Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už i americká média upozorňují na klam elektromobilů, snadno způsobí víc škody než spalovací auta
26.2.2023 | Petr Prokopec
O elektrických autech se jako o „čistých” hovoří tak dlouho, že je tak mnozí začali bez rozmyslu vnímat. Jakkoli jsou ale politici přesvědčeni, že mohou poroučet větru dešti, fyzikální zákony překonat nezvládnou. Tváří v tvář faktům nechtějí elektrické lži přehlížet ani jinak levicově orientovaná americká média.
O čistotě elektromobilů se neustále vedou spory. Jejich zastáncům stačí, že daná auta nemají výfuk a tím nemohou do ovzduší posílat škodlivé zplodiny přímo. To je sice fakt, ovšem stejně tak je třeba dodat, že žádný pohon nebude fungovat bez vstupní energie. Ostatně ani vy sami se nedostanete do nejbližší samoobsluhy, aniž byste nezapojili minimálně dolní končetiny. Představa, že elektrická auta zvládají překonat stovky kilometrů na vzduch, je tedy opravdu scestná. Přesto tomu stále řada lidí věří, a to i když pravidelně zasouvá konektor do dobíjecí zdířky.
Místo fosilních paliv tedy elektromobily používají elektřinu, která bezemisně nikdy vznikat nebude a dominantní pro její výrobu budou beztak ještě dlouho obdobná fosilní paliva. Kromě toho je třeba pamatovat na výrobu samotných aut, která i dle automobilek životnímu prostředí škodí daleko víc, než je tomu u aut spalovacích. Bateriová auta tedy jejich majitelé přebírají s obrovským emisním balíkem na zádech, který s obvyklým energetickým mixem není možné rozumně vykompenzovat.
Na spotřebu aut - a je jedno, jaký pohon používají - má vždy značný vliv jejich hmotnost. Zrovna elektromobily však za muší váhu považovat můžeme jen stěží. Hlavně pak obrovské pick-upy, které se začínají rojit na americkém kontinentu. Zabývat se jimi tak začal i list The New York Times, jinak levicově orientované médium hořící pro kdejaký „zelený” nápad, který nyní k tomuto tématu vydal obsáhlý článek. Jeho název „Jak moc jsou pro planetu dobré velké elektrické pick-upy?“ hovoří pomalu za vše, neboť lajnuje cestu k jediné upřímné odpovědi.
Elena Shao poukazuje na rozdíly mezi spalovací a elektrickou verzí Fordu F-150. Druhá zmíněná totiž dokáže ušetřit až 50 procent emisí během každého ujetého kilometru. Nicméně problémem u ní je, že „vyžadovány jsou velké baterie a mnohem více energie při dobíjení. Ve finále jsou proto tyto vozy zodpovědné za více emisí než malé elektromobily. A když rozpočítáme jejich celkové emise na kilometry, dostaneme se nakonec ke stejnému číslu, jaké je spojeno s malými spalovacími vozy.“
I zmíněným způsobem orientovaná americká média tedy již sundala z očí zelené brýle a vnímají realitu takovou, jaká je, nikoli zkreslenou ideologickými sny a plány politiků a aktivistů. Problémem nicméně je, že tlak spojený s elektrifikací již kategorie malých aut účinně likviduje. Z trhu tedy mizí a budou mizet přesně ta auta, která životnímu prostředí opravdu mohla pomoci. Pokud totiž vůz váží méně než tunu, snadno si vystačí klidně i s prťavým motorem, který spotřebuje minimum paliva.
Dle analytiků tak mají mít velká SUV, pick-upy a dodávky na amerických registracích v roce 2025 podíl 78 %. Z velké části se o jejich pohon budou starat právě elektrické jednotky, přičemž jejich výrobci je budou prezentovat jako spásu. Ve skutečnosti ale bude docházet k větším škodám. Nikoli pouze na životním prostředí. Shao totiž poukazuje i na další negativní aspekt vysoké hmotnosti, a sice zvýšené riziko zranění při haváriích, problémem je také intenzivnější devastace silnic. Ani jejich stavění a údržba se neobejdou bez energetických vstupů.
Pokud vlastníte třeba Ford Focus či jakékoli jiné kompaktní auto, jež zpravidla váží něco mezi 1 300 a 1 500 kilogramy, pak srážka se čtyřtunovým Hummerem EV pro vás bude snadno fatální. A pokud přitom elektrický pick-up začne hořet, dostane se do ovzduší tak velké množství toxických chemikálií, že jakýkoli přínos bezemisní jízdy bude vymazán hned několikanásobně. Pokud tedy do současných politických plánů nikdo nevrazí vidle, čeká nás opravdu nehezká budoucnost. Obáváme se ale, že ony vidle do nich zapíchne až jejich prostá technická a ekonomická neschůdnost. Přece politik neřekne, že se spletl, kdy naposledy jsme něco takového zažili...






Ford F-150 Lightning, tedy elektrická verze nejpopulárnějšího amerického pick-upu, váží nemalých 3 062 kg. Stoprocentně se tedy u ní dá počítat s vysokou spotřebou spotřebou energie, stejně jako představuje značné riziko pro ostatní motoristy i zátěž pro infrastrukturu. Jenže v očích politiků je to spása světa a basta. Foto: Ford
Zdroj: The New York Times
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejnovější články
K mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
včeraCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včeraLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včeraU Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva