Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců
18.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Downsizing a přeplňování jsou vážně u konce s dechem. Jediná značka aut, která se mu brání, teď dokonce hovoří o zcela opačném postupu.
Americká organizace EPA nedávno představila studii Light Duty Fuel Economy Trends. Ta se zabývala reálnou spotřebu aut modelového roku 2016, přičemž konstatovala to samé, co v předchozích třech letech. Tedy že nejúspornější vozy vyrábí Mazda. Jinak také značka, jenž nepodlehla mánii downsizingu, přeplňování, hybridizace a elektrifikace. Z techniky tohoto ražení nesáhla téměř po ničem, přesto už čtyři roky v řadě patří na úplný vrchol.
Z trůnu navíc japonská automobilka hned tak slézt nehodlá, jak bylo ostatně patrné na autosalonu v Los Angeles. Na motor show totiž Mazda představila novou generaci modelu CX-5, v jehož případě nejmenším motorem je dvoulitrový čtyřválec. Kromě toho pak SUV pohání ještě 2,2litrový turbodiesel a 2,5litrová benzinová jednotka. Podle vedení značky ale to nejlepší teprve přijde.
„Naším cílem je další zefektivnění spalovacích motorů. Myslíme si, že se v něm stále ještě skrývá nemalý potenciál. Tím myslím, Mazda je v Severní Americe již nyní nejúspornější značkou bez toho, aniž by nabízela hybrid. Stále je přitom co zlepšovat - takže nevím, proč bychom měli závodit ve snaze vyvinout hybridní variantu,“ uvedl k tématu šéf australského zastoupení Martin Benders.
Jelikož značka hodlá dále pracovat na vyšší efektivnosti spalovacích motorů, pomůže jí to i s efektivitou hybridního systému, až takový krok bude nezbytně nutný. „Pokud učiníte základní jednotku nadmíru efektivní a budete muset přidat hybridní část - což je drahé - poté úroveň hybridizace nemusí být až tak zásadní,“ dodává Benders.
Řečeno jinými slovy, i Mazda připouští, že na alternativní pohon jednou dojít může. Než se tak ovšem stane, hodlá dovést k dokonalosti spalovací agregáty. Turbem a menším objemem? Zapomeňte, motory Mazdy budou nadále pracovat s atmosférickým plněním a co více, dojde k navyšování počtu válců i objemu. Právě tímto způsobem totiž dle automobilky může dojít k dalšímu snižování žíznivosti, navzdory trendům.
Ty dosud prosazovaly downsizing a přeplňování, tato éra je však i podle Mazdy u konce kvůli příchodu nových měřících cyklů beroucích více v potaz reálný svět. „Většina evropských výrobců začala namísto downsizingu mluvit o upsizingu. To jsme ale zmiňovali již před pěti lety, kdy každý říkal, že zmenšování objemu je lepší. Nyní ale vše kráčí směrem, jakým jsme se vydali my,“ uvádí šéf vývoje Kiyoshi Fujiwara.
Ten rovněž zmiňuje, že další přeplňování „již není důležité pro budoucí technologie“, i když připouští, že potřeba bude. Důvodem je fakt, že značka nemá dostatek financí na to, aby investovala do objemů s vyšším počtem válců. Tedy prozatím, Fujiwara ovšem zmínil i třílitry či čtyřlitry. Tedy jednotky, v jejichž případě již čtyřválce nejsou vhodné a tudíž je vyloučeno i ono přeplňování.
Tímto směrem dle šéfa vývoje začínají mířit i jiné značky, včetně těch z koncernu VW a zdá se, že změna trendu je neodvratná. Dle šéfa vývoje Mazdy tak nyní značka opět stojí na počátku, neboť musí uspořit peníze, aby mohla investovat do objemnějších motorů s větším počtem válců.
Kromě objemnějších atmosférických motorů Mazda i nadále počítá s turbodiesely. Ty se v případě modelu CX-5 podílejí na prodejích z 15 až 20 procent, což má jen dokazovat, že skandálem Volkswagenu nebyla automobilka nikterak zasažena. „Je to čistě problém někoho jiného,“ dodává Benders.





































Mazda CX-9 je jediným vozem značky, který počítá s přeplňovaným motorem. Ten ovšem ostatní modely nedostanou, byť se pod jejich kapotu vejde. Místo toho automobilka míří za objemnějšími agregáty s větším počtem válců
Zdroj: Car Advice poprvé a podruhé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
včeraFascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025
Nejčtenější články
Land Roveru se přestává dařit. V těžkostech se zbavuje 500 lidí, prý jde o „dobrovolné propouštění”
18.7.2025Čekání na zázrak: V evropských přístavech se kupí tisíce aut, která nikdo nechce, exporty se propadají o desítky procent
18.7.2025Honda Civic Type-R se po letošním odepsání může vrátit s „šokujícím” řešení pohonu. Je to jako „u blbejch”
18.7.2025Vstupenka do klubu prestižních strojů Mercedesu nepřežila čistku v nabídce značky, jako ojetina je neskutečně levná
18.7.2025Rusové začali prodávat lidové auto do terénu za 134 tisíc Kč. Vidíte ho celé, na fotkách nic nechybí
19.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva