Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová auta rychle reznou jako kdysi, Tesly klidně už po 300 km, výrobci šetří na antikorozní ochraně
17.1.2022 | Petr Prokopec
Po letech, kdy slovo „koroze” skoro zmizelo ze slovníků motoristů, se hnědý mor vrací na scénu v plné parádě. Stojí za tím mimo jiné elektromobilita nutící výrobce k úsporám na nesprávných místech, následky jsou viditelné prakticky ihned.
V roce 1971 představila Alfa Romeo nový model Alfasud. Ten se pyšnil motorem s protiběžnými písty, který pomohl snížení těžiště. Stejně tak byl vůz vyzdvihován pro svou ovladatelnost a v neposlední řadě i pro svůj aerodynamický profil, za kterým stáli Giorgetto Giugiaro a společnost Italdesign. Přes všechna tato pozitiva se ale model Alfasud nakonec stal známým kvůli něčemu jinému, co navíc ovlivnilo image celé značky. Koroze jej totiž napadala často již v továrně.
Za touto skutečností stály hned dva faktory. Alfasud se vyráběl v továrně Pomigliano d'Arco na jihu Itálie, což vedlo k jeho pojmenování. Podnik se nicméně nacházel pouhých 15 kilometrů od neapolského zálivu, díky čemuž produkci značnou měrou ovlivňovala vlhkost a sůl ve vzduchu. Stačilo tedy ponechat nelakované karoserie na pár dní venku, a rázem je již pokrýval rezavý povlak. I z toho důvodu se značka rozhodla, že veškeré dutiny vyplní syntetickou pěnou podobnou té montážní.
Až posléze bylo zjištěno, že tato pěna postupem času začíná pórovatět a jímat vlhkost. Ta pochopitelně přispěla k rozvoji rzi, obvykle na skrytých místech. A když se již dostala na povrch, bylo povětšinou pozdě. Nápravu automobilka zjednala až v roce 1980, kdy přišla s rozsáhlým faceliftem. Ten mimo jiné vozu dodal plastové nárazníky, stejně jako mnohem lepší antikorozní ochranu. Pošramocenou image to ale již nezachránilo.
Kritika spojená s Alfou Romeo nicméně vedla k navýšení kvality napříč celou automobilovou branží. V minulých dekádách se tak koroze stala prakticky neznámým slovem, neboť jste se s ní mohli setkat jen u skutečně letitých aut - ostatně i proto se třeba u nás zvýšil průměrný věk aut na více jak 15 let, není žádný problém je tak dlouho udržovat provozu. Jenže se moderními vozy se koroze paradoxně znovu vrací do hry.
Za daným zjištěním stojí organizace GTÜ, která od 1. ledna 2020 prozkoumala 6,66 milionu aut. Z nich přitom 441 tisíc mělo problém s korozí. Věk „načatých“ vozů byla se začíná snižovat a míra výskytu koroze u zánovních vozů je dekády nepoznanou věcí. Důvodem je mimo jiné nastupující elektromobilita, která sebou nese bezprecedentní snižování nákladů i těžké baterie.
Hmotnost se proto výrobci snaží kompenzovat odlehčováním, což nová auta činí v rámci koroze náchylnějšími. Mimo to byly zavedeny i úspory, namísto kompletně galvanizovaného vozu tak automobilky aktuálně přistupují pouze k částečnému ošetření povrchů. A aby toho nebylo málo, začíná docházet na opakování chyb Alfy. Například Tesla se totiž rozhodla, že dutiny svých aut bude taktéž vyplňovat montážní pěnou. Kromě toho má tato automobilka i značné problémy s lakem. Koroze u některých vozů se tak podle zjištění Auto Motor und Sport začíná objevovat již po pouhých 300 kilometrech.
Tesla nicméně nemá na kontě ta úplně nejhorší auta, která podléhají korozi rychleji než ženy Donu Juanovi, na to jsou pořád moc nové. Z modernějších modelů jsou s rzí na kordy podle GTÜ hlavně Ford Transit, Lada Niva, Seat Alhambra, Ford Galaxy, Suzuki Jimny a Baleno, Daihatsu Cuore, Opel Vectra, Subaru Legacy a Ford Ka. Právě auta modrého oválu jsou na tom zjevně nejhůř, experti ale varují, že lepší časy vyhlížet nemáme.
Alfa Romeo Alfasud byla velmi povedeným autem, přesto proslula jako vůz, který začíná korodovat již ve výrobě. Kupodivu Tesla soustavně mluvící o inovacích chybu italské automobilky zopakovala. Není tak divu, že některé její vozy rovněž velmi rychle reznou. Foto: Alfa Romeo
Zdroje: GTÜ, Auto Motor und Sport
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 40 minutami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 2 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva