Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
BMW B37 a B38: tříválce jsou realitou, začínají novou éru
13.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Mnichovská automobilka v příštích letech kompletně obmění všechny motory do šesti válců. Předvojem jsou nové tříválce 1,5 B37 a B38.
Obdivovatelům luxusního zboží na čtyřech kolech to bude s největší pravděpodobností zhusta jedno, milovníci starých pořádků však ústup BMW od jedné ze svých nejtradičnějších hodnot - pohonu zadních kol - jen tak lehce nerozdýchají.
Dnes odhalené kompaktní MPV s názvem Active Tourer bude v Paříži prezentováno jako koncept, nepochybujte ale o tom, že jde o hotový předprodukční vůz BMW 1 GT. A pokud nad ním pořád nevěřícně kroutíte hlavou, měli byste se možná připravit na další, pro tradicionalisty nepříjemný fakt. Pod kapotu tohoto a v příštích letech i dalších BMW se v rámci doktríny dowsizingu a zeleného dobra stěhuje tříválcový motor.
O nové generaci modulárních pohonných jednotek založených na sdílení komponentů bez ohledu na typ spalovaného paliva a unifikovaném objemu jednotlivých válců stanoveném na přibližně 0,5 litru, jsme poprvé slyšeli před více než rokem. Dnes představené tříválce o objemu 1,5 l jsou prozatím nejmenšími zástupci, postupně pak dorazí čtyřválce 2,0 l a šestiválce s objemem 3,0 litru.
Podle BMW mají být nové přeplňované tříválce řady B38 (zážehové) a B37 (vznětové) přibližně o pět až patnáct procent úspornější, než současné dvoulitrové čtyřválce. Přesné parametry automobilka sice neuvádí, ale určitý obraz o jejích výkonech si udělat můžeme. Na jeden válec benzínové jednotky připadá 41 až 75 koní a točivý moment v rozmezí 60 až 80 newtonmetrů, a to znamená, že tří- až šestiválce budou disponovat zhruba 123 až 450 koňmi (to vypadá na M3 F80) a 180 až 480 newtonmetry (opět by se mohlo jednat o hodnotu pro M3).
U turbodieselů to bude poněkud jinak. Na jejich půllitr vychází 27 až 61 koní a 75 až 110 newtonmetrů. Příští naftové tří, čtyř a šestiválce pak budou mít přibližně 81 až 366 koní a 225 až 660 Nm. Tyto čísla je samozřejmě nutné brát s rezervou, nevíme totiž, zdali spodní hranice výkonu i točivého momentu na válec připadají na menší motory a horní limity naopak na ty větší, přibližnou představu o budoucnosti pohonných jednotek BMW nicméně dávají.
A jak je to s jejich modularitou? Mnichov tvrdí, že mezi dvěma zážehovými motory s různým počtem válců bude zaměnitelných až šedesát procent součástek a to samé bude platit navzájem pro diesely. Pozoruhodné přitom je, že i mezi benzínovým a naftovým agregátem bude společných přibližně čtyřicet procent komponentů. Navíc kromě konstrukční podobnosti mají motory stejné uspořádání rozvodového mechanismu, standardizované rozestupy válců nebo umístění ložisek klikové hřídele, ale paralely byste našli také v chladícím okruhu, nasávání, výfukových svodech, případně pomocných agregátech jako je pozice kompresoru klimatizace. Zákazníkovi budou podobné informace asi ukradené, akcionáře ale jistě potěší.
Vraťme se ještě na chvíli k zážehovému tříválci 1,5 TwinPower, hlavní hvězdě dnešní prezentace. Patnáctistovka dostala kromě jednoho turbodmychadla také systém variabilního, kontinuálního zdvihu nasávacích ventilů Valvetronic nahrazující škrticí klapku v nasávání, variabilní časování ventilů na straně sání i výfuku a samozřejmě přímé vstřikování paliva.
Jak se asi dalo očekávat, mnichovská automobilka nedá na downsizing a tříválce dopustit. V tiskové zprávě uvádí, že nová patnáctistovka vykazuje „typické příznaky pro tříválce” - „ráda se vytáčí, má spontánní odezvu a dynamický, sportovní zvuk“. O jednotce hovoří jako o „emotivní a dynamické”, neváhá dokonce konstatovat, že „sdílí spoustu rysů s řadovými šestiválci” a označuje jej za „temperamentní a sportovní”. Asi tříválce známe trochu jinak.
Ať už si o podobném motoru s logem BMW myslíte cokoli, počítejte s tím, že se v nejbližších letech objeví nejen ve vozech značky Mini a jedničce GT s pohonem předních kol, ale podélně uložený bude pohánět nejen současnou řadu 1, ale dokonce i větší trojku a hybridní kupé i8. A vzhledem k tomu, co Ford nejnověji provedl Mondeu bychom se nemohli divit, kdyby se tříválcové jedna-pětky dočkala i řada 5.
Jinak abychom nezapomněli, současný dvoulitrový čtyřválec N20, který nahradil atmosférické šestiválce a svou hospodárností ani charakterem zrovna nepřesvědčil, k nové řadě motorů ještě nepatří. Během pár let bude nahrazen motorem 2,0 l s kódovým označením B48. Podle britského Autocaru se objeví už v příštím roce pod kapotou Mini a bude mít kolen 220 koní.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.


Tříválcové patnáctistovky jsou z nové řady modulárních motorů s objemem jednoho válce cirka 0,5 litru
Zdroj: BMW, Foto: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejnovější články
Sliby převratných baterek s bleskovým dobíjením berte s nadhledem, reálně auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
před minutouPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
před hodinouPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
před 3 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 4 hodinamiNová Mitsubishi pro Evropu budou zjevně už jen předělané Renaulty, na tomhle to ale skoro není poznat
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.04. 12:51 - Brus
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 12:35 - řidičBOB
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 08:05 - Vrooom
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB