Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla poznává úskalí podnikání v Evropě, svou místní továrnu hned tak neotevře
12.4.2021 | Petr Prokopec
Dívat se na to dá lecjak, podnikání v Evropě ale provází mnohem více omezení, než je zvykem třeba v USA. Tesla na to není zvyklá, a tak si hlasitě stěžuje na to, že dodnes nemá povolení ke stavbě, která je skoro hotová.
Tesla poblíž německého Berlína staví svou evropskou Gigafactory, ve které by neměl být montován pouze Model Y, ale zároveň by mělo jít o největší továrnu na baterie na starém kontinentu. Automobilka dlouho počítala s tím, že výrobní proces odstartuje 1. července letošního roku, teď už tomu ale nevěří ani ona sama. Důvodem je mnohem složitější proces schválení celé stavby, na který není z USA zvyklá.
Problémem jsou mimo jiné hadi, kteří se v místních lesích uložili k zimnímu spánku. Tesla tak má již od prosince loňského roku soudně zakázáno pokračovat v mýcení lesů, na jejichž místě chce svůj monstrpodnik postavit. Automobilka přitom již od počátku čelí tlaku environmentálních skupin, kvůli nimž se nakonec musela zavázat k více než dvakrát nižší spotřebě vody, než původně plánovala. Kromě toho musí za každý pokácený strom vysadit několik nových. To vše se dalo vyřešit, hadi jsou ale zjevně věcí neřešitelnou.
Lokální organizace NABU totiž uvádí, že mýcení lesů může narušit zimní stanoviště užovky hladké, pro kterou by přitom aktuální počasí bylo smrtící. Stejně tak může Tesla předčasně probudit i ještěrku obecnou. Práce na továrně jsou tedy zastaveny, a to nikoliv jen kvůli ochráncům přírody. Automobilce zároveň chybí i finální úřední rozhodnutí, které je v Německu u průmyslových objektů vyžadováno. A kdy či případně zda jej dostane, momentálně není jisté.
„Německé schovalovací procesy pro průmyslové a infrastrukturální projekty, stejně jako územní plánování, přímo narušují realizaci tohoto projektu, který je důležitým prvkem v boji proti klimatickým změnám,“ uvádí Tesla v dopise, který byl 7. dubna zaslán úředníkům. Což jinými slovy znamená, že automobilka se zaštiťuje ochranou klimatu s cílem narušit pozemní eko systém.
Na jednu stranu pochopitelně chápeme, proč je Tesla roztrpčena. O finální rozhodnutí zažádala již před 16 měsíci a stále jej nemá. Na druhou stranu bylo od počátku jisté, že stavba právě kvůli ochráncům přírody nebude probíhat jednoduše. Pokud by totiž Tesla skutečně byla tak environmentální firmou, jak o sobě soustavně tvrdí, pak by Gigafactory vystavěla tam, kde nebude přírodě nikterak škodit a tyto potíže se neobjeví. Pro ni ale byla důležitější zvolená lokalita, která je strategicky výhodná.
Soudní rozhodnutí se přitom očekávalo již před několika měsíci. Nicméně jelikož hadi se ze zimního spánku probouzí povětšinou až na konci dubna, dá se předpokládat, že ještě po několik týdnů bude automobilka čekat. Zrovna to ovšem není její šálek kávy, jak dokládá i ve zmiňovaném dopise, ve kterém tlačí na úřady i proto, aby mohla investorům nabídnout více transparentnosti. Ani tento apel však nejspíše nebude vyslyšen.
Kvůli obstrukcím ochránců přírody již v Německu došlo na zdržení mnoha environmentálně zaměřených projektů, zejména pak větrných elektráren. Také kvůli nim bylo třeba kácet lesy, což se málokomu líbilo. U řady projektů tak mezi zasláním žádosti a odbrzděním finálního schválení uběhlo i několik let. To je asi to poslední, co by si Tesla přála, dopadnout to tak může. Nakonec - od 16 k 24 měsícům už není tak daleko...






Tesla se v únoru pochlubila stavem berlínské Gigafactory. Již v té době ale dle Němců měl mít projekt zpoždění a nyní se ukazuje, že chybí i finální úřední požehnání. Mimo jiné i proto, že v dané lokalitě zimují hadi. Letní otevření továrny je tak nereálné. Foto: Tesla
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.20251914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval včera 16:32
- Na čele je po pátku v Assenu Filip Salač včera 15:20
- Rabat místo MacKenzieho? 26.6.2025
- Jako lídři přijíždějí do Assenu Marc Marquez, Gonzalez a Rueda 26.6.2025
- Časový program v Assenu 25.6.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes kompletně originální a krásně zachovalá Škoda 100 po teprve 2. majiteli, je to stroj času přímo do roku 1976
včeraNová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
včeraTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraCeny „čínského SUV Ferrari” lidem vyrazily dech, za hodinu si ho objednalo neskutečných 289 tisíc zákazníků
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva