Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou
6.7.2022 | Petr Prokopec
Je neuvěřitelné, že takový motor v dnešní době přichází na trh, navíc pod hlavičkou mainstreamové značky. Chlubí se 40procentní termální účinností, které odpovídá vysoká provozní efektivita.
Na počátku března Mazda představila nové SUV CX-60. Krátce na to Japonci utrousili i pár slov o 3,3litrovém turbodieselu, který bude jedním z motorů na výběr. Vedle něj pak v portfoliu bude figurovat ještě třílitrový benzinový šestiválec a plug-in hybridní provedení, které sází na kombinaci 2,5litrového čtyřválce a elektromotoru. Jakkoliv ovšem právě tento model disponuje nejmenším počtem válců i nejnižším objemem, měl by se díky 327 koním postavit na vrchol. Byť zákazníci v jeho případě mohou za všech okolností počítat pouze se 192 koňmi spalovacího ústrojí.
My si dnes znovu blíže posvítíme na diesel, k dispozici jsou totiž konečně takřka veškerá technická data. Víme tedy, že agregát dorazí ve dvou variantách, z nichž ta slabší bude disponovat 200 koňmi. Veškerý výkon zamíří pouze na zadní nápravu, a to skrze osmistupňovou automatickou převodovku, v jejímž případě byl hydraulický konvertor točivého momentu nahrazen integrovaným elektromotorem/generátorem. Značka totiž chtěla zachovat výhodu pohonu zadních kol při dynamickém průjezdu zatáčkami.
O jízdních výkonech se pak sice Mazda nerozepisuje, dodává však, že slabší verze motoru si řekne jen o 4,9 litru paliva na 100 kilometrů. Produkovat pak má 127 gramů CO2 na kilometr, čímž se značka vskutku dostala na úroveň čtyřválců. Za to přitom nevděčí pouze mild-hybridní technice, nýbrž hlavně systému DCPCI. Za touto zkratkou se totiž skrývá Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ingnition, tedy v podstatě jakási předkomora, ve které dochází ještě před vznícením na přípravu ideální směsi.
Japonci díky tomu dosáhli 40procentní termální účinnosti, což je v případě spalovacích motorů vždy pozoruhodné číslo. V případě silnější verze motoru je pak navíc spřáhli s dalšími oslňujícími parametry. Pohonná jednotka naladěná na 254 koní a 550 Nm totiž zvládá sprint na stovku za 7,4 sekundy, za čímž stojí rovněž výlučné spárování s pohonem všech kol. Nové SUV se pak s tímto kombem rozjede maximálně na 219 km/h a v průměru si řekne o 5,3 litru motorové nafty. To odpovídá 137 gramům CO2 na kilometr.
Působivá je u této verze rovněž tažná kapacita 2,5 tuny, v případě obou motorů pak dle Mazdy máme čekat velmi nízkou hmotnost na úrovni předchozího 2,2litrového čtyřválce. Tu sice značka oficiálně nikdy neuvedla, neoficiálně by se nicméně mělo jednat o zhruba 120 kilo. Pokud by se přitom šestiválec opravdu pohyboval na této úrovni, pak tu máme nemalý úspěch, neboť třeba dvoulitrové čtyřválcové turbodiesely BMW váží o 28 kg více. Mazda by tak nabídla více citu v řízení.
Nyní už zbývá jen vyčkat na zahájení prodeje, se kterým se počítá v následujících měsících. Pokud si přitom uvědomíme, že plug-in hybrid startuje na 1 343 090 Kč, pak je takřka jisté, že slabší dieselová verze 4 745 milimetrů dlouhého SUV bude k mání okolo milionu korun. To by byla v kombinaci s 18palcovými litými koly, duální klimatizací a dalším poměrně dlouhým výčtem prvků výbavy vlastně velmi dobrá cena. Zvláště na motor, se kterým ostatní leda končí.


Nové SUV CX-60 je prvním modelem značky, který se pochlubí 3,3litrovým šestiválcovým turbodieselem. Foto: Mazda
Vůz je aktuálně již v prodeji, ovšem pouze s plug-in hybridní jednotkou, s níž startuje na 1,34 milionech korun. Diesel bude citelně levnější. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
Asi nejpropracovanější supersport historie si ve sprintu málem namazalo na chleba auto za osminu jeho ceny
před 10 hodinamiDekádu a půl starý diesel od Mercedesu na Autobahnu ukázal, proč byly naftové motory tak populární
včeraŽena neuvěřitelně nezvládla parkování se svým Mercedesem, na výsledek svého počínání bude dlouho vzpomínat
11.8.2022
Nové na MotoForum.cz
- Časový program pro Austrian GP včera 15:30
- Royal Enfield Hunter 350: městský roadster 12.8.2022
- Can-Am Pulse a Origin: návrat do jedné stopy 11.8.2022
- Iannone uvažuje o comebacku 11.8.2022
- Petr Svoboda dostal do Francie wild card 10.8.2022
Nejčtenější články
Lexus s motorem jak z Formule 1 ve zvláštní úpravě nikdo nechce, prodat i jiné kusy je zjevně oříšek
14.7.2022Levná čínská Škoda Octavia Scout se dočkala speciální edice, výhodně nabídne ještě víc
14.7.2022Automobilka zkusila obhájit, proč její elektromobil produkuje víc emisí než spalovací auta, připomíná to politiky
14.7.2022Řidička zkouší využít tahanic okolo zákazu potratů v USA svérázným způsobem, může rozvrátit celou legislativu
14.7.2022Kauza údajně obtěžovaných lesbických fanynek F1 ukazuje, kam až mohou zajít snahy o ohledy k menšinám
14.7.2022
Živá témata na fóru
- Onboard videa 08.13. 22:54 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 08.13. 21:54 - Sajmik
- Rodinne auto 08.13. 14:11 - Jaggie
- Benzín nebo diesel Vw Touran 08.13. 08:49 - Čičo
- Benzina paliva 08.13. 07:39 - řidičBOB
- Audi Q5 50TDI 08.12. 23:24 - honziss
- S větrem ve vlasech.... 08.12. 11:08 - pavproch
- Politický koutek 08.11. 23:46 - Stepan