Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 | Petr Miler
Máloco reflektuje mizernou úroveň současného vedení některých automobilek jako toto. A Gernot Döllner v tom ani v Audi není sám, když jeho kolegyně pro změnu počítá s tím, že automobilka může kvůli své sázce na elektromobily zkrachovat.
Jsme přesvědčeni, že každá firma - a nemusí to být ani monstrum typu světově významné automobilky - potřebuje jasnou vizi, jasné cíle a jasně jednající vedení. Bez toho se stává lodí bez kapitána, která se otlouká o břeh podle toho, kam ji zrovna zanese proud. Tím nevyhnutelně trpí produkt, image, zaměstnanci i zákazníci.
Chápeme, že doba je vrtkavá a co včera bylo jasnou budoucností, může být zítra slepou větví vývoje, právě takové okolnosti ale oddělují v případě řízení zrno od plev. Jen skutečně schopný manažer dokáže i v takovým tlakům odolávat a v komplikované situaci postavit cíle firmy kolem něčeho konstantně udržitelného. Co to je? No přece plnění přání zákazníků, to je jediná věc, která se na jednu stranu také vyvíjí, ve své podstatě je ale konstantou.
Přijde nám to jako jednoduchý princip, skoro axiom. Přesto se najde jen pár velkých manažerů, kteří se umí takto chovat. Vzpomeňme třeba Akia Toyodu, který je pevných ve svých názorech a Toyotu vede jedním jasným směrem. Ve výsledku tak odmítá nechat firmu vláčet nesmyslnými požadavky politiků, které zajdou už pro svou technickou ekonomickou neuskutečnitelnost, a raději snese jejich represivní opatření, než aby jednal proti vůli zákazníků. Většina jeho kolegů ale dělá opak a následky jsou více či méně tragické.
Příkladem budiž Audi, které se stalo doslova posedlé elektrickou mobilitou? Na základě čeho? No přání zákazníků to nejsou zcela určitě. Stačí si zajít do libovolného autosalonu Audi a popovídat si s některým z upřímných obchodníků. Bude zoufalý už z toho, co od něj na jednu stranu očekává automobilka, kterou zprostředkovaně zastupuje, a co od něj chtějí návštěvníci autosalonu. Přesto si Audi dalo za cíl do roku 2026 fakticky skoncovat se spalovacími auty, tedy žádná další nová už nepředstavovat. A nejpozději do roku 2033 přestat nabízet cokoli jiného než elektromobily.
Je jasné, že to drhne, i Audi to ví. Píše se rok 2024, jsme 21 měsíců vzdáleni od příchodu roku 2026 a elektrické prodeje značky jsou nikde. I v Evropě, kde jsou prodeje elektromobilů protežovány horem dolem, značka letos v lednu prodala 273 e-tronů GT, 1 672 modelů Q8 e-tron a 789 Q8 e-tron Sportback. A to je všechno, 2 734 aut, i Q2, jejíž konec bez nástupce už automobilka potvrdila, si koupilo 5 659 lidí. I A1, která to má též spočítané, si koupilo 2 306 lidí. A takovou A3, jejíž budoucnost je přinejmenším otázkou, chtělo 10 963 lidí. Je to pro elektřinu totální prohra a Audi to ví.
Nový šéf značky Gernot Döllner tak už loni začal s elektrickými plány brzdit, když mj. řekl, že firma v reakci na klesající poptávku nebude dále usilovat o maximalizaci nabídky elektromobilů, bude nadále prosazovat také spalovací a hybridní vozy, aby vyšla vstříc svým dealerům a zákazníkům a chce být flexibilní, protože v tom vidí šanci a lepší cestu jak pro firmu, tak pro zákazníky. „S celou triádou - našimi novými elektromobily, novou generací plug-in hybridů a modelů se spalovacími motory - jsme robustně a flexibilně připraveni na přechodnou fázi,” řekl tehdy Döllner.
Uběhly tři měsíce a mluví jinak, tedy alespoň při prezentaci nové elektrické Q6 e-tron, jak uvádí kolegové z Auto News. Navzdory zřetelnému zpomalení trhu s elektromobily řekl: „Naše vize je zcela jasná. Jsme plně oddáni elektrické mobilitě,” uvedl Döllner a dodal, že prodej pouze elektrických aut dál očekává kolem roku 2033 a pouze elektrické novinky od roku 2026, jak bylo řečeno kdysi. Ale zase tak jistý si tím není: „Pokud se při přechodu objeví vlny nebo výkyvy, můžeme na ně reagovat,” upřesnil.
Promiňte, ale co tohle je? Být zaměstnancem nebo zákazníkem Audi, nevím, kde mi hlava stojí, protože to neví ani šéf značky. Nejprve řekne, že elektrické plány tak úplně neplatí, při premiéře elektromobilu je ale potvrdí, hned na té samé akci ale řekne, že je stejně připraven je změnit. Flexibilita je v pořádku, ale té se říká právě tak a rétoricky má třeba tu podobu, že je automobilka oddaná vždy plnit přání zákazníků tak moc, jak moc jí to kdy bude dovolenost. Hlásat různou míru oddanosti něčemu konkrétnímu na potkání navzdory opačnému přání zákazníků zavání vrtkavostí a oportunismem. A ten nemá ve vedení takové firmy co dělat. Ale co čekat v momentě, kdy jeho kolegyně z vedení v klidu říká, že značka s 50procentní pravděpodobností zkrachuje, protože dost možná vsadila na špatného koně?



Šéf Audi připomíná korouhvičku. Ve vedení firmy mu dáváme rok, maximálně dva. Foto: Audi
Zdroje: Auto News, Audi
Bleskovky
Clarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
včeraFerrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
18.3.2025Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
17.3.2025
Nejnovější články
Zámožný architekt se nemůže zbavit sbírky nejetých Porsche i s kamionem, kterým je převáží, nabídne vše v aukci bez rezervní ceny
včeraMitsubishi ukázalo své želízko v umírající třídě aut v nové verzi. Vypadá ještě víc jako Predátor, rodinu ale odveze za slušný peníz
včeraI ty nejmenší detaily ukazují, jak moc Audi ztratilo cestu. Bude trvat dlouho, než ji znovu najde
včeraElektričtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
včeraClarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
včera
Živá témata na fóru
- Vačka palivového čerpadla 03.20. 04:36 - danielcraig
- Toyota obecně 03.20. 01:39 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.19. 23:26 - Kavis
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.19. 21:08 - mafel
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 03.19. 15:48 - pavproch
- Jak postupovat, pokud protijedoucí vozidla odbočují vlevo 03.18. 08:44 - petr_riha
- Onboard videa 03.17. 18:30 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 03.17. 08:50 - HondaMan