Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci odhalili detaily k raketovému růstu cen ojetin, nejvíc zdražují ty dřív odepisované
3.8.2021 | Petr Prokopec
Na světě snad není místa, kde by ojetá auta nerostla rychle na ceně a Německo skutečně není výjimkou. Statistika tamního prodejního portálu ale odhaluje nejen míru, nýbrž i další detaily spojené se současným vývojem.
Sledovat neutěšený vývoje na trhu s ojetými vozy může být leckoho otravné, dynamika růstu cen ale nepřestává fascinovat. Stále vyšší ceny nejsou vlastní jen českému trhu, konstatuje je i cenový index zveřejněný německým prodejním portálem Autoscout24. Dle jeho zjištění průměrná cena německých aut z druhé ruky letos v červnu vyšplhala na 22 941 Eur (cca 584 tisíc Kč), což je už několikátý historický rekord v řadě. Ojetiny zdražují už rok a tempo růstu cen současně zrychluje - jen ve srovnání s květnem se ceny zvedly o 300 Eur (7 700 Kč), oproti loňskému červnu pak vystřelily o 3 000 Eur (77 000 Kč). To je masivní, 15% růst, který prakticky kopíruje vývoj v Česku.
Němci navíc nesledují jen samotné ceny, mapují i jejich důvody. Jak dodává obchodní šéf zmiňovaného portálu Stefan Schneck, ke zdražení došlo „v důsledku menších i větších efektů“, z nichž ten hlavní je dobře známý. Jde o sekundární dopady koronaviru, zejména pak nedostatku některých komponentů potřebných k výrobě nových aut, které omezují dostupnost nových aut a ženou nahoru ceny ojetin. Není to ale jediná příčina.
Důvodem je i fakt, že se lidé méně zbavují svých stávajících vozů. Platí to nejen o soukromnících, ale hlavně o firmách. Schneck jednak zmiňuje autopůjčovny, které přestaly obnovovat své autoparky a jejichž obvykle krátce používané vozy na trhu chybí, ale také velké firmy a leasingové společnosti. „Stávající smlouvy byly často prodlužovány, než aby došlo k nahrazení starých vozů novými. V důsledku toho na trhu není k dispozici tolik leasingových ojetin, jak bylo obvyklé,“ říká Schneck s tím, že některé firmy tak učinily v rámci úsporných opatření, jiné kvůli nedostatku nových vozů na trhu.
Faktorem ovšem není jen nedostačující nabídka. Pandemie také vyhnala část lidí z městské hromadné dopravy, načež se ta individuální stala žádanější. Z vývoje je patrné, že vlastní vůz je považován za formu ochrany, i proto dochází ke zdražení ve všech segmentech s výjimkou sportovních a klasických vozů. Ve druhém případě dokonce došlo na pád cen, jakkoliv řeč je o poněkud mainstreamovější části nabídky, nikoliv o sběratelských exkluzivitách.
Suma sumárum zde tedy máme dosud nevídaný stav, jehož konec je navíc v nedohlednu. Německý portál odhaduje, že v případě dodávek, minibusů a aut starých maximálně jeden rok je nabídka o 20 procent nižší, u ostatních segmentů pak o 12 až 19 procent nižší oproti letošnímu květnu. Ceny tedy stoprocentně porostou i v červenci a srpnu, což byly tradičně měsíce, kdy naopak docházelo k zlevňování.
Lze už jen dodat, že v souvislosti se změnou nabídky dochází také k pozoruhodným výkyvům v cenách jednotlivých pohonů. Zatímco benzinová auta lze pořídit v průměru za 20 456 Eur (521 tisíc korun), v případě zájmu o diesel si Němci musí připravit průměrně 25 091 Eur (639 tisíc Kč) - jde o cenově nejrychleji rostoucí segment trhu, přitom ještě nedávno Němci nafťáky prakticky odepisovali. Nejvýše jsou nicméně průměrné ceny hybridů a elektromobilů, jenž vychází na 35 440 Eur (902 tisíc Kč), respektive 35 106 Eur (894 tisíc Kč), což je dáno jak jejich vysokými cenami, tak nižším průměrným věkem, těchto aut se větší množství prodává jen chvíli.
Ceny dieselových ojetin, mezi něž nyní již patří i Škoda Kodiaq 2,0 TDI, v Německu raketově rostou, nejrychleji ze všech pohonů. Nahoru ale míří i ceny všech dalších ojetých vozů, nikoli jen kvůli nedostatku nových aut. Ilustrační foto: Pavel Janda, Autoforum.cz
Zdroj: Autoscout24
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 9 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva