit, ne používat.
Pneumatikám s hřeby jsme se naposledy věnovali loni, zejména pak v souvislosti se specifickými pravidly, která platí pro jejich užívání. Kupříkladu v Rusku bylo tou dobou nutné mít na vozech nálepku, která ostatní upozorní na specifický druh obutí. Totéž pak stále vyžaduje třeba Lichtenštejnsko. Ve skandinávských zemích ale něco takového již není potřeba, zákon upravuje pouze dobu, po kterou se tyto pneumatiky mohou používat. Švédsko samozřejmě do této skupiny zapadá, krom termínů ale tamní motoristé musí počítat ještě s jedním omezením.
Abychom si jej mohli podrobněji vysvětlit, je třeba se vrátit do roku 2013. Tehdy Švédové naznačili, že pneumatiky s hřeby výraznou měrou ničí tamní silnice. A proto přišli s novelou zákona, která upravila množství hřebů, jimiž obutí může být osazeno. Limitem bylo 50 kusů na metr běhounu, v případě nejběžnější pneumatiky o rozměru 205/55 R16 tedy jejich počet končil číslem 96. To ale pro výrobce představovalo problém, většina totiž takový rozměr osazovala 130 hřeby.
Tato úprava začala ve stejnou dobu platit také ve Finsku, v Norsku byla zavedena též. Momentálně je však v tomto státě již zrušena, respektive neplatí pro pneumatiky vyrobené po září 2017. Právě tato změna vedla k tomu, že podmínky byly rozvolněny i ve Švédsku a Finsku. Aktuálně je tedy vyžadováno, aby obutí s hřeby prošlo testem, během nějž je 400krát přejet v rychlosti 100 km/h specifický vzorek tamního asfaltu. A pokud nedojde k jeho poškození, mohou výrobci osadit pneumatiku tolika hřeby, kolika uznají za vhodné.
Momentálně tedy není neobvyklé, abyste pořídili pneumatiky se 170 či se 190 hřeby, ostatně nabízí je prakticky každá značka od Vredesteinu přes Hankook a Bridgestone až po Continental. Těm všem ale vypálil rybník Michelin, který poslal do prodeje nové obutí X-Ice North 4. V jeho případě totiž počet hřebů vystoupal na neskutečných 250. Usazeny jsou přitom ve 22 řadách, přičemž firma k jejich rozvržení dokonce musela použít pokročilý algoritmus.
Tvar samotných hřebů je ovlivněn speciály WRC, jimž Michelin rovněž dodává obutí. Ze stejného pramene byly čerpány také informace o samotném běhounu, kde došlo k navýšení počtu lamel vůči předchozímu typu X-Ice North 3 o 50 procent. Navíc tvar samotného vzorku je šípovitý, aby došlo k lepšímu odvodu sněhu či ledu. Zaručena tak má být prvotřídní ovladatelnost, stejně jako se výrobce chlubí i výrazným prodloužením životního cyklu.
Že přitom nejde o pouhé marketingové klišé, dokazuje test magazínu Tekniiken Maailma. Experti totiž uvedli, že „v rámci přilnavosti na ledu jsou toto ty nejlepší pneumatiky, jaké jsme kdy testovali. Ovladatelnost je snadná, stabilita výjimečná - a to za všech, dokonce i těch nejožehavějších situací.“ Zároveň však také dodali, že slabinou těchto pneumatik, tak jako ostatně všech ostatních hřebových, je jízda na suchém či pouze mokrém asfaltu.
Pokud tedy chcete mít na svém voze rekordní zimní obutí, máte prostor. Ceny na českém trhu startují okolo 2 300 Kč v případě rozměru 195/55 R15, za 245 milimetrů široké osmnáctky s 45procentním profilem ale dáte skoro třikrát tolik. Musíme vás ovšem upozornit, že na našich silnicích jsou tyto pneumatiky bez ohledu na panující podmínky zakázané - použít je lze buď v zahraničí nebo mimo veřejné komunikace.












Nová pneumatika Michelin X-Ice North 4 dostala rekordní počet 250 hřebů...
...v nezávislém testu Tekniiken Maailma tak rovnou zamířila na absolutní vrchol žebříčku
Zdroje: Michelin, Tekniiken Maailma
Bleskovky
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
před 11 hodinami
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
včera
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
21.12.2025
Nejnovější články
Chcete to nejlevnější auto na provoz? Máte v podstatě jedinou možnost, stejná značka ovládla všechny segmenty, ve kterých figuruje
před 3 hodinami
Nový Renault Clio v hávu legendy 90. let vypadá zatraceně dobře, takové auto by najednou chtěl každý
před 5 hodinami
Poté, co se naplno ukázala nesmyslnost nové hybridní 911, zkouší Porsche aspoň zmírnit rozčarování publika
před 6 hodinami
Jen 25 lidí si bude moci koupit tento Rolls-Royce. Je to asi o 25 víc, než by šlo bez rozpaků snést
před 8 hodinami
Elektrický supersport Rimacu je takový propadák, že se nedaří vyprodat ani 40kusovou edici, musí k ní nabízet podíl na řízení firmy
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
