Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nezávislý test ukázal, jak dalece Tesla přeceňuje schopnosti svého Autopilotu
29.10.2020 | Petr Prokopec
Tesla už po léta tvrdí, že má daleko nejlepší systém autonomního řízení, i když ve výsledku nejde o více než nabízí konkurence. Test CR nyní ukázal, že toho zvládá dokonce méně.
Autonomní systémy řízení se stále častěji stávají součástí našich životů. Pro výrobce jde o další oblast, ve které mohou zazářit a ukázat svůj náskok před konkurencí. Bohužel však stejně jako v mnoha dalších oborech platí, že snahou nemusí být jen vyvinout skutečně lepší řešení, jako spíše do lepšího světla postavit to, které reálně nevyniká. A nejdále se v tomto ohledu zjevně dostala Tesla.
Vyplývá to alespoň z testu Consumer Reports, skutečně nezávislého magazínu, který pracuje pouze díky příspěvkům svých předplatitelů a všechny testované věci si kupuje. Podle něj je Autopilot Tesly mezi současnými systémy „dalece druhý” za Super Cruise od koncernu General Motors. O kterém jste ovšem na rozdíl od Autopilotu možná ani nikdy neslyšeli.
Z části je to i proto, že k jeho vývoji přistoupila automobilka zodpovědněji, a systém tak mnohem lépe monitoruje chování řidiče. To má na starosti malá kamera, která sleduje jeho oči. Jakmile umělá inteligence zjistí, že se spíše kochá okolím než cokoliv jiného, zkusí řidiče nejprve varovat pomocí diod na věnci volantu. A když to nepomůže, začne vůz zpomalovat až do úplného zastavení.
Chování Autopilotu Tesly v tomto ohledu nemůže být rozdílnější. Pokud se řidič ve voze osazeném systémem Super Cruise blíží k místu, kde již bude muset převzít kontrolu, technologie mu dá na základě dat z navigace dostatek času, aby se mohl opět na řízení plně koncentrovat. V případě kalifornských elektromobilů však po úvodním varování přichází okamžité předání kontroly nad vozem. Ono varování navíc řidič ani nemusí zaznamenat, zvláště pokud se objeví jen jako ikona na displeji.
Stejně tak má Consumer Reports problém s chováním systému poté, co přišel zásah řidiče. Pokud totiž v kalifornském elektromobilu zkusíte kupříkladu objet díru na vozovce, musíte vyvinout opravdu velkou sílu, abyste volantem pohnuli. V té chvíli se nicméně Autopilot deaktivuje a sám již opětovně nenaskočí. Technologie Super Cruise s tím nicméně nemá problém, stejně jako semi-autonomní systémy ostatních výrobců, u nichž víceméně stačí, aby řidič přestal klást tlak na volant a „převezmou” řízení zpět.
Právě bezproblémové předávání kontroly nad vozem je přitom dle magazínu stěžejní, stejný názor ostatně zastává také americká národně bezpečnostní rada NTSB. Ta již uvedla, že jakmile řidič až příliš spoléhá na systém, který ale má zásadní mouchy, pak velmi riskuje. NTSB proto již zveřejnilo doporučení, dle kterých by federální autorita NHTSA měla zavést standardy, které u autonomních systémů vynutí stejné chování v určitých situacích.
Znovu se tedy ukazuje, že Autopilot je zbytečně nebezpečným nejen kvůli zavádějícímu názvu. Řidiči jsou po jeho aktivací také příliš ukolébávání až k nečinnosti, i když reálně Autopilot není více než asistenční systém. Fatální nehody tak mohou být dílem okamžiku, jak se ostatně v minulých letech již mnohokrát naneštěstí potvrdilo.
Suma sumárum tak Autopilot skončil s 57 dosaženými body ze sta možných na druhém místě, přičemž vítězství získal se 69 body za svou technologii General Motors. Testem prošly systémy dalších patnácti výrobců, kdy za pozornost stojí hlavně ty od koncernu VW Group. Zatímco Audi je se 48 body celkově čtvrté, Porsche se 41 body již patří devátá příčka a Volkswagen s pouhými 39 body skončil dokonce čtrnáctý. I systém Audi ale má k Autopilotu blíže než Autopilot k Super Cruise.





Autopilot Tesly není zdaleka nejlepší systém svého druhu na trhu. V hodnocení Consumer Reports sice vyloženě nepropadl, je ale jasně druhý, Super Cruise Cadillacu dopadl mnohem lépe. Grafika: Consumer Reports
Zdroj: Consumer Reports
Bleskovky
- Souboj dvou úplně jiných aut VW se stejným motorem skončil neuvěřitelným foto finišem
včera - Majitel dál upravil auto s lakem, který z něj dělá dvojrozměrný objekt, teď mate ještě víc
16.1.2021 - Jízda s šestiválcovým Golfem ve specifikaci pro důchodce připomíná, co jsme měli a nemáme
16.1.2021 - Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
14.1.2021 - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021
Nejdiskutovanější články
- Facka do tváře bateriových elektromobilů, novinka Toyoty je levnější než Tesla Model S
5.12.2020 (2) - Výrobci záměrně zkreslují točivý moment elektrických aut, realita je úplně jiná
25.10.2020 (1) - Patálie s ojetým elektromobilem ukazují, co může jejich majitele potkat už po 7 letech
30.10.2020 (1) - Nový Fiat 500 je zatím propadák, Italové si ale nechali otevřená zadní vrátka
24.11.2020 (1) - K mání je vzácný Mercedes milovaný diktátory, má velmi pozoruhodnou historii
27.11.2020 (1) - Experti popsali, jak mohl pilot nejděsivější nehody F1 posledních let odejít po svých
10.12.2020 (1) - Auta, která jako nová skoro nikdo nechtěl, se dnes pro majitele stávají zlatým dolem
9.1.2021 (1) - Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
15.1.2021 (1) - Majitel si dal na auto lak, který z něj dělá dvojrozměrný objekt, výsledek motá hlavu
10.12.2020 - Prodeje Tesly na klíčovém evropském trhu kolabují, připomínají černé scénáře
18.10.2020
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Fiat Stilo - Dialkove ovladanie 15:07 - jirka87
- Elektromobily a vse kolem nich 14:49 - MadJoe
- Lampárna (stěžovatelna) 12:59 - HondaMan
- Koronavirus 12:25 - fast001
- Zabavne kabrio kolem 300tis 12:21 - fast001
- Rychlodotazy 10:55 - Arkis
- Volkswagen obecne 19:28 - Lachende Bestien
- Hyundai a vše kolem nich! 15:43 - hyundaiclub
- Nová Insignia (benzín nebo diesel) 15:39 - hyundaiclub
- Porucha diagnostického systému motoru EOBD 15:37 - hyundaiclub