Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Od počátku nesmyslná emisní norma Euro 7 dostala smrtící ránu, auta jako Škoda Fabia mohou žít dál
26.9.2023 | Petr Prokopec
Optikou zdravého rozumu je neskutečné, že destruktivní podoba návrhu Euro 7 přišla během českého předsednictví EU, přitom právě česká ekonomika je s automobilovým průmyslem silně svázaná. Španělé naštěstí vzali rozum do hrsti místo nás.
Dnes se v pražském Technologickým centru Umprum koná tzv. Green Deal Summit. Na tom vystoupí i šéfka Evropské komise Ursula von der Leyen, která již před lety prohlašovala, že hlavní náplní jejího života je boj s klimatickými změnami. Lepšího stavu věcí chce dosáhnout mimo jiné s pomocí elektromobility, o které ale evidentně neví vůbec nic. Jinak by ostatně naděje na spásu planety nevkládala do ekvivalentu kávového hrnku, se kterým má dojít na přelití celého oceánu. Daleko větší službu mohou odvést efektivnější spalovací auta a jiná než fosilní paliva, proč by to ale paní von der Leyen mělo zajímat, když - a teď si do ní trochu lacině rýpneme - i ke krátkým přesunům používá letadlo placené z peněz nás všech.
Jinými slovy, šéfka EK je jedním z největších pokrytců starého kontinentu, kteří rozhodují o věcech, kterým nerozumí. Během studií se nejprve zabývala ekonomií, než přesedlala na medicínu. S čímkoli technickým ovšem nikdy nepřišla do styku. I díky tomu mohl pod její taktovkou během českého předsednictví Evropské unie vzniknout naprosto nesmyslný návrh emisní normy Euro 7. Do něj byla zahrnuta i nutná redukce prachových částic PM2.5, které produkují brzdy a pneumatiky. Jak ovšem něčeho takového mělo být docíleno, již politici neupřesnili.
Hlavním nesmyslem bylo ale vynucování plnění vesměs současných emisních limitů motory spalovacích aut i v extrémních podmínkách, třeba při studeném startu, kdy mají dle dnešních norem výjimku. Takové výjimky jsou logické, technici komisi opakovaně upozorňovali, že agregáty se v těchto režimech pohybují v řádu promile svého provozního času a je úplně jedno, že v tu chvíli limity neplní - jakékoli snížení emisí v takových chvílích nezmění z globálního pohledu vůbec nic hmatatelného. Komise přesto trvala na svém a neopomněla stanovit absurdní datum, kdy by norma měla začít platit.
Právě to byl další z důvodů, proč se Euro 7 setkalo s tak obrovskou kritikou od kohokoli, komu v hlavě zůstala alespoň špetka rozumu. Do července 2025 vůbec nebylo možné (navíc stále jen navrhované) změny implementovat, však vývoj nových aut probíhá roky a sáhnout do konstrukce dožívajících modelů je velmi neefektivní. Přesto von der Leyen a jí podobní soustavně tvrdili, že vše je schůdné a navrhované změny se na ceně aut projeví jen minimálně. Taková Škoda však uvedla, že pokud návrh v takové podobě projde, auta jako Fabia se stanou definitivně minulostí, protože by je to zdražilo o víc jak 100 tisíc Kč. A Fabii 1,0 za půl milionu by nekoupil skoro nikdo, to by pak pro automobilku bylo bezpečnější ji vůbec nenabízet.
Čeští politici, kteří se ještě na konci loňského roku poplácávali po ramenou, kterak se jim povedlo zajistit návrat Evropy na výsluní, tak rázem prozřeli. A z jiné pozice pro změnu začali aktivně proti Euro 7 bojovat. Ovšem až Španělsko, na které aktuálně předsednictví připadá, dokázalo od slov přistoupit k činům. Do pléna tak zamířil nový návrh, který současné limity prakticky nemění a nesmyslné vynucování minimálních emisí spalovacích motorů v extrémních podmínkách ruší. V této podobě byl ministry členských zemí EU schválen. Nyní je zapotřebí, aby jej odsouhlasil také Evropský parlament a Evropská komise, jejich odpor se ale nečeká.
S čím tedy mohou výrobci přesně počítat? Co se výfukových emisí týče, zde v případě osobních aut a dodávek nedochází k žádné změně oproti normě Euro 6, limity se mění pouze pro nákladní vozy a autobusy. Nově se pak sice budou měřit emise z oněch brzd a pneumatik, ovšem automobilky budou mít na změny více času než dle původního návrhu. U nových osobních aut totiž dostanou 30 měsíců od vstupu normy v platnost, u těch stávajících pak půjde o 42 měsíců a u náklaďáků dokonce o 48, respektive 60 měsíců.
Český poslanec Alexandr Vondra dodal, že Evropský parlament by o návrhu měl hlasovat v listopadu. Pokud Brusel v mezičase přijde s jiným zněním, bude třeba znovu další jednání, které by následně vyústilo v podporu europoslanců a členských států. V takové chvíli by nicméně původní termíny platnosti normy od půlky roku 2025 byl již naprostou fikcí, spíše bychom se začali blížit roku 2027. A také roku 2035, kdy má dojít na faktický zákaz spalovacích aut, který se ovšem nedosažitelné fikci též podobá stále víc.






Nový návrh emisní normy Euro 7, která je z hlediska emisí výfukových plynů jen přejmenovanou euro-šestkou, umožní spalovací Škodě Fabia čtvrté generace dožít klidného stáří a automobilkám dovolí přijít s dalšími takovými vozy. Zda této možnosti využije zrovna škodovka, to je dnes ve hvězdách. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Reuters, ČTK
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejčtenější články
Volvo s okamžitou platností vyhodilo svého zmateného šéfa, jeho náhrada je ale hodně špatný vtip
31.3.2025Číňané ukazují Evropě dlouhý nos i na poli spalovacích motorů, jejich poslední novinka dostala nově vyvinutý boxer
31.3.2025Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Chtěl nové BMW řady 7 a neměl na něj, tak si ho nechal udělat z toho 15 let starého
31.3.2025Korejci ukázali nový palubní systém svých aut. Vypadá jako kopie přes 10 let starého systému Tesly
31.3.2025
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.29. 20:30 - řidičBOB
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha