Carsharing dostal další ránu, zájem o něj není ani v zemi, pro níž se zdál stvořený

V jednu chvíli to vypadalo, že po silnicích brzy nebude jezdit pomalu nic než sdílená auta, s odstupem několika let si ale můžeme říci, že vývoj tímto směrem nemíří. Nejen u nás, ale ani v Nizozemsku carsharing neboduje, lidé nesdílí ani kola.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Carsharing dostal další ránu, zájem o něj není ani v zemi, pro níž se zdál stvořený

11.10.2021 | Petr Prokopec

Carsharing dostal další ránu, zájem o něj není ani v zemi, pro níž se zdál stvořený

/

Foto: Mercedes-Benz

V jednu chvíli to vypadalo, že po silnicích brzy nebude jezdit pomalu nic než sdílená auta, s odstupem několika let si ale můžeme říci, že vývoj tímto směrem nemíří. Nejen u nás, ale ani v Nizozemsku carsharing neboduje, lidé nesdílí ani kola.

Pokud bydlíte ve větším městě, určité jste už ve svém okolí zaregistrovali sdílená auta, kola či koloběžky. Názory na ně se různí, my jsme ale povětšinou svědky těch negativních. Zejména u jednostopých prostředků, jež lidé nechávají povalovat uprostřed chodníku a vytváří tak zbytečné překážky ostatním.

Uživateli sdílených prostředků jsou většinou mladí lidé, kteří na své auto či kolo mnohdy ani nemohou dosáhnout. Pokud ovšem předpokládáte, že se k půjčené věci budou chovat o to ohleduplněji, jste zcela mimo mísu. Zanechání koloběžek tam, kde jim odpadnou od ruky, je tím nejmenším. Spíše než řešením jsou tak sdílené prostředky kvůli chování jejich uživatelů dalším problémem, který jen zintenzivňuje zbytečné pnutí ve společnosti.

Přesto je na tento způsob dopravy hleděno pozitivně z řady hledisek, zejména těch ekologických. Člověk by tak čekal, že když nezískávají zastání u nás, dočkají se jej v západnějších zemích, typicky pak těch které pro ekologii hoří. Ani v Nizozemsku to s ním ale nevypadá růžově.

Země tulipánu by pro carsharing a sdílení dalších dopravních prostředků měla hořet, jízdní kola jsou v tomto státě brána za stěžejní součást dopravy již dlouhá léta - kopce tma prakticky neexistují. Mimo to místní vláda velmi štědře dotuje elektromobilitu a alternativní pohon. Jak ale dokazuje nový průzkum Vědomostního institutu pro mobilitu KIM, sdílená auta nejsou ani v Nizozemsku považována za náhradu soukromých vozů.

Místo toho je lidé berou jako alternativu k městské hromadné dopravě. Ve srovnání s rokem 2014 se tak počet uživatelů sice zdvojnásobil, ovšem jen na 200 tisíc, což odpovídá využití ze strany zhruba dvou procent potenciálních uživatelů. Ti pak s pomocí sdílených aut učinili jen 0,02 procenta všech cest.

Ještě větší fiasko utrpěla sdílená kola. Ač bicykl čas od času používá 10 procent Nizozemců a pravidelně dokonce dvě procenta, na sdílené prostředky připadá pouze 0,2 až 0,3 procenta veškerých uskutečněných jízd. Přičemž zájemci se rekrutují především z řad uživatelů autobusu, metra či tramvaje. Případně pak jde o majitele vlastních kol, nikoliv však aut, kteří sdílená využili třeba jen při přestupu na MHD.

Sdílené prostředky tak dostávají palec dolů, o jejich neúspěchu nepíšeme zdaleka poprvé. Tomu se ale nakonec nelze divit, zvláště pak v současné době. Stačí si jen uvědomit, že nevíte, kdo byl uživatel před vámi - nemáte tedy jistotu, zda třeba nebyl infikován, ať již koronavirem nebo čímkoliv jiným. Firmy, jež vlastní sdílené vozy či kola, ovšem ani náhodou každý exemplář po každé jízdě neionizují, to není reálné. Může tak jít o stejné ohnisko nákazy jako MHD.


Carsharing dostal další ránu, zájem o něj není ani v zemi, pro níž se zdál stvořený - 1 - Mercedes-Benz a Smart Car2Go ilustracni foto 01Carsharing dostal další ránu, zájem o něj není ani v zemi, pro níž se zdál stvořený - 2 - Mercedes-Benz a Smart Car2Go ilustracni foto 02Carsharing dostal další ránu, zájem o něj není ani v zemi, pro níž se zdál stvořený - 3 - Mercedes-Benz a Smart Car2Go ilustracni foto 03
Se sdílenou mobilitou chtěl uspět mimo jiné i Mercedes. Zájem o ni však byl minimální, proto se třícípá hvězda spojila s programem DriveNow od BMW. Loni ale obě firmy již raději ukončily své americké aktivity a na vlásku visí i ty evropské. Ilustrační foto: Mercedes-Benz/Smart

Zdroj: Autoblog.nl

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše