Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci zasadí vnucované elektromobilitě další těžkou ránu, sami musí cítit neudržitelnost situace
27.7.2022 | Petr Prokopec
Považujeme za mimořádně hloupé snažit se tak ekonomicky neefektivní krok protlačit zrovna nyní, kdy na rozhazování není prostor ani v nejmenším. Němci se přesto elektromobilitě dlouho zdáli být oddáni, teď už se svými velkorysými snahami brzdí.
Není tajemstvím, že Němci mají na kontě jeden z největších skandálů v automobilové historii. Skvrnu jménem Dieselgate se snaží smýt s pomocí elektrifikace, zatím se jim to však moc nedaří. Navzdory velkorysým dotacím totiž po tamních silnicích jezdí jen něco málo přes 600 tisíc bateriových aut. Dle původních plánů jich už před dvěma lety měl jezdit po silnici milion. To se ovšem nakonec podařilo až letos jen díky tomu, že došlo také na připočítání plug-in hybridních aut. Jinými slovy tedy Němci dalece zaostávají za vlastními plány. A aby nevypadali vyloženě trapně, zkreslili realitu alespoň o dva roky později.
Nyní se podle zdrojů agentury Reuters tamní vláda shodla na tom, že velkorysé dotace s koncem letošního roku skončí. Nezmizí zcela, budou však sníženy a jejich celkový objem bude omezený. V případě aut s cenou pod 40 tisíc Eur (cca 983 tisíc Kč) bude vládní příspěvek činit 4 500 Eur (111 tisíc Kč) namísto dosavadních 6 000 Eur (147 tisíc Kč), u elektromobilů pohybujících se v rozmezí 40 až 65 tisíc Eur (983 tisíc až 1,6 milionu Kč) půjde o 3 000 Eur (74 tisíc Kč) místo 5 000 Eur (123 tisíc Kč). Tak tomu ovšem bude jen příští rok, od roku 2023 dojde v prvním případě na další snížení na 3 000 Eur, ve druhém pak bude stropem cena 45 000 Eur (1,1 mil. Kč).
Podstatné nicméně je, že Němci na dotace celkově vyhradí už „jen” 2,5 miliardy Eur (61,45 mld. Kč). Očekává se tak, že na rozfofrování celého fondu dojde přibližně během 12 měsíců. A jelikož dotace jsou vypláceny zpětně až při registraci vozu, nikoli při jeho objednávce či platbě, může při současných dodacích lhůtách dotace náležet lidem, kteří auto koupí jen letos nebo zkraje roku 2023.
Tento krok pochopitelně povede k dalšímu snížení už tak omezeného zájmu o elektrická auta i proto, že ta ani v nejmenším nezlevňují, jak se léta tvrdilo a očekávalo. Místo toho je stále dražší vzácné kovy a další komponenty dělají stále méně dostupnými. K tomu je navíc třeba připočíst rekordně vysokou inflaci, která výraznou měrou snižuje kupní sílu obyvatelstva. Z masového rozšíření elektromobilů se tak začíná stávat utopie, kterou od počátku je.
Nepomáhají ani rostoucí ceny elektřiny. Na lipské energetické burze totiž došlo během několika málo měsíců ke zdražení o stovky procent, což je posun, který zatím nebyl přenesen na zákazníky. Ani současný - nijak zvlášť růžový - stav tedy není dlouhodobě únosný. Náklady na energii na 100 ujetých kilometrů se mají vyšplhat ze 7,06 Eur (173,50 Kč) na více než 21 Eur (516,10 Kč). Se spalovacími vozy je přitom i po zdražení pohonných hmot spojena na stejné vzdálenosti částka 14,17 Eur (348,30 Kč).
Znamená to tedy, že nezdraží pouze pořízení elektromobilu, ale také jeho provoz, a to dokonce nad úroveň benzinových a dieselových aut. Pokud k tomu pak ještě připočteme velmi sporný ekologický přínos, který nakonec může být v případě většího využití uhelných elektráren jasně záporný, pak skutečně neexistuje jediný důvod, proč se za rozšířením bateriových vozů hnát. Zjevně i proto němečtí politici již zvažují další a další „klimatické“ daně, kterými by zatížili ty spalovací. Na výběr tak budou auta uměle drahá a nedostatečně uměle zlevněná. Tomu se panečku říká selekce.



Až dosud elektromobily jako VW ID.4 aspoň část Němců lákaly, neboť jejich pořízení nebylo s ohledem na velkorysé dotace a tamní platy až tak drahé jako u nás. Všemu navíc nahrávala nízká cena elektřiny. S obojím ale bude brzy konec. Foto: Volkswagen
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice včera 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP včera 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejnovější články
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
před 10 hodinami
Nešťastně zaříznutá vlajková loď amerických křižníků silnic chytila druhý dech, za 850 tisíc Kč je to neskutečný kus auta
před 11 hodinami
Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
dnes
Slavný německý tuner si vzal do parády čínské auto, to tu ještě nebylo. Je to znak ještě překvapivějšího kroku
dnes
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
