Home > Rubriky a sekce > Technika, Zajímavosti > Článek
Nissan chce, abychom auta řídili pouhou myšlenkou
2.10.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Nissan se pustil do výzkumného projektu zabývajícího se technologií schopnou číst myšlenky řidiče a převádět je na pohyb a ovládání automobilu.
Nápad převádět mentální aktivitu mozku na fyzický pohyb mechanických zařízení není převratný ani nový. Už několik let existuje protetika pro postižené osoby napojená na nervová zakončení amputovaných končetin, která je schopná doslovně reagovat na „přání“ majitele a vykonávat jednoduché úkony.
Asi nejdále se v tomto směru dostala armáda, třeba ta ve Spojených státech, která již v roce 2008 predikovala nákup helem za čtyři miliony dolarů obsahující komponenty pro komunikaci pomocí dešifrování mozkových signálů: „Bude to zařízení fungující na principu rádiových vln, jen bez mikrofonu,“ vysvětlují vědci pracující ve výzkumu. „Vojáci jsou zvyklí komunikovat krátkými jasnými povely, a proto by pro ně neměl být problém adaptovat se na tuto technologii,“ dodávají.
Nezaostává ani komerční sféra. Společnost Sony si již v roce 2006 nechala patentovat takzvané neurální rozhraní a o rok později uvedla firma NeuroSky (dnes jeden z lídrů v této oblasti) na trh počítačovou hru NeuroBoy. Teď to vypadá, že technologie „čtení myšlenek“ čeká menší boom, zájem projevily už i automobilky.
Kupříkladu Ferrari oznámilo, že jejich tým pracuje na komplexním skenování aktivity řidiče a tomu přizpůsobí nastavení stabilizačního systému a trakční kontroly. Italská značka ovšem nepočítá se senzory umístěnými na hlavě řidiče, snímače mají být ukryté kolem něj. O něco přímější cestu zvolila automobilka Nissan, která oznámila spoluprácí s polytechnickým institutem ve švýcarském Lausanne.
Tamní vědci se pod vedením profesora José del R. Millána zabývají vývojem invalidních vozíků ovládaných pomocí BMI (Brain Machine Interface), zařízení měřícího mozkovou aktivitu a převádějící tyto elektrické signály na ovládání elektromotorů. To, co na první pohled vypadá jako složitý systém, asi komplikované i je, ale ovládání by pravděpodobně mohl zvládnout každý.
Potvrzuje to profesor Millán i student Michelle Tavella, který se stal pokusným králíkem. Tvrdí, že k tomu, aby vozík zatočil například doprava, stačí myslet na pohyb pravé ruky. Vozík je doplněný soustavou snímačů a kamer, takže řídicí povely mozku jsou prováděny v souladu s okolním prostředím a tak, aby nedocházelo ke kolizím s překážkami. Právě tato komplexnost celého systému zřejmě zaujala Nissan natolik, že jej chce implementovat do automobilu a provést pilotní test.
Pokud by automobil nebyl schopen predikovat rozhodování člověka a ve zkoušce propadl, konstruktéři plánují zkusit to alespoň s ovládáním sterea, spárování telefonu s vozem nebo dokonce s nastartováním motoru. Samozřejmě tato technologie je zatím v plenkách a ani Nissan si zatím netroufá odhadnout, kdy by mohla být prakticky hotová. Je ale rozhodně zajímavá.
Pokud to nebude fungovat na ovládání vozu, mohl by být systém adaptován třeba na startování motoru nebo ladění audia
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 9 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 5 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 6 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 8 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 9 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva