Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejběžnějším autem v Rusku je i dnes vůz, který spousta Čechu ani nebude pamatovat
9.3.2021 | Petr Prokopec
Je to skoro neuvěřitelné, neboť jde o auto, které na našich silnicích dávno není vidět a i jeho místní protějšky jsou pomalu zapomenutou historií. V Rusku ale skutečně vládne vůz, který morálně starý 55 let.
V létě loňského roku poradce prezidenta Vladimíra Putina a někdejší ministr pro ekonomický rozvoje Dmitrij Ořeškin oznámil, že Rusko během několika málo měsíců vstoupí mezi pět nejsilnějších ekonomik světa a předstihne tak Německo. Pro srovnání přitom použil hrubý domácí produkt přepočtený dle parity kupní síly. Řada lidí tak náhle nabyla dojmu, že země je na tom ekonomicky velmi dobře. Ostatně si jen stačí uvědomit, kolik peněz berou naše protějšky v Německu za stejnou práci. A pokud se Rusko má dostat před naše sousedy, evidentně musí být ještě bohatší.
Je nicméně třeba dodat, že HDP přepočtený dle parity kupní síly je sice relevantní ukazatel, umí ale být zavádějící, pokud se použije v nevhodných spojitostech. Stačí si ostatně uvědomit, že na jeho základě je třeba takový Irák před Švýcarskem. Málokdo by si ovšem tipnul, že válečná zóna na Středním Východu je na tom lépe než nezávislá země uprostřed Evropy. Stačí tedy přepnout výhybku na nominální srovnání, a rázem je Rusko na jedenácté a tedy již ne tak lichotivé příčce.
Proč Rusko tento ukazatel používá, je pochopitelné - zemi v mezinárodním srovnání ukazuje v lichotivějším světle. Stačí však pohled na nejnovější statistiku tamního Avtostatu a velmi rychle pochopíte, jak se věci skutečně mají. Faktem stále je, že nejběžnějším vozem na ruských silnicích je VAZ-2107. Tedy klasický žigulík známý též jako Lada 2107, poslední evoluce modelu 2101, o kterém byla před pár hodinami. Je to vůz, který se začal vyrábět v roce 1970 a má kořeny ve Fiatu 124 z rok 1966. Samotná verze 2107 se pak vyráběla od roku 1982 jako vrcholné provedení, které z montážních linek definitivně zmizelo až před devíti lety. V současné České republice se jistě najde spousta mladých lidí, kteří ani nebudou vědět, co je za auto, v Rusku je to ale pořád nejběžnější vůz.
Nejrozšířenější je prakticky po celém Rusku s výjimkou severokavkazského regionu, kde je lídrem o trochu novější Lada Priora. Sibiř a veškeré východní oblasti však již favorizují Toyotu Corollu, což má své opodstatnění. Právě sem jsou totiž ve velkém vyváženy ojetiny z Japonska, které se prodávají pomalu za pakatel. Lidem tedy ani zdaleka nevadí volanty usazené vpravo, díky čemuž se z celé této oblasti stal region s největším zastoupením takových vozů mimo země, pro které byly původně určené.
Podle Avtostatu bylo k 1. lednu letošního roku v celém Rusku registrováno 60 milionů vozů, z čehož 45 milionů kusů připadá na osobní auta. Poslední evoluce žigulíku se pak na této porci podílí 1 653 100 exempláři, tedy takřka čtyřmi procenty. To opravdu není málo, zvláště když si uvědomíme, že značná část z tohoto podílu může být starší, než jste vy sami. Je to něco podobného, jako kdyby lídrem českého registru byla třeba Škoda 120 nebo Favorit - svého času tomu tak bylo, ale už tomu tak dávno není.
VAZ-2107 neboli klasický žigulík ve své poslední evoluci je i nadále nejčastějším vozem na ruských silnicích. Grafika: Avtostat
Kdybyste náhodou nevěděli, co to VAZ-2107 je. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před hodinou - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva