Pokus prorazit s čínskými auty na západě končí fiaskem, lidé „covidová auta“ nechtějí

Zdálo se, že úspěchu čínských aut na západě brání leda dostatek trpělivosti jejich výrobců, pak ale do hry vstoupil koronavirus a plány se začaly komplikovat. Minimálně v USA by teď byla auta moc drahá, navíc jsou nežádoucí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Pokus prorazit s čínskými auty na západě končí fiaskem, lidé „covidová auta“ nechtějí

22.7.2021 | Petr Prokopec

Pokus prorazit s čínskými auty na západě končí fiaskem, lidé „covidová auta“ nechtějí

/

Foto: Chery

Zdálo se, že úspěchu čínských aut na západě brání leda dostatek trpělivosti jejich výrobců, pak ale do hry vstoupil koronavirus a plány se začaly komplikovat. Minimálně v USA by teď byla auta moc drahá, navíc jsou nežádoucí.

Ještě před dvaceti lety asi nikdo soudný ani neuvažoval o možnosti koupit automobil vyrobený v Číně. Takové vozy se vyznačovaly nejen podivným designem, který byl v nejlepším případě obšlehnutý od konkurence z Evropy, Ameriky či Japonska, ale rovněž i tragickou bezpečností a mizernou technikou. Vše pak korunovaly nekvalitní interiéry prosycené výpary ze všemožných lepidel, kvůli nimž se i taková projížďka okolo kafilerie jevila jako příjemná záležitost. A pokud k tomu přihodíme ještě předsudky, nebylo vůbec divné, že zájem pořádně nenakoply ani nízké ceny.

Od té doby se ale mnohé změnilo. Design současných modelů je originální a často i pohledný, v kabinách toho pak čínské značky nabízejí daleko více než jejich soupeři. Výše zmíněný zápach je pryč a v rámci bezpečnosti je naopak možné počítat se stejnými standardy, na jaké jsme zvyklí třeba v Evropě. Suma sumárum tak ke změnám nedošlo jen v případě cen, které se i nadále drží při zemi. Tedy na čínském trhu, mimo něj již dochází ke zdražení.

I přes poněkud vyšší sumy než ve své domovině jsou ovšem čínské vozy stále zajímavou alternativou. Nikdo se tedy nemůže divit snahám vyvážet je na západní trhy. Pokusila se o to i společnost HAAH Automotive Holdings, jež chtěla prodávat čínská auta v Americe. Z toho důvodu měla i uzavřenou smlouvu s automobilkou Chery, jejíž vozy měly do zámoří dorazit pod zcela novými značkami Vantas a T-GO.

V prvním případě by šlo o jinak nazvaná SUV Exceed TXL a VX, ve druhém pak o přeznačené Chery Tiggo 7. Tento model se přitom měl ve Státech začít prodávat v roce 2023 v rámci druhé expanzivní vlny, ta první se soustředila pouze na TXL a VX. Odstartovat pak měla během příští sezóny, přičemž firma HAAH počítala s cenami nižšími o 15 až 20 procent oproti konkurenci. Jenže tak tomu bylo před zavedením vyšších tarifů.

Celou situaci totiž značně zhoršila obchodní válka mezi USA a Čínou. Kromě toho se do hry vložila také pandemie koronaviru. Američané totiž aktuálně mají ještě větší předsudky vůči Říši středu než kdy dříve, neboť nehodlají podporovat zemi, která dle jejich názoru stojí za novou infekční chorobou. Šéf firmy HAAH Duke Hale proto oznámil, že „nevidíme žádnou schůdnou cestu“ a vyhlásil bankrot.

Hale dodal, že za krachem stojí nutnost velké finanční injekce, která byla třeba k tomu, aby byla jednání s Chery dotažena do konce. Investoři však kvůli obavám z nerentability projektu vycouvali. Největší smůlu ale mají dealeři, kteří hodlali nové značky Vantas a T-GO nabízet. Kvůli tomu již museli složit milionové zálohy, které se ovšem vracet nebudou, není z čeho.


Pokus prorazit s čínskými auty na západě končí fiaskem, lidé „covidová auta“ nechtějí - 1 - Chery Exeed VX 2021 prvni 01Pokus prorazit s čínskými auty na západě končí fiaskem, lidé „covidová auta“ nechtějí - 2 - Chery Exeed VX 2021 prvni 02Pokus prorazit s čínskými auty na západě končí fiaskem, lidé „covidová auta“ nechtějí - 3 - Chery Exeed VX 2021 prvni 03Pokus prorazit s čínskými auty na západě končí fiaskem, lidé „covidová auta“ nechtějí - 4 - Chery Exeed VX 2021 prvni 04Pokus prorazit s čínskými auty na západě končí fiaskem, lidé „covidová auta“ nechtějí - 5 - Chery Exeed VX 2021 prvni 05Pokus prorazit s čínskými auty na západě končí fiaskem, lidé „covidová auta“ nechtějí - 6 - Chery Exeed VX 2021 prvni 06Pokus prorazit s čínskými auty na západě končí fiaskem, lidé „covidová auta“ nechtějí - 7 - Chery Exeed VX 2021 prvni 07Pokus prorazit s čínskými auty na západě končí fiaskem, lidé „covidová auta“ nechtějí - 8 - Chery Exeed VX 2021 prvni 08Pokus prorazit s čínskými auty na západě končí fiaskem, lidé „covidová auta“ nechtějí - 9 - Chery Exeed VX 2021 prvni 09Pokus prorazit s čínskými auty na západě končí fiaskem, lidé „covidová auta“ nechtějí - 10 - Chery Exeed VX 2021 prvni 10Pokus prorazit s čínskými auty na západě končí fiaskem, lidé „covidová auta“ nechtějí - 11 - Chery Exeed VX 2021 prvni 11Pokus prorazit s čínskými auty na západě končí fiaskem, lidé „covidová auta“ nechtějí - 12 - Chery Exeed VX 2021 prvni 12Pokus prorazit s čínskými auty na západě končí fiaskem, lidé „covidová auta“ nechtějí - 13 - Chery Exeed VX 2021 prvni 13Pokus prorazit s čínskými auty na západě končí fiaskem, lidé „covidová auta“ nechtějí - 14 - Chery Exeed VX 2021 prvni 14Pokus prorazit s čínskými auty na západě končí fiaskem, lidé „covidová auta“ nechtějí - 15 - Chery Exeed VX 2021 prvni 15
Pod názvem Vantas VX se do Států mělo dovážet SUV Chery Exceed VX, vrcholný model značky. Jakkoli se vše zdálo být hotovou věcí, projekt nyní kvůli nezájmu zákazníků o čínské zboží a komplikace kvůli obchodní válce mezi Čínou a USA zkrachoval. Foto: Chery

Zdroj: Auto News, HAAH Automotive Holdings

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše