Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Náskok Audi díky technice zůstal jen na papíře, technika posledních novinek je zklamání
15.4.2021 | Petr Prokopec
Technicky naprosto nezajímavé a velmi obtížně použitelné, tak lze hodnotit dvě poslední novinky Audi. Špatně sice nevypadají zvenčí ani zevnitř, pokud ale skrývají ekvivalent ani ne 15litrové nádrže na palivo, jsou nutně zklamáním.
Pokud zvažujete koupi nového vozu a k dispozici máte více než milion korun, pak si můžete vybírat z opravdu široké nabídky. Volit můžete benzinová, dieselová i elektrická auta, stejně jako prémiové či mainstreamové značky. U takové Dacie vám daný rozpočet vystačí na pořízení malé flotily, v případě BMW se nicméně již budete muset omezit a pořídit pouze jedno. Nicméně i trojková řada dokáže plně uspokojit veškeré vaše potřeby, zvláště pokud zvolíte kombík, který stejně jako sedan startuje dokonce pod milionem korun.
Momentálně vás nicméně nechceme hnát do showroomů rumunské či mnichovské automobilky, řeč bude o novince Audi. Respektive o dvou novinkách, neboť značka se čtyřmi kruhy ve znaku nepředstavila pouze Q4 e-tron, ale i jeho stylovější variantu Q4 e-tron Sportback. Vzhledem rozhodně zaujmou a zlákat by jím mohly nemalé množství zákazníků. Otázkou nicméně je, kolik z nich se přenese přes skutečnost, že tento vůz jim toho vlastně nenabídne ani tolik jako Škoda Enyaq, se kterou je spřízněný.
Q4 v obou verzích stojí na modulární platformě MEB, již koncern VW zasvětil elektrickému pohonu. Vůz měří 4,6 metru na délku, 1,9 metru na šířku a 1,6 metru na výšku, rozvoru naměříme délku 2,76 m. České elektrické SUV tak má náskok jen při měření od nárazníku k nárazníku, jinak si s německými sourozenci podává ruce. A to doslova, neboť také v tomto případě základní varianta Q4 35 disponuje bateriemi o kapacitě pouhých 52 kWh. Na papíře sice stačí na dojezd 341 až 349 km, v praxi se ale budete muset hodně krotit. Stejně jako u Enyaqu jde o ekvivalent 12 litrů paliva v nádrži naftového auta a sami si spočítáte, jak daleko s takovým množstvím dojedete. Přes 300 km chce opravdu velké sebezapření.
Právě toto provedení startuje nad oním milionem korun, konkrétně pak na 41 900 Eurech (cca 1,087 mil. Kč), za které kromě malé baterie dostanete i nepříliš výkonný elektromotor, jenž 170 koňmi roztáčí zadní nápravu. Stovku tak vůz zvládá za 9 sekund a maximálně se rozjede na 160 km/h. Rozhodně tedy nejde o trhače silnic, místo toho se Audi danými parametry blíží spíše k elektrické Dacii Spring než třeba k BMW 320i, které je rychlejší a přitom levnější.
Pravdou nicméně je, že Audi nemá příliš co nabídnout ani o stupeň výše, tedy po stránce dynamické. Verze Q4 40 totiž sice sází na baterie o kapacitě 77 kWh (ekvivalent ani ne 20litrové nádrže na naftu u moderního dieselu), s nimiž má zvládnout až 520 km na jeden zátah, ovšem doprovází je i nadále pouze jedním elektromotorem s výkonem 204 koní. Sprint na stovku se díky tomu zkracuje jen na 8,5 sekundy, nejvyšší rychlost ale zůstává na 160 km/h. Do kapsy nicméně již budete muset sáhnout pro 47 500 Eur (1 233 000 Kč).
Vrchol pak tvoří Q4 50, u nějž se kapacita baterií nezměnila, nicméně dorazil ještě přední motor. Ten dává k dobru 109 koní, celkově jich pak soustava nabídne 299. S nimi akcelerace klesá na 6,2 sekundy, zatímco maximálka narůstá na 180 km/h. V případě dojezdu je pak možné počítat se 488 kilometry u konzervativněji střiženého provedení, zatímco to stylovější díky lepší aerodynamice má urazit až 497 km. Samozřejmě ale jen dle normovaného cyklu WLTP.
Za nejvýkonnější provedení je nicméně třeba zaplatit již 52 900 Eur (1,37 mil. Kč), přičemž tato cena se stejně jako v předchozích případech týká Audi Q4. Verze Sportback pak pokaždé vychází ještě o dva tisíce Eur (52 tisíc korun) dráže. Na danou dynamiku tedy automobilka rozhodně není skromná, přičemž co možná projde Škodě či Volkswagenu, s tím mohou čtyři kruhy narazit. Zákazníci Audi jsou totiž přeci jen náročnější.
Na prodejní výsledky si nicméně budeme muset ještě chvíli počkat, za prvními zákazníky se elektrické novinky rozjedou až během léta. Audi jim přitom dodalo architekturu, jež umožňuje dobíjení při výkonu až 125 kW, stejně jako se v případě vrcholných výbav spojilo s kalifornskou společností Sonos, která je známa svými kvalitními reproduktory a pro kterou je spolupráce s Audi vůbec prvním počinem v automobilové branži.
Mimo to lze zmínit ještě rozšířený head-up displej, který bychom snad jako jediný mohli brát za náskok díky technice, čímž novinky dostávají firemnímu sloganu. Kupříkladu navigační šipky totiž dokáže promítnout přesně tam, kde je potřebujete, neboť je v podstatě ekvivalentem 70palcové obrazovky nacházející se 10 metrů před vozem. Zda to ovšem stačí na ospravedlnění nemalé ceny, neoslňující dynamiky a vskutku nedostatečných akumulátorů, je otázkou.
Audi Q4 e-tron zaujme snad jen kombinací vyšší ceny a nepříliš oslňující dynamiky a dojezdu. Je to přitom škoda, neboť designově jej lze považovat za povedené. Foto: Audi
Provedení Q4 e-tron Sportback zachází ve stylovosti ještě dále, navíc díky splývavější zádi nabízí o chlup lepší dojezd. Je ale nicméně také dražší. Foto: Audi
Zdroj: Audi
Bleskovky
Nejčtenější články
- Prodeje aut v Rusku meziročně vylétly na víc než dvojnásobek, překonaly i předválečnou úroveň
3.4.2024 - Nejlevnější kombík Škody skončil bez nástupce, v bazarech se o něj strhla mela
3.4.2024 - Majitelé elektromobilů si stěžují, že jim rychle odchází pneumatiky, prý je před tím nikdo nevaroval
3.4.2024 - Korejci ukázali své vlastní BMW M5, prodávat ho ale budou jen tam, kde lidem nenařizují elektrická auta
4.4.2024 - Baterie musí být aspoň o polovinu lehčí, říká šéf Stellantisu, jinak elektromobily prostě nedávají smysl
4.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva