Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota se blíží momentu, kdy začne lidem lidem platit za to, aby si od ní vzali její elektromobily
1.3.2024 | Petr Prokopec
Toyota na elektrická auta sází v jen velmi omezené míře a její vlastní zkušenost nejlépe ukazuje, proč tak činí. Ani pokus s palivovými články nedopadá dobře, a tak Mirai nabízí s bláznivou slevou, po níž lidé nezaplatí ani 20 procent původní ceny auta.
Toyotu Mirai druhé generace považuji za jeden z nejpohlednějších vozů japonské značky. A vím na sto procent, že v tomto ohledu nejsem sám. Víte nicméně, kolik lidí si loni u nás vodíkový sedan koupilo? Pouhých dvanáct, tedy jeden měsíčně. Letošní bilance je pak navíc ještě horší, za leden totiž v kolonce prodeje svítí u tohoto vozu nula. A vůbec by nás nepřekvapilo, kdyby tomu stejně bylo také v únoru. Mirai totiž nepochází z levného kraje, bez 1 809 000 Kč zkrátka nemáte šanci.
S čím za takovou sumu můžete počítat? V prvé řadě s elektrickým pohonem, v tomto případě krmeným palivovými články, který posílá na kola výkon 182 koní. S nimi lze zrychlit na stovku za 9 sekund, zatímco nejvyšší rychlost činí 175 km/h. To nejsou zrovna oslňující hodnoty, v případě dojezdu 650 km je to však lepší. A nádrž na 142,2 litru vodíku, který slouží pro generování elektřiny, lze navíc naplnit v řádu minut. Jenže do zavazadlového prostoru takřka pětimetrového vozu se vejde pouze 272 litrů, tažná kapacita je pak nulová. Kromě onoho vzhledu tu tedy není mnoho lákadel.
Podobně je tomu pochopitelně i jinde na světě, tedy také ve Spojených státech. Tam se Mirai prodává pouze v Kalifornii, kde je většina z velmi malého počtu amerických vodíkových stanic. Takový Shell pak nedávno oznámil, že tragickou infrastrukturu udělá ještě horší, neboť dojde na zavření sedmi z nich. Důvodem je špatné zásobování vodíkem, bez nějž Mirai nemůže jezdit. Na rozdíl od bateriových elektromobilů u této technologie nelze počítat s domácím nebo jakýmkoli jiným přímým dobíjením.
Právě na tento krok se zřejmě japonská automobilka rozhodla zareagovat slevou, jak informují kolegové z Cars Direct. Ta je nicméně natolik enormní, že do fáze, kdy vám Japonci budou za koupi auta platit, již mnoho nezbývá. Mirai s vyšší úrovní výbavy Limited totiž v zámoří vychází na 67 115 USD (cca 1 570 000 Kč). Od této sumy si nicméně zájemci nyní mohou odečíst 40 tisíc dolarů (936 000 Kč), načež vodíkový sedan stojí stejně jako základní Corolla osazená benzinovou jedna-pětkou a šestistupňovým manuálem.
Snaha přivábit klientelu do showroomů k pohonu, jenž nemá takovou politickou podporu jako bateriová elektromobilita, tím ovšem nekončí. Lidé, kteří si koupí Mirai ve výbavě Limited, totiž dále mohou počítat s dárkovou kartou na palivo v hodnotě 15 tisíc dolarů (351 tisíc Kč). A pokud vůz pořídí na splátky, čeká je nulové navýšení. Vodíkový sedan tedy Američany nově fakticky vyjde jen na 12 115 USD (283 tisíc Kč), přičemž danou sumu mohou rozprostřít do několika let.
Dá se předpokládat, že pokud by Toyota s takovou nabídkou vyrukovala u nás, lidé ji nejspíše utrhají ruce, a to přesto, že počet vodíkových stanic se u nás blíží nule - do roku 2025 jich totiž má být celkově jen 12. Nezdá se však, že by automobilka tak šílenou slevu chystala. Aktuálně tak můžete počítat třeba se zvýhodněním ve výši 50 tisíc korun na zmiňovanou Corollu, která tak de facto startuje na 578 900 Kč. To nezní špatně, ve srovnání s USA ale Česko stále zůstává drahé.
Mirai druhé generace je o poznání pohlednější i schopnější než předchůdce. Přesto se však pětimetrový sedan příliš dobře neprodává. Automobilka proto ve Státech vyrukovala s neskutečnou slevou. Foto: Toyota
Zdroje: Cars Direct, Toyota
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 2 hodinami - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
včera - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Cremoně skončily testy WomenWCR včera 22:44
- Musíme počkat na Ducati a... MM93 včera 15:00
- Test Kymco CV3 550i ABS vs. AK 550i ABS Premium: dvě nebo tři kola? včera 08:00
- Test šampionátu WomenWCR - 1. den 16.5.2024
- Mugello-MotoGP-Test: Alex Rins s nejlepším časem 16.5.2024
Nejčtenější články
- Prodeje luxusních aut v Koreji zkolabovaly poté, co pro firemní vozy nařídili zvláštní značky, je to podobné jako v Česku
17.4.2024 - Bestseller Nissanu dostal radikální facelift. Qashqai má téměř neviditelná světla, vypadá jako samurajská helma
17.4.2024 - Nejlíp zrychlující auto světa je výjimečně k mání v Evropě. Brutální placka zdolá stovku za 1,7 sekundy
17.4.2024 - Únik odhalil hezčí tvář nového VW Passat sedan, ani ten u nás nebude možné koupit
17.4.2024 - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
17.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva