Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nejrychlejší rodinné auto světa používá revoluční motor 2,0 s 600 koňmi, je to unikát
12.10.2020 | Mirek Mazal
Neexistuje žádné jiné auto na světě mířící do sériové výroby, které by z tak malého motoru dolovalo tak vysoký výkon. Nová rodinná stíhačka ze Švédska ho ale má a je to fascinující stroj.
Vůz, který švédský výrobce supersportů Koenigsegg kvůli jeho koncepci s trochou nadsázky tituluje jako nejrychlejší rodinné auto planety, je doslova nacpaný fantastickou technikou. O zhmotnění jednoho vrcholů automobilového inženýrství by mohl hodiny vyprávět sám Christian von Koenigsegg, podle nějž s novým modelem Gemera vstupuje do jiné éry nejen jeho automobilka, ale i celý automobilový svět.
„Gemera zakládá zcela novou kategorii aut, ve které se výkony extrémních hypersportů setkávají s prostorným interiérem a povědomím o environmentalismu,“ uvedl ke švédské novince von Koenigsegg. Jednotlivá revoluční řešení tohoto vozu by šlo probírat dlouho, největší pozornost ale jednoznačně poutá inovativní dvoulitrový tříválec twin-turbo přezdívaný Tiny Friendly Giant (TFG).
Relativně malá a lehká, pouhých 70 kg vážící jednotka s jindy vysmívaným počtem válců ze sebe doluje 440 kW (600 koní) výkonu a 600 Nm točivého momentu, ovšem zdaleka to není výkon celé Gemery. Pod karbonovou schránkou opět u zadní nápravy pomáhají tři další elektromotory, které posunují celkový výkon pohonného systému na famózních 1 268 kW (1 724 koní) a 3 500 Nm. Ani vysoká pohotovostní hmotnost ve výši 1 890 kilogramů pak není překážkou zrychlení na 100 km/h za 1,9 sekundy, show končí až za hranicí 400 km/h.
Jasně nejvýkonnější motor svého certifikovaný pro silniční použití si vystačí se dvěma litry objemu a vrtáním 95 milimetrů vůči zdvihu 93,5 milimetrů. Ve srovnání s dříve používaným čtyřlitrovým V8 jsou válce novinky dokonce ještě větší a dobře snášejí omezovač u 8 500 ot./min s plnicím tlakem 29 PSI. Velké písty při těchto otáčkách kmitají rychlostí 26,5 metrů za sekundu, což je na úrovni techniky Formule 1.
K výjimečným parametrům spalovacímu motoru pomáhá také nahrazení klasického ovládání ventilů pneumatickým mechanismem. Stejnojmenná technologie dceřiné firmy Freevalve tak zajišťuje nezávislé časování fází sání či výfuku a slibuje vyvážený chod s delší životností ventilových sedel TFG. O správné řízení procesů řadového tříválce se stará elektronika, jejíž fungování určuje zvolený jízdní režim.
Svůj podíl na výsledku úspěchu má chytré nastavení dvou turbodmychadel spolupracujících s Freevalve. Z každého válce vedou dva výfuková kanály, pokaždé do jiného turbodmychadla. V nízkých otáčkách bývají otevírány ventily jdoucí jen do jednoho z nich, což zajišťuje dostatečný tlak spalin pro jeho práci. Po zvýšení otáček TFG je otevřen druhý výfukový ventil a do práce se zapojuje druhý okruh přeplňování. Výsledkem souhry novátorských řešení je točivý moment 400 Nm při 1 700 ot./ min a ve výsledku maximum 600 Nm. Dosud nikdy nedosažená čísla motoru této velikosti dělají z TFG nejvýkonnější silniční agregát vzhledem k počtu válců i jeho objemu.
Celkovou výbavu čtyř motorů doprovází automatické převodové ústrojí Koenigsegg Direct Drive alias KDD s jedním rychlostním stupněm. Soustavu KDD navrhnul osobně zakladatel značky Christian von Koenigsegg a patentovanou techniku spojil s karbonovou hřídelí HydraCoup, která spojuje TFG vzadu a KDD vepředu. Ta do určitých otáček pracuje jako násobič točivého momentu, jehož maximum na kolech dosahuje dosahuje hodnoty až 11 tisíc newtonmetrů.
Všechno tohle čtyřmístnému Mega-GT, jak Koenigsegg Gemeře říká, umožní drtit asfalt při mohutném zrychlení při cestě za maximální rychlostí na hranici 400 km/h. Na praxi si musíme počkat, na papíře je ale technické řešení celého vozu i jeho hlavního motoru skutečně unikátní a nikým jiným ani nepokoušené, natož pak reálně vyvinuté pro použití v běžném provozu.







Triky Koenigseggu umožnily Gemeru posadit na vrchol automobilového inženýrství, dvoulitr s 600 koňmi dnes nenabízí ani Mercedes, ten končí na 421 koních. Foto: Koenigsegg/Freevalve
Zdroj: Koenigsegg
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejnovější články
Překvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
včeraMuž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
včeraFerrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
včeraStačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
včeraZákazníci a fanoušci Audi už jsou tak zoufalí, že natočili hodinový film volající po tom, aby firma zastavila svůj úpadek
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.03. 19:31 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 07.03. 13:15 - Vrooom
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 07.02. 09:03 - abernas