Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výrobce mnohonásobného auta roku po letech přetvářek přiznal, že jde o propadák neplnící svůj účel
28.10.2021 | Petr Miler
Že se mu na trhu bůhvíjak nedaří, jsme zmiňovali opakovaně, automobilka se ale pořád tvářila, že zájem o něj existuje a prodeje vyletí. Teď už to vzdala, místo snahy tlačit lidem vlastní elektrický model sníží své emise CO2 „úplatky” Tesle.
Jaguar I-Pace se v roce 2019 stal evropským i světovým autem roku a opanoval i řadu lokálních anket. Stal se také autem roku v Německu, Norsku, Švédsku, Skotsku, Irsku, Kanadě nebo Jižní Africe. To všechno bylo pro britskou automobilku nepochybně úspěchem, který naznačoval, že elektrický crossover by mohl prorazit zdí nezájmu koncových zákazníků a zabodovat i prodejně. Jenže nic takového se nestalo.
Historie nás ostatně už nejednou poučila, že úspěch u odborné veřejnosti automaticky neznamená úspěch na trhu a Jaguar se po léta musel potýkat přesně s tím. I-Pace se nikdy nevymanil z role totálních propadáků. V Evropě se nikdy nedostal přes hranici 13,5 tisíce prodaných aut za rok, v USA se nikdy nedostal přes 3 tisíce kusů za rok. To jsou v situaci, kdy je elektromobilita dnes a denně označována za jedinou budoucnost automobilismu a míří jejím směrem obrovské peníze z kapes nás všech, neskutečně mizerný výsledek. A ani letos, kdy se podíl těchto aut na trhu v Evropě pohybuje na rekordních hodnotách, I-Pace neboduje. Je na tom dokonce ještě hůř než loni.
Pozoruhodné je, že Jaguar tento stav dlouho odmítal připustit. Ještě před příchodem I-Pace na trh tvrdil, že obdržel 25 tisíc objednávek a jakmile se elektrické SUV dostalo do showroomů a začalo sbírat zmíněná ocenění, zájem publika měl narůst tak moc, že překonával i výrobní možnosti Britů. Aut se ale tolik, kolik měl mít Jaguar prodáno už v době odhalení, neprodalo za několik let a v USA jsou dealerství dodnes plná neprodaných skladových vozů. Žádný přebytek poptávky nad nabídkou tedy zjevně nikdy neexistoval a dodnes neexistuje. Až teď ale firma přiznala, že auto prostě nefunguje ani na zákazníky, ani jako pokus vyhnout se pokutám za nadlimitní flotilové emise CO2.
Právě to byl hlavní smysl I-Pacu. Jaguar se evidentně nezajímal o to, jestli o takový vůz někdo z jeho klientů stojí, vystřelil naslepo a doufal, že se tak snadno vyhne pokutám placeným Bruselu. Nevyhnul - investoval miliardy do nechtěného modelu a loni stejně musel EU odvést 35 milionů liber, tedy další více než 1 miliardu korun. Některé novináře auto možná okouzlilo, lidi ale prostě ne a ani jako prostředek vedoucí k eliminaci pokutám nezafungovalo.
Britové jistě doufali, že letos bude lépe, ale není, a tak jim nezbylo, než uzavřít dohodu s Teslou jako dříve FCA, aby se společným započítáváním prodaných aut za úplatu Američanům vyhnul pokutám levněji. Tomu se říká kapitulace, Jaguar už zjevně nedoufá, že by alespoň tento účel I-Pace mohl kdy splnit.






Jaguar I-Pace je Evropským i Světovým autem roku 2019, na trhu o něj ale byl po léta velmi malý zájem. Automobilka jej přesto dlouho prezentovala jako kasovní trhák, až teď musela přiznat realitu. Foto: Jaguar
Zdroje: Financial Times, Jaguar
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
před 2 hodinami
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
před 7 hodinami
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
včera
Nové na MotoForum.cz
- Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: dárek k padesátinám 08:00
- Návrat po 78 dnech včera 10:41
- Největší talent superbiků včera 10:00
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
- Ostrá reakce Tardozziho 22.12.2025
Nejčtenější články
Tohle je nejdražší nové auto světa, jaké se kdy prodalo v aukci, jeho autor si teď možná rve vlasy z hlavy
24.11.2025
Evropě uniká rychlost a míra rozmachu Číňanů v automobilovém světě, úpadek Ruska to ukazuje v plné nahotě
24.11.2025
Norové našli geniální řešení jedné z největších bolístek moderních aut, měli by ho nabídnout pro všechna
24.11.2025
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Nástupce u nás tak populární Kie Ceed se začal prodávat. Jinde cenami šokuje, u nás může též
24.11.2025
Živá témata na fóru
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 13:21 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
- BMW Divize 12.24. 11:42 - pavproch
- Rychlodotazy 12.23. 18:12 - audis
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 16:39 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.23. 12:01 - jerry
