I na Toyotu došlo, výroba jejího nejprodávanějšího modelu musela být zastavena

Vypadalo to, že Toyota je v současné době z obliga a na rozdíl od jiných se dokázala vyhnout největším nepříjemnostem. Jak to ale bývá, rána přišla z jiné strany, než jí automobilka čekala.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

I na Toyotu došlo, výroba jejího nejprodávanějšího modelu musela být zastavena

30.4.2021 | Petr Prokopec

I na Toyotu došlo, výroba jejího nejprodávanějšího modelu musela být zastavena

/

Foto: Toyota

Vypadalo to, že Toyota je v současné době z obliga a na rozdíl od jiných se dokázala vyhnout největším nepříjemnostem. Jak to ale bývá, rána přišla z jiné strany, než jí automobilka čekala.

Včera jsme o japonské automobilce psali v souvislosti s jejími prodejními výsledky, které nelze označit za jiné než excelentní. I když většina konkurentů bojuje s nedostatkem čipů a třeba Ford kvůli němu očekává pokles produkce ve druhém kvartálu až o masivních 50 %, Toyota za březen eviduje nejvyšší prodeje v historii. Takže všechno dobré? Kéž by.

Automobilka se na tyto problémy připravila opravdu dobře, zasáhly ji ale jiné, které už v Evropě považujeme pomalu za vyřešené. A za následek mají zastavení výroby hned čtyřech modelů, a to naneštěstí těch úplně nejprodávanějších. Z výrobních linek tak v tuto chvíli nesjíždí RAV4, RAV4 Hybrid, Lexus RX350 a RX450h.

Za odstávku je odpovědná dodavatelská firma Toyotetsu sídlící v Simcoe v kanadském Ontariu. Ta musela dočasně ukončit výrobu kvůli koronaviru jako takovému, který se začal šířit mezi zaměstnanci. Jak moc rozsáhlý problém to je, není přesně známo, list Simcoe Reporter zmiňoval k pondělku 10 aktivních případů. Podle firmy navíc k přenosu nedošlo na pracovišti, nicméně i tak „pokračuje v dodržování oficiálních pravidel týkajících se veřejného zdraví. Kvůli tomu jsme se bez předchozího varování rozhodli dočasně přerušit práci.“

Zatím není jisté, kdy bude výroba obnovena. Dá se nicméně předpokládat, že odstávka by zabere minimálně týden, ne-li dva. Toyota proto v návaznosti na daný krok pozastavila výrobu zmiňovaných modelů ve třech továrnách v kanadském Ontariu. Znamená to, že aktuálně je pro severoamerický kontinent montována pouze Toyota RAV4 Hybrid, ovšem v továrně v Georgetovnu v Kentucky.

Pro japonskou automobilku jde o nemalou potíž, neboť RAV4 je jejím nejprodávanějším globálním modelem, jenž má za uplynulý fiskální rok (1.4.2020 až 31.3.2021) na kontě více než milion prodaných exemplářů. Zároveň se SUV v březnu stalo druhým nejrychleji prodávaným modelem ve Státech, kdy na vyexpedování stačilo dealerům pouze 10,2 dne. Lépe pak na tom byli už jen prodejci Chevroletu, u kterých Corvette C8 pobyla na showroomech pouze 9,4 dne. Průměr pro celou branži přitom činí 47,4 dne.

Jak se tedy ukazuje, Toyota se sice proti všem možným problémům pojistila, ovšem stejně ji nesnáze doběhly. Koronavirový „zásah shůry“ je v této době rizikem vždy a vše ve výsledku jen dokládá, jaký chaos globální pandemie způsobuje. Je přitom nutné dodat, že kvůli stávající odstávce se spirála samozřejmě roztočí o poznání více. Nová auta totiž nebudou moci odebírat třeba autopůjčovny, ze kterých následně nezamíří na trh s ojetinami vozy z druhé ruky. Ač tedy koronavirus již nezavírá dealerství, problémy způsobuje i nadále.


I na Toyotu došlo, výroba jejího nejprodávanějšího modelu musela být zastavena - 1 - Toyota RAV4 PHEV 2021 prvni foto 01I na Toyotu došlo, výroba jejího nejprodávanějšího modelu musela být zastavena - 2 - Toyota RAV4 PHEV 2021 prvni foto 02I na Toyotu došlo, výroba jejího nejprodávanějšího modelu musela být zastavena - 3 - Toyota RAV4 PHEV 2021 prvni foto 03
Toyota RAV4 je nejprodávanějším modelem značky globálně i ve Státech. Aktuálně však automobilka musela zastavit jeho výrobu, neboť továrnu jejího dodavatele uzavřel koronavirus. Foto: Toyota

Zdroj: Simcoe Reformer, Toyotetsu

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše