Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nafta a mrtvá? Mazda s novým, v podstatě obřím šestiválcovým dieselem válcuje prodeje, chce ho skoro polovina lidí
21.1.2024 | Petr Miler
Tento stav jen připomíná, jak dalece jsou vzdáleny představy zákazníků zejména některých aut od toho, co se traduje, co automobilky preferují. Auto mainstreamové značky s objemným dieselovým motorem by dnes mělo být něco jako pojízdná mrtvola. Není.
„Máme tu novou CX-60, přijď se s ní projet,” psal mi už předloni prodejce jednoho českého dealerství Mazdy. Odvětil jsem tehdy něco ve smyslu, že možná ve chvíli, kdy bude tohle auto v nabídce i s novým šestiválcovým dieselem. Popravdě řečeno jsem ani nečekal, že se tu tato verze vůbec bude prodávat, takže jsem tím chtěl celou komunikaci zahrát do autu. Mazdy mě u srdce neberou a SUV tuplem ne, takže vidina trávení času s velkým esúvéčkem zrovna této značky... Při vhodné příležitosti možná, aktivně bych se do toho nehnal.
„To budeš asi sám,” dostalo se mi reakce na mou „naftovou narážku”, a to s patřičným smajlíkem. Však auto dorazilo do prodeje se plug-in hybridním pohonem, tak kdo by stál v třetí dekádě třetího milénia o diesel, že? Dotyčnému jsem tehdy jen napsal, že to je to jediné, co dělá tento vůz zajímavým, a tak aby nebyl překvapen, až mu budou dieselové verze budou chybět na skladě.
Od té doby jsem CX-60 pustil z hlavy, při procházení loňských prodejních čísel českého Sdružení dovozců automobilů jsem si ale náhodou prošel žádané dieselové vozy. U Mazdy byly kdysi diesely něco, dnes nejsou skoro nic - u typu CX-5 svítí 8 prodaných aut z 595, tedy nic. A pak... 190 kusů u CX-60, to je skoro polovina ze všech 391 prodejů. Fascinující - ani nevím, kdy přesně se loni začal dieselový šestiválec nabízet, v roce 2022 to ale nebylo ani den. Nutně necelý rok tedy stačil k tomu, aby se z tohoto neznámého modelu s novým naftovým pohonem stal prodejní megahit - je to třetí nejprodávanější vůz značky, i když je tím bezpečně nejdražším.
Pokud vám nedochází, co se tu děje, připomeneme základní vstupní data - Mazda v době, kdy naprostá většina automobilek omezuje nabídku jakýchkoli dieselů, především ale těch jakkoli objemnějších, přišla s mainstreamovým autem, stvořila pro něj 3,3litrový naftový šestiválec, nalepila na něj skoro 1,5milionovou cenovku a šla od toho. Mnozí říkali, že to je bláznovství, nesmysl, předem propadák. Realitu vidíte sami.
Pro celý kontext dodejme, že takový motor nenabízí už skoro nikdo jiný. Marně přemýšlím, kdo dnes zachovává v nabídce v osobním autě diesel s 3,3 litru zdvihového objemu, i prestižní Němci dnes končí na třech litrech. Vážně mě nic nenapadá, osmiválce jsou mrtvé do jednoho a větší šestiválec? Možná v nějakém exotickém SUV, jinak i Land Rover nebo Toyota s většími diesely skončily. Mazda si najednou troufne přijít s tímhle a bum, okamžitě si získá takovou pozornost.
O této novince jsme loni nejednou psali, Mazda s ní nemá v úmyslu skončit. Nyní se stává symbolem odtržení ostatních automobilek od reality, neboť mnozí jiní vám budou vehementně tvrdit, jak diesely už lidé nechtějí a pokud ano, ty objemné to opravdu nejsou. Je to úplně naopak - nabídka takových motorů se pod tíhou podobných, zjevně mylných předpokladů smrskla natolik, že když na trh vyšlete podivně vypadající Mazdu s naprosto absurdní cenovkou, lidé si ji najdou a oněch 1,5 milionu za ni klidně dají, protože nabízí něco, co jim ostatní neprodají. Pozoruhodné. Jsme zvědavi, zda diesel letos prodejně porazí onen plug-in hybrid, loni s ním prohrát o pár jednotek aut...
Nové SUV CX-60 od Mazdy s šestiválcovým turbodieselem 3,3 za ceny šplhající až k 1,5 milionu korun vypadá pro mnohé jako nesmysl. Realitou je, že to je prodejní hit. Foto: Mazda
Zdroje: SDA, Mazda
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před 2 hodinami - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Warm Up ukončen předčasně po crashi Acosty 10:07
- Sprintérské drama = festival pádů: Vyhrál Martin před Acostou včera 15:24
- Pole pro Aldeguera, 14. Salač včera 14:52
- PP v Moto3 patří Davidu Alonsovi včera 14:39
- První Pole Position pro Marca Marqueze s Ducati včera 11:36
Nejnovější články
- Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
před 42 minutami - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před 2 hodinami - Tesla vyhodila i neuvěřitelně oddané zaměstnance, jeden z nich dokonce spal na parkovišti a myl se v práci, aby jí dal maximum
před 3 hodinami - O bobra míň nebude. BMW řadu 4 nezařízne, chce lidi nechat dál si vybírat to, po čem touží
před 5 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva