Seat Leon Cupra 2014 zdolal Nordschleife pod osm, je nejrychlejší předokolkou

(+ videa) Španělé to dokázali, jejich nová Cupra 280 je suverénně nejrychlejší předokolkou Severní smyčky. Pomohli si ale semi-slicky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Seat Leon Cupra 2014 zdolal Nordschleife pod osm, je nejrychlejší předokolkou

3.3.2014 | Petr Miler | 18 příspěvků

Seat Leon Cupra 2014 zdolal Nordschleife pod osm, je nejrychlejší předokolkou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Španělé to dokázali, jejich nová Cupra 280 je suverénně nejrychlejší předokolkou Severní smyčky. Pomohli si ale semi-slicky.

Už když jsme vám letos v lednu představovali nový Seat Leon Cupra, mohli jsme k technickým datům a fotkám přidat i videoupoutávku automobilky na záznam z jízdy vozu po Severní smyčce německého Nürburgringu, kterou chtěli v Španělé celé její kráse uvolnit až o dva měsíce později. Už tehdy bylo jasné, že mají v rukávu pořádný trumf, však na nic obyčejného by s takovým předstihem nelákali.

Že by mohlo jít o úplně nejrychlejší produkční předokolku, která se kdy utkala s asfaltem Zeleného pekla, jsme snad ani nedoufali. Jenže právě tímto výsledkem se Seat pochlubil při prezentaci vozu ve Španělsku, na které jsme mohli poznat i jeho české ceny. Konkrétní čas tehdy sice nepadl, vůz jsme ale rovnou mohli i vyzkoušet a kolega s bohatými zkušenostmi s podobnými auty i věhlasným německým okruhem v prvním testu zmínil, že by se nedivil, kdyby auto na Nordschleife pokořilo osmiminutovou bariéru. Tak rychlé mu přišlo na silnicích, které svým profilem trať Severní smyčky připomínaly.

Nemýlil se, neboť výrobce právě dnes, den před startem ženevského autosalonu uvolnil upoutávku na rychlé kolo z okruhu i kompletní záznam z něj. Nebudeme dlouho chodit kolem horké kaše - výsledný čas má hodnotu 7:58:44. To je jasně nejrychlejší čas pro vůz s pohonem předních kol, který dosavadní rekord Renaultu Mégane RS Trophy překonává o nějakých 10 sekund a za sebou nechává i velké množství aut podstatně respektovanějších značek.

Když jsme ale svého času pochybovali o výkonu Měganu, nebylo by na místě pochybovat i o výsledku Leonu Cupra 280? Vývoj aut za ony skoro tři roky sice o významně pokročil, přesto je to stále výkon takřka zázračný. Když se navíc podíváte na záznam z onoho kola, zjistíte, že práce pilota Jordiho Gene není úplně precizní, zejména manuálnímu řazení účastník závodů cestovních Seatů zjevně odvykl. Video je navíc sestříháno tak, aby jeho chyby nebyly tak patrné, zejména při podřazování se záznam vyhýbá záběrům a hlavně zvukové kulise z kabiny, a to až do té míry, že některé prostřihy do interiéru provází zvuková kulisa záběrů z helikoptéry - smysl by případně měl opak.

V čem je tedy zakopaný pes? Seat říká, že auto bylo kompletně produkční, čemuž můžeme a nemusíme věřit, bylo ale obuto na pneumatikách Michelin Pilot Sport Cup 2, což jsou semi-slicky. Už citovaný kolega říká, že takové pneumatiky dokážou na Nordschleife stáhnout u podobně výkonného auta čas klidně o 15 sekund oproti standardnímu obutí, a to by rozdíl mezi zázračným a dosažitelným mohlo definovat. Šlo tedy od Seatu o „levou”? Ne, tyto semi-slicky si můžete k autu objednat jako originální příplatkovou výbavu, teritorium produkční specifikace tedy nenarušují.

V podobných detailech se můžeme rozličně „přehrabovat”, nic ale nezmění na tom, že Leon Cupra je sakra rychlé auto za sakra dobré peníze, které navíc není přesvědčivé pouze na okruhu. Závěrem dodáme už jen pár holých faktů - na celém okruhu dosáhla Cupra průměrné rychlosti 155 km/h, maximální rychlost dosažená u Tiergartenu činila 242 km/h. Kolo bylo zajeto na suchu při teplotě 10°C, to jsou skoro dokonalé podmínky... Více vám prozradí přiložená videa.

Tip: Pokud by video s kompletním kolem na Nordschleife nebylo možné přehrát na tomto místě zkuste to na webu britského Top Gearu.

Zdroje: Seat, Top Gear

Petr Miler

Diskuze 18 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše