Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Ford za skoro 7 milionů se chlubí technikou z Formule 1, i tak prohrává s levnější konkurencí
17.9.2023 | Petr Prokopec
Už kvůli své ceně by měl nabízet skoro zázračná řešení. A vskutku, vedle velmi výkonného motoru a upraveného podvozku přichází i s aktivními aerodynamickými prvky. Stále však má být pomalejší než citelně levnější auto, navíc od prestižního Porsche.
Před měsícem se Ford pochlubil novou extrémní verzí Mustangu. Provedení GTD sice nedostalo do vínku uprostřed umístěný motor a už vůbec to není diesel, i tak ale umí zajmout. Nabízí výkon přes 800 koní, za který bude zodpovědný 5,2litrový přeplňovaný osmiválec. Ten ve standardních modelech nenajdete, kromě prostoru pod kapotou se však automobilka podívala také na podvozek či bodykit. Za svou námahu si ovšem účtuje nemalé peníze, ceny totiž budou startovat v přepočtu na 6,9 milionu korun.
Jak jsme zmínili již během premiéry, daleko levněji lze ve Státech pořídit i takové Porsche 911 GT3 RS. Tedy jedno z vůbec nejrychlejších aut planety, které zvládlo obkroužit Nordschleife za 6 minut a 44,848 sekundy. K tomuto času se pak Ford sice hodlá přiblížit, ani vyrovnat ho ale neplánuje. Automobilka totiž zmínila, že cílem je čas pod 7 minut. To by pořád bylo výjimečné, 15 sekund na Nordschleife je ale pořád rozdíl třídy. Navíc stále není jisté, zda se něco takového povede.
Mustang GTD je totiž stále ve vývoji a k prvním zákazníkům dorazí až na sklonku příštího či dokonce počátku přespříštího roku. V té době dost možná již bude na trhu GT3 RS po faceliftu, v jehož rámci by mělo dojít jak na zvýšení výkonu, tak k upravení aerodynamiky i podvozku. Dá se tedy předpokládat, že automobilka ze Zuffenhausenu čas pro tento model ještě vylepší. Kupé ovšem bude nabízet i nadále levněji než modrý ovál.
Ford by tedy udělal jen dobře, když by soustavně nezmiňoval jak Ring, tak Porsche. Jenže v obou případech jde o natolik zvučná jména, že pomoci si nemůže jak marketingové oddělení značky, tak i její šéf Jim Farley. Očekávání se tak jen stupňují, ta ovšem Mustang GTD nedokáže všechna naplnit. Proto je třeba logicky počítat také s jistým zklamáním. Přitom novinku stačilo odprezentovat trochu jinak a negativních reakcí by nebylo tolik.
Autu přitom je za co zatleskat. Důvodem je mimo jiné technologie DRS (Drag Reduction System), která byla převzata ze světa Formule 1 (Porsche ji mimochodem používá též). V případě novinky Fordu je systém plně automatický (u Porsche manuální s automatickou detekcí), přičemž v závislosti na okolních podmínkách dokáže sekundu po sekundě měnit nastavení zadního křídla a klapek zasazených do předního spoileru. V zatáčkách se tyto prvky zavírají, aby tak byl maximalizován přítlak. Na rovinkách pro změnu dochází na jejich otevření, což navyšuje maximálku.
„Každý venkovní panel, každý průduch, každý výdech je plně funkční. Někde je směřování vzduchu upraveno s ohledem na chlazení, jinde kvůli aerodynamice a přítlaku. To vše napomáhá GTD jet rychleji a držet se povrchu vozovky bez ohledu na to, jaké podmínky panují,“ uvedl Greg Goodall, technický šéf projektu. Přičemž dodal, že reálným testům na okruzích v Atlantě a ve Spa v Belgii přecházely „tisíce hodin na simulátorech“.
Dá se tedy předpokládat, že novinka, jejíž podvozek lze na okruzích snížit až o 40 milimetrů, je skutečně vypiplaná. Farley ostatně zmínil, že projekt se „dvakrát doslova zastavil. A my si nebyli jisti, zda se znovu rozjede.“ Vše ale nakonec bylo dotaženo do konce, i když zkrátka trochu hořkého. Porsche 911 je totiž pipláno již od roku 1963, překonat ho je tak opravdu těžké. Zvlášť když vzhledem k objemu produkce ani nemusí být bůhvíjak drahé.
Mustang GTD je jistě pozoruhodným autem, ostatně aktivní aerodynamikou se ani v dnešní době nechlubí zdaleka každý sporťák. Jenže neustálé srovnávání s levnějším a rychlejším Porsche jeho image jen ubližuje. Foto: Ford
Zdroj: Ford
Bleskovky
- Nový rekord okruhu Top Gearu uzmula švédská stíhačka s až 1 622 biokoňmi a brutálním křídlem
včera - Když se jmenujete Cristiano Ronaldo, dají vám s nadšením zadarmo i auto za 5 milionů. A stejně s ním nebudete jezdit
11.12.2024 - Okruhová střela geniálního konstruktéra F1 se ukázala v akci na mokru, zní při tom přímo božsky
10.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testovací tým KTM MotoGP testuje v Jerezu včera 16:01
- Honda EV Fun a EV Urban: koncepty elektrických motocylů včera 08:00
- V pondělí začne předprodej vstupenek na Grand Prix České republiky 2025 11.12.2024
- Šampionát IRRC 2025 se pojede v srpnu opět v Hořicích 11.12.2024
- Petr Svoboda za MTM Kawasaki 10.12.2024
Nejnovější články
- Nissan Juke už není takový hit, jakým býval, pouhý rok starou ojetinu ale koupíte levněji než Škodu Fabia
před 7 hodinami - Mechanismy nařizující elektromobily zkazí Vánoce tisícům kupců benzinů a dieselů. Své vozy nedostanou, ač na ně čekají u dealerů
před 8 hodinami - Výrobci aut konečně přestávají skákat, jak politici pískají, postavili se nesmyslnému vylučování starších modelů z nabídek
před 10 hodinami - Všechna elektrická BMW M dostanou bez výjimky čtyři motory, aspoň tím se pokouší být výjimečná
před 11 hodinami - Největší frakce europarlamentu chce oficiálně zrušit zakazování spalovacích motorů. Jde jí ale věřit, když doteď chtěla pravý opak?
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 12.13. 00:07 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 12.12. 23:30 - M.Z.
- Politický koutek 12.12. 22:16 - rhinos
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 20:27 - řidičBOB
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 12.12. 18:26 - M.Z.
- BMW Divize 12.12. 12:07 - pavproch
- Ochrana proti korozi NOXUDOL? 12.12. 08:42 - purpurboa
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 12.11. 14:24 - Vrooom