Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci zasadí vnucované elektromobilitě další těžkou ránu, sami musí cítit neudržitelnost situace
27.7.2022 | Petr Prokopec
Považujeme za mimořádně hloupé snažit se tak ekonomicky neefektivní krok protlačit zrovna nyní, kdy na rozhazování není prostor ani v nejmenším. Němci se přesto elektromobilitě dlouho zdáli být oddáni, teď už se svými velkorysými snahami brzdí.
Není tajemstvím, že Němci mají na kontě jeden z největších skandálů v automobilové historii. Skvrnu jménem Dieselgate se snaží smýt s pomocí elektrifikace, zatím se jim to však moc nedaří. Navzdory velkorysým dotacím totiž po tamních silnicích jezdí jen něco málo přes 600 tisíc bateriových aut. Dle původních plánů jich už před dvěma lety měl jezdit po silnici milion. To se ovšem nakonec podařilo až letos jen díky tomu, že došlo také na připočítání plug-in hybridních aut. Jinými slovy tedy Němci dalece zaostávají za vlastními plány. A aby nevypadali vyloženě trapně, zkreslili realitu alespoň o dva roky později.
Nyní se podle zdrojů agentury Reuters tamní vláda shodla na tom, že velkorysé dotace s koncem letošního roku skončí. Nezmizí zcela, budou však sníženy a jejich celkový objem bude omezený. V případě aut s cenou pod 40 tisíc Eur (cca 983 tisíc Kč) bude vládní příspěvek činit 4 500 Eur (111 tisíc Kč) namísto dosavadních 6 000 Eur (147 tisíc Kč), u elektromobilů pohybujících se v rozmezí 40 až 65 tisíc Eur (983 tisíc až 1,6 milionu Kč) půjde o 3 000 Eur (74 tisíc Kč) místo 5 000 Eur (123 tisíc Kč). Tak tomu ovšem bude jen příští rok, od roku 2023 dojde v prvním případě na další snížení na 3 000 Eur, ve druhém pak bude stropem cena 45 000 Eur (1,1 mil. Kč).
Podstatné nicméně je, že Němci na dotace celkově vyhradí už „jen” 2,5 miliardy Eur (61,45 mld. Kč). Očekává se tak, že na rozfofrování celého fondu dojde přibližně během 12 měsíců. A jelikož dotace jsou vypláceny zpětně až při registraci vozu, nikoli při jeho objednávce či platbě, může při současných dodacích lhůtách dotace náležet lidem, kteří auto koupí jen letos nebo zkraje roku 2023.
Tento krok pochopitelně povede k dalšímu snížení už tak omezeného zájmu o elektrická auta i proto, že ta ani v nejmenším nezlevňují, jak se léta tvrdilo a očekávalo. Místo toho je stále dražší vzácné kovy a další komponenty dělají stále méně dostupnými. K tomu je navíc třeba připočíst rekordně vysokou inflaci, která výraznou měrou snižuje kupní sílu obyvatelstva. Z masového rozšíření elektromobilů se tak začíná stávat utopie, kterou od počátku je.
Nepomáhají ani rostoucí ceny elektřiny. Na lipské energetické burze totiž došlo během několika málo měsíců ke zdražení o stovky procent, což je posun, který zatím nebyl přenesen na zákazníky. Ani současný - nijak zvlášť růžový - stav tedy není dlouhodobě únosný. Náklady na energii na 100 ujetých kilometrů se mají vyšplhat ze 7,06 Eur (173,50 Kč) na více než 21 Eur (516,10 Kč). Se spalovacími vozy je přitom i po zdražení pohonných hmot spojena na stejné vzdálenosti částka 14,17 Eur (348,30 Kč).
Znamená to tedy, že nezdraží pouze pořízení elektromobilu, ale také jeho provoz, a to dokonce nad úroveň benzinových a dieselových aut. Pokud k tomu pak ještě připočteme velmi sporný ekologický přínos, který nakonec může být v případě většího využití uhelných elektráren jasně záporný, pak skutečně neexistuje jediný důvod, proč se za rozšířením bateriových vozů hnát. Zjevně i proto němečtí politici již zvažují další a další „klimatické“ daně, kterými by zatížili ty spalovací. Na výběr tak budou auta uměle drahá a nedostatečně uměle zlevněná. Tomu se panečku říká selekce.



Až dosud elektromobily jako VW ID.4 aspoň část Němců lákaly, neboť jejich pořízení nebylo s ohledem na velkorysé dotace a tamní platy až tak drahé jako u nás. Všemu navíc nahrávala nízká cena elektřiny. S obojím ale bude brzy konec. Foto: Volkswagen
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
dnesMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nejčtenější články
Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
2.6.2025Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
2.6.2025Elektrický Mercedes G je totální propadák. „Auta leží u dealerů jako kusy olova,” říká manažer, i v Číně ho koupilo jen 58 lidí
3.6.2025Další silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
3.6.2025Další absurdní fiasko pro Evropu. Místní značky se kompletně vzdávají své techniky ve prospěch Asiatů, kteří tím jen dál stahují náskok
3.6.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.01. 21:30 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.01. 07:58 - řidičBOB
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral