Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový šéf Renaultu řekl, jak vytáhne firmu z obří ztráty. Nepotěší ani zákazníky, ani zaměstnance
12.9.2020 | Petr Prokopec
Renault je i mezi obecně nedobře si vedoucími automobilkami ve výjimečně mizerné pozici a nový šéf s tím musí něco udělat. Jeho plánem je krom ořezávání nákladů a propouštění také zdražování.
Letos v Ženevě - a nebo v tom, co z ní zbylo - debutovala koncepční Dacia Spring. Tedy rumunský elektromobil, který by v produkční verzi měl být vůbec nejlevnějším zástupcem alternativního pohonu v Evropě. Automobilka v tomto ohledu zmínila částku nižší než 15 tisíc Eur (cca 398 tisíc Kč), která na první pohled vůbec nevypadá špatně. Nicméně je třeba si uvědomit, že za danou sumu dostanete vůz, který je kratší než současný Renault Clio. Disponovat pak navíc bude i menším rozvorem, o vyloženě rodinný ideál tedy nepůjde.
Z výše oznámeného se zdálo, že Dacia našla recept na stavbu levnějších elektrických vozů. Jakkoliv Spring ve výsledku není ničím jiným než lehce přepracovaným Renaultem City K-ZE, který je již nějakou dobu nabízen v Číně. Na největším trhu světa nicméně takové provedení vychází již na 61 800 yuanů (202 tisíc Kč). Za tím nestojí pouze levnější pracovní síla, ale také skutečnost, že Renault v Číně nemusí zachovávat standardy, které jsou úřady vyžadovány v Evropě a na něž jsou zákazníci zvyklí.
Posun v ceně Dacie tak vlastně jen dokládá, že vyvinout dostupný elektromobil pro Evropu opravdu není jednoduché. Ze slov nového šéfa značky Lucy de Mea pak navíc lze vyčíst, že reálně může Spring za zmíněnou sumu ztrátovou záležitostí. Proto by měl dostat i několik sourozenců s logem Renaultu, kteří budou startovat až okolo 20 tisíc Eur (531 tisíc Kč). Automobilka se tak evidentně snaží rozmělnit náklady, které narostly i díky tomu, že elektrické vozy budou vyráběny ve Francii. Tedy v zemi s podstatně vyššími platy, než jaké berou lidé v Číně.
De Meo dodává, že v rámci Evropy půjde o unikátní projekt, který „nám mnoho našich konkurentů bude závidět“. Nakolik je to pravda, nelze říci, nicméně samotní zákazníci a zaměstnanci značky strategii nového šéfa asi jen stěží docení. Zvýšené náklady je totiž třeba někde vykompenzovat, a jak asi tušíte, dojde na ořezávání nákladů včetně propouštění. V tomto ohledu ostatně de Meo již připustil, že avizovaných 15 tisíc výpovědí nebude stačit a značka tak zredukuje počet zaměstnanců ještě více.
Navíc se bude zdražovat. V případě nových aut, zejména těch se spalovacím motorem, má například segmentu kompaktů dojít ke zdražení o 25 až 30 procent. To znamená, že třeba takový Renault Megane by namísto aktuálních 440 tisíc korun startoval minimálně na 550 000 Kč. Nakolik by v takové chvíli byl prodejný, raději nebudeme odhadovat.
To si ostatně de Meo uvědomuje, i proto uvádí, že prioritou již není kvantita, nýbrž zisk. Jak moc ale bude v současné situaci dosažení zisku reálné, je otázkou. Připomeňme, že Renault za letošní rok prodělal už 192 miliard Kč a jen vykompenzovat tuto ztrátu bude hodně náročné.









Produkční Dacia Spring má dorazit příští rok s cenou startující pod 400 tisíci korunami. Stejně tak se dočkáme i elektromobilů od Renaultu. Značka však kvůli tomu bude muset více propouštět a zdražovat konvenční auta. Foto: Dacia
Zdroj: Les Echos
Bleskovky
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
před 8 hodinami
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
včera
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Královské pocty pro MM a AM: přijetí u krále Filipa VI. 10:00
- Vespa GTS 80th a Primavera 80th Anniversary: výroční modely 08:00
- Darryn Binder opouští Evropu včera 15:58
- Roulstone se v roce 2026 přesouvá s týmem Ciatti do mistrovství Evropy Moto2 17.12.2025
- Rovněž Honda testuje MotoGP o objemu 850 ccm 17.12.2025
Nejnovější články
To nevymyslíte: Ford, který před dvěma roky zuřivě odmítal zpoždění zákazu spalovacích motorů, teď volá po zrušení zákazu spalovacích motorů
před hodinou
Narychlo ušitý nový Mercedes CLA se spalovacím motorem je z nouze ctnost roku, na semaforech se bude bát Dacií
před 2 hodinami
Šéf Jaguaru zkusil obhájit, co s firmou provádí, zjevně pořád nechápe
před 4 hodinami
Ironie: Automobilka vrátila do nabídky prý přežité motory V8. A teď je chce tolik lidí, že je nestíhá vyrábět
před 5 hodinami
Když to Mercedesu nejde s auty, zkusí to jako developer. Chytá vlastní luxusní město, Mercedes Places, bez legrace
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
- PF 2022 až 2026 12.19. 15:21 - pavproch
- BMW Divize 12.19. 14:32 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.19. 11:02 - GeneHawkins
- Škoda Auto obecně 12.18. 20:26 - tommas
- IT poradna 12.18. 15:55 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 15:11 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.18. 14:47 - řidičBOB
