Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Seat Leon Cupra 2014 zdolal Nordschleife pod osm, je nejrychlejší předokolkou
3.3.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ videa) Španělé to dokázali, jejich nová Cupra 280 je suverénně nejrychlejší předokolkou Severní smyčky. Pomohli si ale semi-slicky.
Už když jsme vám letos v lednu představovali nový Seat Leon Cupra, mohli jsme k technickým datům a fotkám přidat i videoupoutávku automobilky na záznam z jízdy vozu po Severní smyčce německého Nürburgringu, kterou chtěli v Španělé celé její kráse uvolnit až o dva měsíce později. Už tehdy bylo jasné, že mají v rukávu pořádný trumf, však na nic obyčejného by s takovým předstihem nelákali.
Že by mohlo jít o úplně nejrychlejší produkční předokolku, která se kdy utkala s asfaltem Zeleného pekla, jsme snad ani nedoufali. Jenže právě tímto výsledkem se Seat pochlubil při prezentaci vozu ve Španělsku, na které jsme mohli poznat i jeho české ceny. Konkrétní čas tehdy sice nepadl, vůz jsme ale rovnou mohli i vyzkoušet a kolega s bohatými zkušenostmi s podobnými auty i věhlasným německým okruhem v prvním testu zmínil, že by se nedivil, kdyby auto na Nordschleife pokořilo osmiminutovou bariéru. Tak rychlé mu přišlo na silnicích, které svým profilem trať Severní smyčky připomínaly.
Nemýlil se, neboť výrobce právě dnes, den před startem ženevského autosalonu uvolnil upoutávku na rychlé kolo z okruhu i kompletní záznam z něj. Nebudeme dlouho chodit kolem horké kaše - výsledný čas má hodnotu 7:58:44. To je jasně nejrychlejší čas pro vůz s pohonem předních kol, který dosavadní rekord Renaultu Mégane RS Trophy překonává o nějakých 10 sekund a za sebou nechává i velké množství aut podstatně respektovanějších značek.
Když jsme ale svého času pochybovali o výkonu Měganu, nebylo by na místě pochybovat i o výsledku Leonu Cupra 280? Vývoj aut za ony skoro tři roky sice o významně pokročil, přesto je to stále výkon takřka zázračný. Když se navíc podíváte na záznam z onoho kola, zjistíte, že práce pilota Jordiho Gene není úplně precizní, zejména manuálnímu řazení účastník závodů cestovních Seatů zjevně odvykl. Video je navíc sestříháno tak, aby jeho chyby nebyly tak patrné, zejména při podřazování se záznam vyhýbá záběrům a hlavně zvukové kulise z kabiny, a to až do té míry, že některé prostřihy do interiéru provází zvuková kulisa záběrů z helikoptéry - smysl by případně měl opak.
V čem je tedy zakopaný pes? Seat říká, že auto bylo kompletně produkční, čemuž můžeme a nemusíme věřit, bylo ale obuto na pneumatikách Michelin Pilot Sport Cup 2, což jsou semi-slicky. Už citovaný kolega říká, že takové pneumatiky dokážou na Nordschleife stáhnout u podobně výkonného auta čas klidně o 15 sekund oproti standardnímu obutí, a to by rozdíl mezi zázračným a dosažitelným mohlo definovat. Šlo tedy od Seatu o „levou”? Ne, tyto semi-slicky si můžete k autu objednat jako originální příplatkovou výbavu, teritorium produkční specifikace tedy nenarušují.
V podobných detailech se můžeme rozličně „přehrabovat”, nic ale nezmění na tom, že Leon Cupra je sakra rychlé auto za sakra dobré peníze, které navíc není přesvědčivé pouze na okruhu. Závěrem dodáme už jen pár holých faktů - na celém okruhu dosáhla Cupra průměrné rychlosti 155 km/h, maximální rychlost dosažená u Tiergartenu činila 242 km/h. Kolo bylo zajeto na suchu při teplotě 10°C, to jsou skoro dokonalé podmínky... Více vám prozradí přiložená videa.
Tip: Pokud by video s kompletním kolem na Nordschleife nebylo možné přehrát na tomto místě zkuste to na webu britského Top Gearu.
Zdroje: Seat, Top Gear
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Hollywood byl napřed, díky elektromobilům tu konečně máme auta reálně explodující při nehodách
před 6 hodinami - Kupte si současné Audi RS4, dokud můžete. Nástupce v podobě hybridní RS5 Avant se po okruhu od pohledu otyle plácá
17.9.2024 - Vrcholné BMW M3 si ve sprintu namazalo na chleba nejlepší Teslu Model 3 i zpackaný Mercedes C63, neměly šanci
16.9.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Cremona - WorldSBK, WorldSSP a WorldWCR 10:00
- Öttl místo Canepy do EWC? včera 18:00
- SBK v Cremoně: Zranění, náhradníci a jezdci s wild card včera 16:00
- Petr Najman po posledních závodech IRRC ve Frohburgu včera 10:00
- Časový program pro Cremonu 17.9.2024
Nejnovější články
- Jeep rozjel dlouho nevídané slevy. Jeho cílem teď je prodávat milion aut ročně, to dosud nikdy nezvládl
před hodinou - Poslední epizoda The Grand Tour má obrovský dopad, zájem o auta hvězd nakopl až skoro o 800 procent
před 3 hodinami - Němci dali nové Dacii Duster vzhled tak hustý, že by se dal krájet, vypadá jako docela jiné auto
před 4 hodinami - Hollywood byl napřed, díky elektromobilům tu konečně máme auta reálně explodující při nehodách
před 6 hodinami - Carlos to zabil. Tonoucí šéf Stellantisu se v krizi odkopal, v „režimu přežití” už se chytá každého stébla
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 09.19. 13:29 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 09.19. 13:25 - M.Z.
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 09.19. 13:24 - M.Z.
- BMW Divize 09.19. 10:51 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.19. 10:37 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.19. 10:08 - řidičBOB
- výběr městského auta 09.18. 19:12 - Zajda
- Onboard videa 09.18. 14:39 - řidičBOB