Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Situace Fiatu je stále horší, nefunguje pro něj už ani domácí trh, klíčový model je propadák
12.6.2021 | Petr Prokopec
Kdysi neochvějný vládce evropských prodejů už má skutečně málo na co se spolehnout. Minulostí je nehynoucí přízeň Italů i automatický zájem o nové modely.
Fiat už dávno není tím neochvějným gigantem, kterým býval v dobách našeho mládí. A je vlastně skoro jedno, jak jste staří, neboť pád značky trvá už mnoho dekád. Ještě v 70. letech minulého století byla firma na absolutním vrcholu, když svými prodeji prodeji a tržbami překonávala i Volkswagen, od roku 1969 pak vlastnila kontrolní podíl ve Ferrari a Lancii. A to ani nezmiňujeme, že v té době již pod Fiat spadaly také aerolinky Alitalia nebo síť mýtných bran na italských dálnicích.
Automobilka ve své krasojízdě pokračovala dále a v roce 1984 dokonce na italském trhu držela 62procentní podíl. To je z dnešního pohledu skoro neuvěřitelné číslo, pročež vlastně nepřekvapí, že krátce poté Fiat převzal rovněž Alfu Romeo a následně také Maserati. To se však již psal rok 1993 a značku čekal sešup, který trvá dodnes a který ji v podstatě poslal až blízko úplnému dnu. V roce 1998 byl její tržní podíl v Itálii už jen 41procentní a během nadvlády tehdejšího šéfa Paola Fresca klesl dokonce pod 30 procent.
V roce 2004 uzmul kormidlo dnes již naneštěstí zesnulý Sergio Marchionne, který sice dokázal hned v následujícím roce vrátit značku po dlouhé době do zisku, ovšem pád na domácím trhu již nezastavil. Na druhou stranu se však tržní podíl ustálil na 21 procentech, které si Fiat dokázal držet až do roku 2017. Ovšem předloni z toho bylo už pouhých 15 procent, což je stav, který platil i během loňského koronavirového roku. Jen s tím rozdílem, že v absolutních číslech jde o ještě horší výsledek, pochopitelně.
Situace v celé Evropě pak vypadá velmi podobně. Ty tam jsou doby, kdy Fiat prodával skoro 1,5 milionu aut ročně - přes milionovou metu se naposledy dostal v roce 2009, loni s odbytem padl na pouhých 475 tisíc aut. To je neskutečně málo, ztratil skoro dvě třetiny prodejů během pouhých 12 let.
Dle expertů za tímto stavem stojí velmi omezená nabídka plná zastaralých modelů. Nejúspěšnějšími modely značky jsou letitá Panda a neméně starý Fiat 500. Italové nedokáží nabídnout skutečné SUV, po kterém nyní většina zákazníků touží a pokus o klíčový nástupce pětistovky, který automobilku mohl poslat nahoru, je neoddiskutovatelný propadák. Na skladech jsou desítky tisíc aut přesto, že výroba je oproti očekávání zlomková. A předchůdce nabízený od roku 2007 se prodává 10krát lépe.
Je tedy zjevné, proč Marchionne toužil po spojení s jinou automobilkou, ke kterému nakonec po jeho smrti došlo. Je ale velkou otázkou, zda nový koncern Stellantis, jehož je Fiat součástí, dokáže na stále se prohlubujícím negativním trendu něco změnit, zatím se to nedaří.











Fiat zoufale potřebuje modernizovat své základní portfolio. Značka ale benzinovou pětistovku ponechala bez všimnutí a místo toho přišla s novým modelem jen jako s elektromobilem, kterému se zdaleka tak nedaří. Ilustrační foto: Fiat
Zdroj dat: JATO Dynamics
Bleskovky
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
včera
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Darryn Binder opouští Evropu včera 15:58
- Roulstone se v roce 2026 přesouvá s týmem Ciatti do mistrovství Evropy Moto2 17.12.2025
- Rovněž Honda testuje MotoGP o objemu 850 ccm 17.12.2025
- Aprilia RS 457 GP Replica 2026: inspirováno speciálem MotoGP 17.12.2025
- Hrdina Suzuky a BSB Ryuichi Kiyonari odchází do důchodu. 16.12.2025
Nejnovější články
Pětině evropských dodavatelů automobilek hrozí krach, varuje Deloitte, v sázce jsou statisíce pracovních míst
včera
Značka proslulá uřvanými lehkými sporťáky se teď hlásí s tím, že neodpískala svůj elektrický projekt?
včera
Mercedes předělal svůj drsný náklaďák na luxusní stroj, pod který by se mohl podepsat i Maybach
včera
Číňané, kterým spadlo auto ze schodů při snaze napodobit Land Rover, se teď chtějí zkusit neztrapnit v Le Mans
včera
Moskvič ukázal hned dva nové modely, jeden z nich se dá koupit i v Česku
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.18. 23:33 - abgx1
- BMW Divize 12.18. 20:52 - denis
- Škoda Auto obecně 12.18. 20:26 - tommas
- IT poradna 12.18. 15:55 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 15:11 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.18. 14:47 - řidičBOB
- Rychlodotazy 12.18. 11:31 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.17. 23:01 - petr_riha
