Rusy překvapilo, kolik aut z časů SSSR zůstává v provozu, i tak se mohou Čechům smát

Část starých aut bude v provozu zůstávat vždy a není na tom nutně nic špatného, ruský Avtostat ale konstatuje překvapení, že jich i skoro 30 let po pádu SSSR zůstává 12 procent. I tak ale Rusové používají v průměru mladší auta, než my.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusy překvapilo, kolik aut z časů SSSR zůstává v provozu, i tak se mohou Čechům smát

29.12.2020 | Petr Prokopec

Rusy překvapilo, kolik aut z časů SSSR zůstává v provozu, i tak se mohou Čechům smát

/

Foto: AvtoVAZ

Část starých aut bude v provozu zůstávat vždy a není na tom nutně nic špatného, ruský Avtostat ale konstatuje překvapení, že jich i skoro 30 let po pádu SSSR zůstává 12 procent. I tak ale Rusové používají v průměru mladší auta, než my.

Patrně vám neuniklo, že český vozový park patří k nejstarším v Evropě. Této situaci jen napomohl příchod pandemie koronaviru, který snížil prodeje nových aut i zvýšil stáří těch dovážených. Na konci letošního prvního pololetí tak Česko vůbec poprvé překonalo 15letou věkovou hranici, neboť průměr se zvýšil z loňských 14,9 na letošních 15,1 roku. Svůj podíl na tom jistě i má i udržování velmi starých aut v provozu, aut jako škodovek vyrobených v komunistickém AZNP (Automobilové závody, národní podnik) ale vídáme v provozu naprosté minimum.

Zajímavý je v tomto kontextu pohled do Rusko, který nám zprostředkoval tamní Avtostat. Ruský vozový park totiž mládne, neboť ještě před čtyřmi roky průměr činil 12,5 roku. O dvě léta později sice vzrostl na 13,1 roku, momentálně však již je na 11 letech. Stojí za tím jak po čase opět rostoucí prodeje nových vozů, tak hlavně dovoz mladších ojetin ze zahraničí, které jsou oproti těm dováženým do Česka v průměru o více jak 4 roky mladší.

Avtostat proto při analýze aktuálních dat překvapilo, kolik aut poprvé registrovaných v době před rozpadem bývalého Sovětského svazu (26. prosince 1991) zůstává v provozu. To číslo totiž není malé, z 55,4 milionu celkově registrovaných motorových vozidel rovných 12 procent neboli 6,8 milionu exemplářů připadá právě na dopravní prostředky, které oslavily nejméně devětadvacáté narozeniny. Onen nízký průměrný věk tedy o to překvapivější.

Tuto statistiku částečně ovlivňují jednostopé stroje, v případě motocyklů je podíl prostředků vyrobených před rokem 1992 dokonce 70procentní, což představuje 1,7 milionu exemplářů. Na druhé příčce jsou pak náklaďáky (36 %), zatímco třetí příčku okupují autobusy (17,5 %), čtvrtou užitkové vozy (9 %) a pátou osobní auta (7,5 %).

Lada do rozpadu SSSR vyrobila celkem 14 milionů vozů, do dneška se jich tedy dožívá zhruba třetina, což je pozoruhodně mnoho. Je tak na místě i jistý obdiv, že řada Rusů stále dennodenně provozuje auta, která možná byla na světě dříve, než oni. I přesto se ale z pohledu věkového průměru jejich vozového parku mohou Čechům jen smát, je mnohem nižší.


Rusy překvapilo, kolik aut z časů SSSR zůstává v provozu, i tak se mohou Čechům smát - 1 - Lada VAZ-2106 ilustracni foto 01Rusy překvapilo, kolik aut z časů SSSR zůstává v provozu, i tak se mohou Čechům smát - 2 - Lada VAZ-2106 ilustracni foto 02Rusy překvapilo, kolik aut z časů SSSR zůstává v provozu, i tak se mohou Čechům smát - 3 - Lada VAZ-2106 ilustracni foto 03
Řada Rusů dodnes provozuje auta z dob SSSR, jako jsou i u nás dobře známé žigulíky. I tak tamní vozový park mládne, na rozdíl od toho českého. Foto: AvtoVAZ

Zdroj: Avtostat

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše