Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Přehmaty VW táhnou ke dnu i jeho obchodní partnery, automobilka s 61letou historií spadla hlavně kvůli Němcům do obřích ztrát
14.4.2025 | Petr Prokopec
Není to žádná začínající firmička, která by někomu snadno skočila na lep, ale velká automobilka existující od roku 1964. I ta se nyní musí smiřovat s tím, že když se přidáte k něčí hazardní sázce, logicky můžete spolu s ním nejen hodně získat, ale také o všechno přijít.
„Obrovský hazard,” těmito slovy zhodnotil sázku VW na elektrická auta v roce 2020 dlouholetý vrcholný manažer koncernu. Tehdy naznačoval, že sen Němců o elektrické budoucnosti se začne hroutit během dvou let, což se nakonec nestalo, Volkswagen ho udržel při životě o něco déle. O to víc ale dnes naráží a táhne s sebou i ty, které nalákal na svody téhož.
Jednou z takových firem je i automobilka JAC, čínský partner VW existující už od roku 1964, který se aktuálně podílí na tvorbě dalších třech novinek Volkswagenu pro Čínu. S „lidovým vozem” spolupracuje od roku 2017, kdy měla ve společné firmě stejný podíl jako Němci, poté jej však VW navýšil a společnost byla přejmenována na Volkswagen Anhui. Za tento krok nakonec Číňané musí být rádi, neboť tato firma je obrovský provar a obě automobilky musí její ztráty krýt částmi odpovídajícími jejich obchodním podílům.
A jde o velké peníze, jak ukazují výsledky JAC zveřejněné za loňský rok probírané kolegy z Car News China. Pozitivní opravdu nejsou, neboť Číňané loni prodali jen 403 100 aut, což představuje 7,42procentní meziroční propad. Obrat pak klesl na 42,116 miliardy yuanů (cca 126,83 miliardy Kč), což je o 6,28 procenta horší výsledek než předloni. To ale pořád není ten pravý problém. Nejtíživější je, že firma vykázala obří ztrátu ve výši 1,784 miliardy CNY, tedy asi 5,5 miliardy Kč. Je to je 1 277,59 procenta horší výsledek roku 2023 a z největší části za něj může... Uhádli jste, VW a jeho přehmaty.
Na konto Volkswagen Anhui jde totiž ztráta ve výši 1,35 miliardy CNY, tedy 4,16 miliardy Kč. Za tím stojí hlavně fiasko modelu ID.Unyx, který byl představen v červenci 2024 se „zlatým logem“, přičemž startoval na 209 900 yuanech (asi 647 tisíc Kč). Při takové ceně by elektrické SUV-kupé v Evropě bodovalo, neboť jakožto Cupra Tavascan je na starém kontinentu k dispozici asi za dvojnásobek. Jenže na Čínu jde o balík, načež se prodeje vždy pohybovaly jen ve stovkách kusů měsíčně.
ID.Unyx tak urychleně prošel modernizací, která na trh zamířila v listopadu loňského roku, přičemž doprovázena byla snížením ceny o 40 tisíc yuanů, tedy o přibližně 123 tisíc korun. Ovšem 4,6metrový elektromobil nezvládnul publikum oslovit ani poté a JAC dosáhlo horších než loňských prodejů i během letošního ledna a února. Nebýt tohoto propadáku, JAC je „v pohodě”, takto se po 61 letech jeho existence hovoří o riziku krachu.
Číňané se od Němců zjevně nakazili vším, a tak přes výše uvedené doufají, že se jim letos povede zvýšit prodeje o 6,67 procenta na 430 tisíc aut a obrat o 9 procent na 46 miliard yuanů (asi 140,3 miliardy Kč), na čemž má mít ID.Unyx svůj podíl. Jsme na to zvědavi, moc šancí tomu ale nedáváme - jiné modely ID vyráběné pro změnu s FAW jsou v Číně stejný nebo ještě větší propadák.



VW ID.Unyx nevypadá zle, za přibližně půl milionu korun by se zřejmě v Evropě prodával dobře s elektrickým pohonem. V Číně o něj je ale zájem mizivý a ke dnu táhne celou automobilku JAC, která jej s Němci vyrábí. Foto: Volkswagen Anhui
Zdroj: Car News China
Bleskovky
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
dnes
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Hravě stylizovaný Korejec v bazarech nestojí moc a obvykle vydrží, pozor ale na některé verze
před 6 hodinami
Odvolaný šéf Stellantisu věští „svému dítěti” krutý osud poté, co ho sám přivedl na hranici rozkladu
před 7 hodinami
Další automobilka pochopila, že si jen s elektřinou nevystačí, je už jen krůček od návratu k žádanému
před 9 hodinami
Za cenu základní Octavie můžete mít víc a víc ceněný německý superkombík. Místo 115 koní jich dostanete 457
před 10 hodinami
Prezident GM lituje brzkého konce spalovací vlajkové lodi firmy, nemá pro ni rozumnou náhradu
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
