Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci ukázali převodovku budoucnosti, řeší největší problémy současných řešení
16.7.2021 | Petr Prokopec
Už osvědčený princip se Němci rozhodli aplikovat v autech, která si dosud musela vystačit obvykle jen s jednorychlostní převodovkou. Ta ale ve výsledku shazuje dojezd i dynamiku elektromobilů, plynule měnitelný převod má pomoci.
Tento týden Evropská unie přišla s novým návrhem týkajícím se budoucích emisních standardů aut. Počítá nepřekvapivě s razantním utažením šroubů a nepřímo nařízenou elektromobilitou pro všechny. Něco takového je podle nás utopií, na tomto hrobě jsme však plakali tolikrát, že na něm už roste kapradí. Optikou Bruselu se už dnes hraje jen o to, kdy politici zmáčknou červené tlačítko a „vypnou” výrobu spalovacích aut.
Z našeho úhlu pohledu je to nesmysl, neboť jedinou rozumnou cestou je počkat na chvíli, kdy elektromobily z ekonomického, ekologického i praktického hlediska benzinové a dieselové vozy jasně překonají, což se nepochybně může stát. Ač jsou jejich motory méně komplexní a efektivnější, výrobci dosud pořád nezvládají plně vytěžit jejich potenciál. Faktorů je nespočet a mezi nimi i důležitá součást hnacího ústrojí, jednorychlostní převodovky. Dvourychlostní dosud dostalo pouze Porsche Taycan, ovšem pouze u zadního elektromotoru.
Nyní se ovšem schyluje k podstatné změně, neboť firma Bosch přišla s převodovkou budoucnosti určenou právě pro elektromobily. V principu není převratná, jde o převodovku typu CVT (její konkrétní název zní CVT4EV), která se ale pro elektrický pohon jeví být ideálem. Jednotlivé rychlostní stupně jsou virtuální, k jejich uzamčení může dojít přesně dle požadavků výrobce vozu. Dle Němců se zlepšuje akcelerace, navyšuje maximálka, a tedy i zvyšuje provozní efektivita.
Podle Bosche nový automat snižuje požadavek na výkon elektromotorů, což vede k menším nárokům na baterie i další součásti elektrického pohonu. Vše tak může vést k lepším a nebo levnějším elektromobilům - mohou disponovat stejnou dynamikou a stejným dojezdem jako jejich dražší protějšky, nebo za stejné peníze nabídnout víc.
Bosch nicméně aktuálně nezmiňuje žádnou spolupráci s některou z automobilek, pročež není jisté, kdy by se alternativnímu pohonu uzpůsobené CVT mohlo objevit v prodeji. Je nicméně možné, že dojde na kontrakt s Volkswagenem, na jehož modelu e-Golf Němci novou převodovku testují. Jakých konkrétních benefitů však u tohoto vozu dosáhli, již neupřesnili. Jen dodávají, že automat zvládá bez problémů přenášet i točivý moment vyšší než 500 Nm, což je u elektrických aut důležité.






Bosch vyvinul nový automat CVT pro elektromobily. Aktuálně jej testuje na Volkswagenu e-Golf, přičemž není jisté, zda jej německá automobilka bude do budoucna používat. Ostatně o komerčním využití se Němci v tiskové zprávě nezmiňují vůbec. Foto: Bosch
Zdroj: Bosch
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 9 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 11 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
