Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nová ruská značka aut přecenila své síly, zachránit ji mají Slováci
21.9.2020 | Petr Prokopec
Rusové se vytasili s docela zajímavým autem, na domácím trhu ale mají s jeho uplatněním problém. V Evropě by se mu vzhledem k jeho pohonu a ceně okolo 135 tisíc Kč mohlo dařit lépe.
Rusové se letos rozhodli naskočit do rozjetého elektrického rychlíku. Minulý měsíc tak odhalili prvotinu nové značky Zetta, která si dala za cíl prodávat 15 tisíc aut ročně. To první pohled nevypadá jako ambiciózní číslo, zvláště na tak velkou zemi, nicméně je třeba vzpomenout na skutečnost, že Rusko mnohde nemá ani vyasfaltované silnice, natož aby mělo podchycenou elektrickou infrastrukturu. Kromě toho je třeba vzpomenout na průměrné teploty či příjmy obyvatelstva. Elektromobilům tam zkrátka pšenka nekvete.
Tyto nesnáze se Zetta snažila řešit již během vývoje, a tak má její novinka klasifikací L7, čili spadá do stejné kategorie jako čtyřkolky. To ji vzhledem k omezeným bezpečnostním a jiným standardům dovolilo dostat se s předpokládanou cenou na 450 tisící rublů (cca 135 tisíc Kč), což zní zní ještě lépe. Jenže Zetta i tak po měsíci a půl zjistila, že 15 tisíc aut za rok v Rusku neprodá. To by mohlo znamenat její rychlý konec, a tak se začala po pomoci poohlížet mimo svou domovinu. A záchranné laso narazila ji po jednání se šéfem Zetty Denisem Schurovskym hodila společnost Beta-Cars Bonislava (sic) Doneva.
Právě v tomto bodě se přitom situace stává zajímavou i pro nás, neboť Beta-Cars je slovenskou firmou, která se dosud zabývala výrobou, prodejem či pronájmem elektrických vysokozdvižných vozíků. Nově by se pak měla stát prodlouženou rukou Zetty nejen na Slovensku, ale také na dalších evropských trzích. Do budoucna se nicméně počítá i s tím, že by u našich sousedů měla být ruská elektrická minivozítka také montována.
Je samozřejmě otázkou, jak se celá záležitost vyvrbí. Zetta si totiž již vyžádala řadu investic ze strany ruské vlády, přičemž na dotažení projektu až do prodejního konce bude třeba ještě zhruba 100 milionů rublů (cca 30 milionů Kč). Je otázkou, zda takovou sumu firma Beta-Cars jen stěží vytáhne z kapsy, z veřejně dostupných záznamů je totiž patrné postupné snižování jejího obratu a pozvolné přeměňování zisku na ztrátu. O skutečné finanční situaci společnosti ale nehodláme spekulovat.
Aktuálně tak jen dodáme, že Zetta je dvoudveřovým a dvoumístným elektromobilem, jenž na silnici zabere o trochu více místa než Smart ForTwo. Elektrická jednotka přitom roztáčí přední kola a je spárována s lithium-iontovými bateriemi čínské výroby. Ty mají kapacitu pouhých 10 kWh, nicméně díky odlehčení konstrukce má nakonec vůz s 98 koňmi zvládnout na jedno dobití 180 až 200 kilometrů. Prodej by měl odstartovat v závěru letošního roku, nicméně v důsledku koronaviru i chybějících financí počítáme spíše se zahájením až v roce příštím.
Ruská Zetta začíná jednat o vstupu na evropské trhy, půjde na to zjevně oklikou přes Slovensko a tamní firmu Beta-Cars. Foto: Zetta
Zdroj: Drom
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 7 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 8 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 9 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 11 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva