Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota TNGA: nová platforma sníží náklady i spotřebu, zvýší bezpečnost
27.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Také Japonci nasedli na vlak modularity, který zredukuje nadměrný počet architektur a pohonných jednotek. První vlaštovka má dorazit ještě letos.
Současnému automobilovému světu vládnou modulární architektury. Má je Volkswagen Group, aliance Renault-Nissan, PSA, Honda, Mercedes i BMW. Je ovšem poněkud s podivem, že obdobnou platformu nemá ve svém portfoliu Toyota, tedy i nadále největší výrobce nových aut na světě. To se ovšem aktuálně mění, neboť japonská značka odhalila novou modulární architekturu TNGA (Toyota New Global Architecture).
Automobilka ji popisuje jako mnohem lehčí a kompaktnější, přičemž umožnit má zástavbu pohonu předních i zadních kol. Součástí nové platformy jsou navíc efektivnější pohonné jednotky, s nimiž je spojena nižší spotřeba. Kromě toho Toyota slibuje lepší ovladatelnost, která bude dána uložením agregátů na nejnižší možnou úroveň. Díky tomu platforma TNGA nabídne nižší těžiště než kterýkoliv mainstreamový konkurent.
Pro Toyotu se zároveň jedná o výraznou redukci nákladů, neboť na nové architektuře bude do roku 2020 stát rovná polovina celé produkce značky. Momentálně přitom automobilka používá na 100 platforem, což je samozřejmě spojeno s nemalou komplexností. Tím však výhody nekončí, dále lze počítat s tuhostí navýšenou o 30 až 65 procent. Vylepšeny tak budou i bezpečnostní standardy.
Co se oné nižší spotřeby týče, ta je spojena hlavně s účinnějšími automaty a převodovkami CVT, pročež máme čekat redukci paliva nižší o 25 procent. Kromě běžných modelů ovšem platforma má podepírat také hybridní vozy, které díky modulárním komponentům budou úspornější o 15 procent. V případě motorů máme naopak očekávat zhruba patnáctiprocentní navýšení výkonů.
Toyota navíc počítá s tím, že modularita jí umožní snížit kromě jednotlivých platforem také počet agregátů, který momentálně odhaduje na 800 různých pohonných jednotek. Toto přemnožení přitom bylo dosud dáno strategií, na jejímž základě si vedoucí jednotlivých projektů mohli nechat uzpůsobit při vývoji nového modelu vše, od architektury až po motory. S tím je ovšem nyní konec.
Místo toho se nyní bude operovat s platformou TNGA jakožto středobodem a více se zainvestuje do designu, který má odpovídat vkusu lokální klientely. Z toho důvodu ostatně jedinými sdílenými viditelnými prvky budou zvenčí zrcátka dveří a loga Toyoty, zatímco uvnitř bude možné najít shodné volanty, dotykové displeje, voliče převodovek a sadu pedálů.
Veškeré další modulární komponenty ale již budou ukryté pod povrchem, přičemž řeč je o přední i zadní deformační struktuře či podlaze. Do daného ranku spadá také zavěšení, pohonné ústrojí, usazení chladiče, vyhřívání a klimatizace nebo systém řízení. Shodné budou i rámy sedadel, i když ty bude možné specifikovat v pěti velikostech, aby byla pokryta veškerá škála od mini až po MPV.
První vlaštovkou, která z dané architektury TNGA vzejde, má být model střední velikosti s pohonem předních kol, který se objeví v závěru letošního roku. Bližší informace o konkrétním voze ovšem aktuálně nejsou známy, i když neoficiálně se hovoří o hatchbacku velikosti Toyoty Auris, který by měl dostat také nezávislé zadní zavěšení.
Na další informace si budeme muset počkat, nyní jen dodáme, že Toyota přechodem na modulární architekturu sníží investice do každého nového modelu o 40 procent oproti jejich předchůdcům z roku 2008. Rovné tři čtvrtiny z těchto úspor však budou investovány do nových technologií, mezi ně patří třeba autonomní řízení. Dále máme čekat lepší palubní desky, dotykové displeje či plasty.
Budoucnost tedy má japonská automobilka jasně nalajnovanou, pročež nezbývá než počkat na onu první vlaštovku a pořádně ji protáhnout redakčním testem. Teprve poté budeme moci potvrdit či vyvrátit, že se Toyota vrátila ke stavbě skutečně kvalitních vozů, které přežijí vše.


Nová modulární architektura TNGA má do roku 2020 podepírat polovinu produkce Toyoty
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Suzuka 8h - první kvalifikace 08:38
- Kalendář MS-Superbike 2026 včera 10:28
- O víkendu se koná Suzuka Eight Hours včera 08:36
- Petr Najman po Chimay: „Upevnění první pozice v IRRC“ včera 07:50
- Bude Can Öncü čtvrtým továrním pilotem Yamahy v WorldSBK? 30.7.2025
Nejnovější články
„Americkej kýbl” si na nejnáročnějším okruhu světa namazal na chleba téměř všechny a všechno hned v několika verzích
před hodinouNa severu Itálie vypnuli všechny stacionární radary, s novými pravidly se nevyplatí. Ministr říká, že přesně to byl účel
před 3 hodinamiŠkoda už začala šermovat s elektrickou Octavií, jaká je vůbec idea za nabídnutím takového auta?
před 4 hodinamiLegendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek
včeraPoslední „normální” BMW v současné nabídce značky končí, za pár týdnů se rozloučí asi poslední specialitou
včera
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 07.31. 19:16 - Vrooom
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub
- Další zajímavá autovidea 07.30. 13:48 - Vrooom