Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla poprvé nedokáže prodat tolik aut, kolik jich vyrobí, zřejmě i proto zavelela k nevhodným úsporám
5.10.2022 | Petr Prokopec
Tesla nikdy neměla problém prodat veškerou svou výrobu, naopak nedostatečná produkce byla tím problémem. V minulém kvartálu ale dodávky zdaleka neodpovídaly výrobě, což je varovný signál. Možná i proto Tesla znovu šetří na nesmyslech, svým autům nově sebrala ultrazvukové senzory.
Pokud máte malé děti, nejspíše víte, že při chválení často kráčíte po velmi tenkém ledě. Na jedné straně totiž ratolestem dáváme najevo svou důvěru, stejně jako v nich pěstujeme sebevědomí a chuť k dalšímu objevování a zkoumání. Zároveň však můžeme dosáhnout falešných představ o vlastní výjimečnosti.
Elon Musk se přitom zdá být člověkem, který takto jedná i v dospělosti, třebaže svého otce označuje za despotu. I jeho výchova ale nutně vedla k tomu, že šéf Tesly nabyl pocitu, že všemu rozumí nejlépe. A kdo s ním nesouhlasí, ten se staví mezi něj a misi zachránit tento svět. Jelikož jde nyní o velmi mocnou osobnost, stávají se rázem z jeho kritiků veřejní nepřátelé, ačkoliv ve skutečnosti jde o lidi, kteří jsou jen upřímní a konstruktivně kritičtí.
Musk soustavně mluví o tom, jak moc je pro jím řízenou automobilku důležité autonomní řízení a všechny funkce s ním související. S pomocí chytrého marketingu pak dosáhl toho, že většina světa došla k názoru, že jde o technologii, jenž o několik světelných let předběhla systémy konkurentů. Řada majitelů Tesel je tak hotová z toho, že jejich auto samovolně zatočilo, přitom přehlíží to, co všechno nedovede.
Youtube je plný videí, jenž mapují selhání jak Autopilotu, tak technologie Full Self-Driving. Dle Muska a jeho fanoušků jde nicméně pouze o z kontextu vytržené prvky, ne-li rovnou fabulace. Tedy jinými slovy, šéf automobilky a jeho obdivovatelé uvěřili ve výjimečnost oněch systémů. Proto Musk již loni rozhodl, že Tesly se obejdou bez radarových senzorů, neboť stejně jako lidem stačí oči, jim stačí kamery. Že to nebylo šťastné, dokazuje ještě větší přísun oněch videí, na nichž dochází na selhání.
Aktuálně se nicméně Tesla rozhodla zajít ještě dál. Oznámila totiž, že Model 3 a Model Y se budou muset obejít i bez ultrazvukových senzorů. Skutečně jim tak zůstanou pouze kamery, což koneckonců ve druhém sledu, konkrétně v roce 2023, čeká i Model S a Model X. Nově vyrobené vozy se tak budou muset obejít bez funkcí Autopark, Park Assist, Summon a Smart Summon, čili veškerých parkovacích asistentů, i když automobilka slibuje, že je časem dokáže zprovoznit i za pomoci kamer.
Zda se to stane - a jak takové systémy budou či nebudou fungovat -, ukáže čas, bezprostřední motivace je ale jasná. Tento krok má značce ušetřit peníze, protože vozy se objedou bez dalšího hardware. Problémem však je, že zmíněné technologie nebyly zdaleka tak dokonalé, jak Tesla uvádí, ani s radary a senzory. Opravdu se tedy nedá předpokládat, že po po jejich odstranění dojde ke zlepšení. Spíše můžeme počítat s ještě větší kadencí oněch videí.
Proč to tedy Tesla dělá? Nejspíše cítí, že zájem o její auta ochabuje a možné snížení cen by poptávku mohlo povzbudit. Automobilka ostatně za třetí letošní kvartál vyrobila o 22 tisíc aut více, než kolik jich dodala, což se v její historii stalo v takové míře poprvé. Znamená to tedy, že Tesla začíná mít skladové zásoby se všemi nepříjemnostmi, které s tím souvisí. Také proto akcie firmy míří rychle dolů - sama tedy uvádí, že jde jen o logistický problém, ale to dnes říká každý. „Logistika” je po „čipech” u automobilek (zdaleka nejen u Tesly, používá ho třeba celá skupina VW) nové zaklínadlo zdůvodňující nedostupnost toho či onoho.
Důvod ale může být banálnější - nezájem. Nakonec průměrná cena Tesel za poslední rok a půl ve Státech vzrostla o 31 procent, kromě toho zákazníci již nemohou počítat s čerpáním federálního kreditu. Musk se tak již v průběhu léta obával klesajícího zájmu, možná oprávněně. „Léčit” jej eliminací prvků typu ultrazvukové senzory se ovšem zdá být velmi nešťastné.
Elon Musk se autonomní systémy rozhodl připravit také o ultrazvukové senzory. Zejména parkovací asistenty tak budou spoléhat už jen na kamery, což lze jen stěží brát za změnu k lepšímu. Foto: Tesla
Zdroj: Reuters, Tesla
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 6 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 8 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 9 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
před 11 hodinami - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva