Nissan chce, abychom auta řídili pouhou myšlenkou

Nissan se pustil do výzkumného projektu zabývajícího se technologií schopnou číst myšlenky řidiče a převádět je na pohyb a ovládání automobilu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Nissan chce, abychom auta řídili pouhou myšlenkou

2.10.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Nissan chce, abychom auta řídili pouhou myšlenkou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nissan se pustil do výzkumného projektu zabývajícího se technologií schopnou číst myšlenky řidiče a převádět je na pohyb a ovládání automobilu.

Nápad převádět mentální aktivitu mozku na fyzický pohyb mechanických zařízení není převratný ani nový. Už několik let existuje protetika pro postižené osoby napojená na nervová zakončení amputovaných končetin, která je schopná doslovně reagovat na „přání“ majitele a vykonávat jednoduché úkony.

Asi nejdále se v tomto směru dostala armáda, třeba ta ve Spojených státech, která již v roce 2008 predikovala nákup helem za čtyři miliony dolarů obsahující komponenty pro komunikaci pomocí dešifrování mozkových signálů: „Bude to zařízení fungující na principu rádiových vln, jen bez mikrofonu,“ vysvětlují vědci pracující ve výzkumu. „Vojáci jsou zvyklí komunikovat krátkými jasnými povely, a proto by pro ně neměl být problém adaptovat se na tuto technologii,“ dodávají.

Nezaostává ani komerční sféra. Společnost Sony si již v roce 2006 nechala patentovat takzvané neurální rozhraní a o rok později uvedla firma NeuroSky (dnes jeden z lídrů v této oblasti) na trh počítačovou hru NeuroBoy. Teď to vypadá, že technologie „čtení myšlenek“ čeká menší boom, zájem projevily už i automobilky.

Kupříkladu Ferrari oznámilo, že jejich tým pracuje na komplexním skenování aktivity řidiče a tomu přizpůsobí nastavení stabilizačního systému a trakční kontroly. Italská značka ovšem nepočítá se senzory umístěnými na hlavě řidiče, snímače mají být ukryté kolem něj. O něco přímější cestu zvolila automobilka Nissan, která oznámila spoluprácí s polytechnickým institutem ve švýcarském Lausanne.

Tamní vědci se pod vedením profesora José del R. Millána zabývají vývojem invalidních vozíků ovládaných pomocí BMI (Brain Machine Interface), zařízení měřícího mozkovou aktivitu a převádějící tyto elektrické signály na ovládání elektromotorů. To, co na první pohled vypadá jako složitý systém, asi komplikované i je, ale ovládání by pravděpodobně mohl zvládnout každý.

Potvrzuje to profesor Millán i student Michelle Tavella, který se stal pokusným králíkem. Tvrdí, že k tomu, aby vozík zatočil například doprava, stačí myslet na pohyb pravé ruky. Vozík je doplněný soustavou snímačů a kamer, takže řídicí povely mozku jsou prováděny v souladu s okolním prostředím a tak, aby nedocházelo ke kolizím s překážkami. Právě tato komplexnost celého systému zřejmě zaujala Nissan natolik, že jej chce implementovat do automobilu a provést pilotní test.

Pokud by automobil nebyl schopen predikovat rozhodování člověka a ve zkoušce propadl, konstruktéři plánují zkusit to alespoň s ovládáním sterea, spárování telefonu s vozem nebo dokonce s nastartováním motoru. Samozřejmě tato technologie je zatím v plenkách a ani Nissan si zatím netroufá odhadnout, kdy by mohla být prakticky hotová. Je ale rozhodně zajímavá.


Nissan chce, abychom auta řídili pouhou myšlenkou - 1 - Nissan rizeni myslenkou 01Nissan chce, abychom auta řídili pouhou myšlenkou - 2 - Nissan rizeni myslenkou 02Nissan chce, abychom auta řídili pouhou myšlenkou - 3 - Nissan rizeni myslenkou 03Nissan chce, abychom auta řídili pouhou myšlenkou - 4 - Nissan rizeni myslenkou 04
Nissan chce, abychom auta řídili pouhou myšlenkou - 5 - Nissan Brain Machine 02
Pokud to nebude fungovat na ovládání vozu, mohl by být systém adaptován třeba na startování motoru nebo ladění audia

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.