Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výrobce mnohonásobného auta roku po letech přetvářek přiznal, že jde o propadák neplnící svůj účel
28.10.2021 | Petr Miler
Že se mu na trhu bůhvíjak nedaří, jsme zmiňovali opakovaně, automobilka se ale pořád tvářila, že zájem o něj existuje a prodeje vyletí. Teď už to vzdala, místo snahy tlačit lidem vlastní elektrický model sníží své emise CO2 „úplatky” Tesle.
Jaguar I-Pace se v roce 2019 stal evropským i světovým autem roku a opanoval i řadu lokálních anket. Stal se také autem roku v Německu, Norsku, Švédsku, Skotsku, Irsku, Kanadě nebo Jižní Africe. To všechno bylo pro britskou automobilku nepochybně úspěchem, který naznačoval, že elektrický crossover by mohl prorazit zdí nezájmu koncových zákazníků a zabodovat i prodejně. Jenže nic takového se nestalo.
Historie nás ostatně už nejednou poučila, že úspěch u odborné veřejnosti automaticky neznamená úspěch na trhu a Jaguar se po léta musel potýkat přesně s tím. I-Pace se nikdy nevymanil z role totálních propadáků. V Evropě se nikdy nedostal přes hranici 13,5 tisíce prodaných aut za rok, v USA se nikdy nedostal přes 3 tisíce kusů za rok. To jsou v situaci, kdy je elektromobilita dnes a denně označována za jedinou budoucnost automobilismu a míří jejím směrem obrovské peníze z kapes nás všech, neskutečně mizerný výsledek. A ani letos, kdy se podíl těchto aut na trhu v Evropě pohybuje na rekordních hodnotách, I-Pace neboduje. Je na tom dokonce ještě hůř než loni.
Pozoruhodné je, že Jaguar tento stav dlouho odmítal připustit. Ještě před příchodem I-Pace na trh tvrdil, že obdržel 25 tisíc objednávek a jakmile se elektrické SUV dostalo do showroomů a začalo sbírat zmíněná ocenění, zájem publika měl narůst tak moc, že překonával i výrobní možnosti Britů. Aut se ale tolik, kolik měl mít Jaguar prodáno už v době odhalení, neprodalo za několik let a v USA jsou dealerství dodnes plná neprodaných skladových vozů. Žádný přebytek poptávky nad nabídkou tedy zjevně nikdy neexistoval a dodnes neexistuje. Až teď ale firma přiznala, že auto prostě nefunguje ani na zákazníky, ani jako pokus vyhnout se pokutám za nadlimitní flotilové emise CO2.
Právě to byl hlavní smysl I-Pacu. Jaguar se evidentně nezajímal o to, jestli o takový vůz někdo z jeho klientů stojí, vystřelil naslepo a doufal, že se tak snadno vyhne pokutám placeným Bruselu. Nevyhnul - investoval miliardy do nechtěného modelu a loni stejně musel EU odvést 35 milionů liber, tedy další více než 1 miliardu korun. Některé novináře auto možná okouzlilo, lidi ale prostě ne a ani jako prostředek vedoucí k eliminaci pokutám nezafungovalo.
Britové jistě doufali, že letos bude lépe, ale není, a tak jim nezbylo, než uzavřít dohodu s Teslou jako dříve FCA, aby se společným započítáváním prodaných aut za úplatu Američanům vyhnul pokutám levněji. Tomu se říká kapitulace, Jaguar už zjevně nedoufá, že by alespoň tento účel I-Pace mohl kdy splnit.






Jaguar I-Pace je Evropským i Světovým autem roku 2019, na trhu o něj ale byl po léta velmi malý zájem. Automobilka jej přesto dlouho prezentovala jako kasovní trhák, až teď musela přiznat realitu. Foto: Jaguar
Zdroje: Financial Times, Jaguar
Bleskovky
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
9.12.2025
Nejčtenější články
Shořelou obří dopravní loď skutečně celou zapálil elektromobil, ukázalo vyšetřování, úřady jeho výsledky do poslední chvíle tajily
15.11.2025
Seat odhalil vůbec nejrychlejší auto, jaké kdy stvořil. Vyndali z něj omezovač, vy z něj můžete vyndat sedačky
15.11.2025
„Poklad” za 60 tisíc měsíčně: Majitel procitl ze zeleného snu, na tomto autě „provařil” za 3 roky 2 miliony
15.11.2025
Číňané nakonec nabídnou všechno. Teď přichází s luxusním autem, na které si svého času netrouflo ani Audi
15.11.2025
Elektrická Godzilla nebude, automobilka ji odpískala. Prý zkoumá „jiné cesty” kvůli „přehodnocení elektromobilů”
15.11.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.13. 22:40 - abgx1
- BMW Divize 12.13. 21:24 - Kavis
- IT poradna 12.13. 17:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.13. 13:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
