Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
„Musí se z nás stát Číňani,” říká teď šéf Stellantisu. Už definitivně ztratil soudnost, dál trvá na elektrifikaci všeho
30.9.2024 | Petr Prokopec
Člověk, který dlouho působil jako bojovník za zdravý rozum, který jen neochotně přijímá politický diktát, je nakonec tím, kdo za něj nakonec horuje ze všech nejvíc. A hlavu si nedělá ani s tím, že by jím řízené značky ztratily identitu. Důležité je jen jedno - aby byly elektrické.
Výsledky koncernu Stellantis za první letošní půlrok lze bez okolků označit za mizerné. Dolů šlo vše od prodejů přes obrat až po čistý zisk. Důvodů nastalé situace je víc, odpovědnost za ně ale nikdy nepůjde sejmout z beder šéfa koncernu Carlose Tavarese, který se po zveřejnění výsledků pod tlakem situace definitivně odkopal. Ještě do konce června totiž vystupoval jako člověk, který má všech pět pohromadě. Nevynechal tak jedinou příležitost, aby zkritizoval politiky kvůli jejich přílišnému tlaku na elektromobilitu, který neměl vést k ničemu jinému než k destrukci branže.
Že ruku v ruce s tím Stellantis elektromobily fakticky neodmítal, se navzdory všem Tavaresovým proslovům dalo chápat. Ani Tavares a jím řízené značky si nemohou dělat, co se jim zamane, místo toho musí plnit pravidla. S ohledem na jeho veškerá dosavadní slova jsme však očekávali, že když většina branže začne bojovat za zmírnění emisních limitů, bude Tavares hlásnou troubou odboje. . Jenže realita je jiná, šéf Stellantisu překvapil postojem, že když jemu chcípá koza kvůli vnucování elektrických aut, až ostatním chcípne také.
Absurdní, z prstu vycucané limity tedy mají zůstat takové, jaké jsou, přičemž Tavares je hodlá splnit s pomocí levných elektromobilů. Což je písnička, kterou v rádiích hrají již bezpočet let. Každého normálního člověka tato hymna konformistů už pořádně štve, minimálně šéf Stellantisu jí ale zjevně nadále miluje a bezmezně jí věří. A proto podle ní hodlá dál tancovat. Cílem Tavarese i nyní je, aby na konci dekády byly prodeje Stellantisu v Evropě na 100 procent elektrické, v Americe pak na 50 procent. To na sklonku roku 2024 zavání definitivní ztrátou soudnosti, však třeba v Česku pro Stellantis klíčový Peugeot prodává jen 2,1 procenta elektromobilů. Jak chce učinit zbylých 97,9 procenta prodejů elektrických během 5 let a 2 měsíců?
Podle něj má lepší výsledky zajistit zcela nový přístup k bateriovému pohonu. „Musí se z nás stát Číňani,“ říká Tavares podle Reuters. Jen kopírováním přístupu automobilek z Říše středu mohou mít místní zavedené značky konkurenceschopné. Tuto strategii Stellantis již začal částečně aplikovat, když loni v říjnu koupil 21procentní podíl v Leapmotoru. Zároveň si zajistil i exkluzivní práva na výrobu aut této značky mimo Čínu. Proto se ostatně městský elektrický prcek T03 montuje v polském Tychy. A i když jde jen o seskládání dovezených modulů, na obejití cel to stačí.
Jenže v důsledku toho 3,6metrové auto startuje na 475 tisících Kč, což je sice relativně málo na poměry elektromobilů, jenže zároveň naprostý nesmysl v porovnání se spalovacími vozy. A auto v prvních testech nic zázračného nepředvádí. Když k tomu ještě přihodíme předsudky vůči čínským autům, které ani nálepka Made in Tychy nezmění, nelze čekat zrovna enormní úspěch. Ostatně pokud by se k nějakému takovému schylovalo, Stellantis by již nyní mluvil o závratném množství objednávek. Jenže v PR oddělení je ticho jako po pěšině, místo toho zrovna nyní vidíme, jak Stellantis varuje před dalším snížení zisků, což poslalo jeho akce o dalších 14 procent (!) dolů.
Tavares přesto doufá, že když politici ona spalovací auta zakážou, lidé zkrátka nebudou mít jinou možnost než jít nakupovat tam, kde bude nejlevněji - tedy ke Stellantisu. Že jim zůstane i možnost zamířit místo do showroomů s novými vozy do autobazarů, si zjevně nepřipouští. Stejně jako mu evidentně nedochází, že jen málokdo pobírá plat 915 milionů korun ročně jako on, aby mohl auta jako T03 považovat za levná. O to krutější ale zjevně bude jeho procitnutí.
Pod Tavaresem se totiž houpe křeslo a v následujících měsících bude mít zřejmě poslední šanci dokázat, že je mužem na správném místě. Pokud tedy jeho sázka na čínské produkty, která má být globální, neboť zvažována je výroba aut Leapmotoru také v USA, nevyjde, velmi pravděpodobně si bude muset sbalit kufry. Jsme přesvědčeni, že pokud se nezačne znovu zajímat o přání zákazníků, dealerů, prostě o trh, uspět nemůže.










Elektrický hatchback Leapmotor T03 není ani hezký, prostorný ani výkonný a neoslňuje ani enormním dojezdem. Dle Carlose Tavarese je pak při ceně startující na 475 tisících korun levný, s tím ale kdokoli s alespoň špetkou soudnosti nebude souhlasit. Foto: Leapmotor
Zdroje: Reuters, Stellantis
Bleskovky
Možná nejlepší fotbalový obránce světa ukázal své nové auto, zářit v něm bude míle na všechny strany
včeraČínské Porsche za cenu Škody na ulici zavalil rozjetý náklaďák, auto přesto zůstalo dál funkční
16.5.2025Nechvalně proslulý silniční pirát znovu udeřil, po 7 letech se ve Švýcarsku znovu prohnal před radarem skoro dvojnásobnou rychlostí
15.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprakovi Most sedí a cítí šanci včera 21:52
- Vítězem Garcia, 10. Svoboda včera 21:33
- Supersporty 1 kořistí Masii, 12. Vostatek včera 21:00
- Toprak vyhrál Superpole včera 11:58
- Most Superbike: Dominantní Toprak 16.5.2025
Nejčtenější články
Zkrachovala další německá automobilová firma, výrobce úchvatného Mercedesu. Před úpadkem ji nezachránily ani čínské peníze
18.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025Mini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
18.4.2025Číňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
18.4.2025Nejprodávanější VW, který za 250 tisíc nabízí víc než Octavie, dostal úplně nový vzhled. Teď vypadá jako laciné čínské auto
19.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva