Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Poslední auto od Hyundai je jedním z nejtišších na světě, trochu Potěmkinovsky
5.2.2020 | Petr Prokopec
Korejská auta byste asi na jedna z nejtišších vůbec netipovali, v posledních letech se ale snaží proniknout i mezi smetánku luxusu. Pod značkou Genesis tak Hyundai servíruje řešení, které vůz činí mimořádně tichým, ale ne úplně přirozeně.
Auta se v posledních dekádách posunula o mílové kroky vpřed a jsou také tišší, než byla dříve. I v rychlostech daleko nad legálními limity se tak na palubě spousty aut bavit lze normálním hlasem. Není to ale zadarmo, pro akustickou izolaci jsou používány těžké materiály. To má za následek růst hmotnosti, což je naopak silně nežádoucí. Pomoci může buď inovace na straně používaných izolací nebo elektronika.
Touto cestou se vydala značka Genesis, luxusní odnož automobilky Hyundai, která se nedávno pochlubila vůbec prvním firemním SUV GV80. To se prozatím představilo pouze ve své domovině, nicméně již za měsíc bychom jej měli spatřit v Ženevě a o pár týdnů později také v New Yorku. Jak se tedy zdá, pro Korejce jde o globální záležitost. A neplatí to jen pro samotný vůz, ale také pro novou technologii RANC.
Zkratka značí Road-Noise Active Noise Control a pokud pro vás angličtina není neprostupnou bariérou, nejspíše již tušíte, že jde o aktivní technologii potlačující vnější ruchy pronikající dovnitř. S tou mají mnozí zkušenost ze sluchátek, u nich je ale situace velmi jednoduchá. Stačí mít mikrofon či více na vnější straně, jehož signál lze vzhledem ke krátké přenosové vzdálenosti jen lehce upravit a pak přehrát reproduktorem ve sluchátku. Nelze tak potlačit všechny zvuky, ale třeba šum motorů a klimatizace na palubě letadla lze odclonit velmi spolehlivě.
V autě je situace výrazně složitější. Jednak se zde vyskytuje spousta zdrojů, současně se z nich zvuk může šířit mnoha cestami a způsoby. Když se do toho pak přidají ještě různé rezonance, jde o téměř neřešitelný problém. Také proto se RANC omezuje pouze na hluk vznikající odvalováním kol.
Tím zásadně klesne počet zdrojů a současně lze jejich akustický signál jednoduše registrovat. K tomu slouží snímače vibrací umístěné na zavěšení kol a mikrofony v podbězích. Vzhledem ke známým přenosovým funkcím mezi koly a kabinou pak lze signály zmíněných snímačů zkombinovat tak, aby vznikl zvuk o správné frekvenci a fázi. Ten je pak přehráván reproduktory a ruší hluk pronikající do kabiny od kol. Signálový procesor navíc uvažuje každé sedadlo individuálně, na palubě GV80 tak bude výrazně větší ticho.
Korejci se při vývoji nové technologie spojili se značkou Harman, přičemž svou novinku prezentují jako „první systém integrovaný do produkčního vozu, který aktivně potlačuje silniční ruchy“ a o své novince díky tomu tvrdí, že jde o jedno z nejtišších aut světa. Hladina hluku má díky odstínění toho od kol na palubě klesnout o 3 dB(A). Nezdá se to mnoho, z psychoakustického hlediska však jde o velký úspěch, protože z hlediska vnímání to znamená snížení hluku o polovinu, potlačen je navíc velmi obtěžující a únavu způsobující hluk.
Je to pochopitelně pozoruhodné řešení, nemůžeme se ale zbavit dojmu, že vedle skutečného odhlučnění jde tak trochu o Potěmkinovu vesnici, jejíž přetvářka se provalí, jakmile selže kterákoli z hardwarových či softwarových částí systému. Do dnešní automobilové doby plné falše se ale něco takového bezvadně hodí.



Genesis GV80 dostalo jako první produkční vůz světa do vínku technologii aktivního potlačení venkovních ruchů. Hluk na palubě snižuje o polovinu, ne ale tak úplně skutečně
Zdroj Genesis
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Audi zažívá tvrdý vnitřní rozkol. Sázka na elektromobily byla „nešťastná”, teď jsme „ztratili flexibilitu”, říká místopředseda dozorčí rady
před 58 minutamiŠéf této automobilky přiznal, že už bohužel nemá lidem co prodat, elektromobily jsou pro ní zcela ze hry
před 2 hodinamiEU má nový plán, jak lidem kupujícím starší auta otrávit život. Chce přísně regulovat i soukromé převody ojetin
včeraDalší slavná britská automobilka má zcela opustit Británii a místo toho začít vyrábět svá auta v Americe
včeraHmotnost zabíjí vše. Nové BMW M3 je po úniku informace o jeho hmotnosti zjevně mrtvé už teď
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva