Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci postavili Škodu Octavia Combi proti neobvyklým soupeřům, našli jedinou vadu
2.2.2021 | Petr Prokopec
Nejsou to auta, která vám jako první přijdou na mysl, když si představíte soupeře Škody Octavia Combi, o to zajímavější ale srovnání s nimi je. Jak si tedy česká modla vede proti Fordu a Renaultu?
I když zákazníci v posledních letech stále více inklinují k SUV, v Evropě mají na rozdíl třeba od USA stále spoustu kupců i kombíky. Pokud ostatně nepotřebujete zvýšený podvozek a netoužíte po tom, aby váš vůz vyčníval nad ostatními, jen máloco vám nabídne takovou praktičnost a flexibilitu jako kombi. Univerzální auta dokáží pobrat celou rodinu a k tomu klidně i více než jen víkendový nákup, což zejména v zemích, kde si většina lidí může dovolit jen jedno auto, na zákazníky funguje.
Proto jsou v Evropě nabízeny kombíky ve většině obvyklých tříd s výjimkou nejmenších a největších aut. Nejpočetnější zastoupení mají v kompaktními segmentu, kde byste jich jistě i vy vyjmenovali řadu. Možná by vás ale vedle Škoda Octavia Combi nenapadly ty, které do srovnání vybral německý Auto Bild. Ten proti české modle poslal Ford Focus Kombi a Renault Megane Grandtour a zkusil najít toho nejlepšího z nejlepších.
Rozhodování Němci neměli vůbec jednoduché, neboť každá automobilka se rozhodla ke společnému cíli kráčet tak trochu jinou cestou. To se neprojevilo pouze v zavazadelníku, který je pro kombíky nejdůležitější, ale také v motorovém prostoru. Octavia tak dostala do vínku přeplňovanou jedna-pětku produkující 150 koní, zatímco v případě Fordu lze mluvit o litrovém tříválci s podporou mild-hybridní techniky a 155 koních. Francouzi pro změnu kontrují s nepříliš obvyklým 1,3litrovým objemem, s nímž navíc spárovali nejnižší výkon, a sice pouze 140 koní. Jakkoliv je tak sice pohonná jednotka kultivovaná, po stránce dynamické nehraje první housle. Mimo to pak Němci poukazují na její horší utlumení, které narušuje klid v kabině.
Renault nejslabší motor navíc páruje s nejmenším zavazadelníkem, Mégane nabízí pouze 521 litrů ve standardu a 1 504 po sklopení zadních sedadel. Vlastně tak ve výsledku není překvapivé, že Francouz skončil s 515 body z osmi set možných na posledním místě. Zvláště když má na kontě také méně komfortní a více stísněná zadní sedadla. K dobru mu ovšem můžeme přičíst řadu velmi dobrých nápadů, mezi něž patří třeba možnost sklopení předního sedadla spolujezdce vpřed.
Přesunout se můžeme k Fordu, který s 540 body skončil na druhém místě. Focus zavazadelníkem o objemu 635 až 1 653 litrů takřka dorovnává Škodu, navíc přihazuje polohovatelnou dvojitou podlahu a tunel na lyže. Mimo to oceníte ochranné kryty hran, které se po otevření dveří vysunují automaticky. Překvapivě použitelný je motor, který se navzdory objemu a počtu válců působí agilně, jistě i kvůli elektromotoru přihazujícím dalších 50 Nm.
Důvodem je ale ještě něco jiného - šestistupňový manuál je v případě prvních třech stupňů zpřevodován dost do krátka, což agilitě prospívá, znamená to ale také vyšší spotřebu. Samotný motor pak pod třemi tisíci otáček působí spíše letargicky, což jednoduše znamená, že agregát budete vytáčet i při klidné jízdě. A to pro šetřílky znovu dobrá zpráva není.
Tím se dostáváme k vítězi, jímž je Octavia. Němci vozu udělili 565 bodů, a je tedy vcelku jasný vítěz. Vyzdvihují hlavně zavazadelník, který pobere 640 až 1 700 litrů. Kromě toho je uchvátil také mnohem komfortnější vstup do vozu, přední sedadla osazená kapsami na mobilní telefon, dvě dobíjecí zásuvky vzadu či dokonce sluneční clony bočních oken, které jsou součástí testované výbavy First Edition. A také dvojitá podlaha, do níž lze uschovat roletu zavazadelníku.
Škoda je chválena rovněž za podvozek, který z celé trojice žehlí nerovnosti nejlépe. Oslnit pak dokáže i vnitřním zpracováním, kdy sice stejně jako třeba VW Golf užívá na mnoha místech tvrdší plasty, ovšem ty prezentuje pomalu jako umělecké dílo. Jejich nižší kvalita tak alespoň na pohled nevadí, naopak podle Němců o jeden z důvodů, kvůli nimž český zástupce poráží německého sourozence. Ten za ním navíc zaostává i v oblasti celkové ergonomie.
Octavia vítězí i v případě dynamiky, neboť se rozjede až na 224 km/h. A i když čas udávaný ke zrychlení na stovku v praxi zdaleka nezvládá (9,3 vs. 8,3 s), pořád je lepší než soupeři. Nejpomalejší z celé trojice je Renault, který s maximální rychlostí končí na 205 km/h. A ani Ford s 209 km/h se zdaleka nechytá.
Němci tak na Octavii našli jedinou podstatnou chybu - cenu. Ač totiž Škoda bývala mezi soupeři nejlevnější, teď je možná nejlepší, za svůj náskok si ale nechává řádně zaplatit. V Německu je Octavia Combi 1,5 TSI k mání za prakticky tytéž peníze jako hybridní Focus, což je obvykle o dost dražší auto. A Mégane s konvenčním motorem je o nějakých 75 tisíc korun levnější. A to je dost peněz na to, aby stálo za zvážení, zda si nevystačíte s ním.



Nová Škoda Octavia Combi získala v německém testu kombíků vcelku jednoznačné prvenství, je ale drahá. Foto: Škoda Auto
Druhé místo připadlo hybridnímu Fordu Focus Kombi, který přes komplikovanou techniku nestojí víc. Foto: Ford
Renault Mégane Grandtour skončil třetí, na druhou stranu je ale jasně nejlevnější. Foto: Renault
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
včeraNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
včeraMax Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Superbike: Rozchod Rabata a Motoxracingu. Přijde Rinaldi? 19.5.2025
- Triumph Speed Triple 1200 RX 2026: limitovaná edice 19.5.2025
- Toprakův vítězný hattrick se nepodařil 18.5.2025
- SSP300: Vítězí KTM před Kove a Yamahou 18.5.2025
- Další turecké vítězství v Mostě; zásluhou Cana Öncua, 15. Vostatek 18.5.2025
Nejčtenější články
Nová levná Lada se konečně plně odhalila i jako kombík, zavazadelník skýtá hned dvě překvapení
22.4.2025Víc jak 2 milionům Hond selhává start-stop, nesmyslný systém dává majitelům po letech týraní další ránu
22.4.2025Nová automobilka financovaná Jeffem Bezosem začala odhalovat svá první auta způsobem, jaký svět ještě nezažil
22.4.2025Francouzi, Číňani a Arabové řekli víc k řešení, které dovoluje ve velkém předělávat elektromobily zpátky na spalovací pohon
22.4.2025Důkazů, že si VW kdysi dovolil udělat svůj vlastní model ze Škody, ubývá, jsou téměř všechny na kaši
22.4.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.21. 07:53 - abgx1
- Výběr navigace do auta 05.21. 05:57 - GabrielMarks
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.20. 23:20 - Eda
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.20. 11:24 - pavproch
- Přestavba Peugeot 308 SW 05.20. 09:26 - JeanneFadel
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 13:27 - pavproch
- Hybridní pohon Dacia - přímovstřik spolehlivost 05.17. 16:49 - Vincente DePalito