Objev německých vědců levně skoncuje se škrábanci na autě, samy se opraví

Člověku zkazí den, když přijde ke svému autu a na karoserii objeví velký škrábanec. S novým vynálezem vědců z německého Leibniz-Institut by tomu mohl být konec, díky obyčejné kukuřici.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Objev německých vědců levně skoncuje se škrábanci na autě, samy se opraví

27.3.2019 | Mirek Mazal

Objev německých vědců levně skoncuje se škrábanci na autě, samy se opraví

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Člověku zkazí den, když přijde ke svému autu a na karoserii objeví velký škrábanec. S novým vynálezem vědců z německého Leibniz-Institut by tomu mohl být konec, díky obyčejné kukuřici.

Špatná nálada kvůli poškrábanému laku je asi nevyhnutelnou součástí vlastnictví automobilu. Největší zlost přichází u prvního pořádného vrypu do nového laku, každý další zásah člověk snáší o něco lépe. Výrobci se snaží ušetřit psychické zdraví zákazníků a vyvíjejí samoopravitelné povrchy, které odolají všetečným dětem, létajícím kamínkům, bezohledným řidičům.

Nový objev německých vědců není zajímavý ani tak tím, co dovede - o takových věcech už jsme slyšeli - ale spíše tím, jak funguje. Klíčovou součástí se tu totiž stala obyčejná kukuřice. Německý ústav studující nové materiály v Leibnizu oznámil úspěšné vytvoření vnější vrstvy založené na kukuřičném škrobu. Lak na bázi zemědělské suroviny slibuje zaplnění škrábanců a miniaturních nedostatků povrchu, které běžně potřebují profesionální ošetření. Novinka obsahuje látku s „nanomerovou“ vlastností, která zahrnuje molekuly ve tvaru kruhu známé jako cyklické dextriny.

Cyklodextriny jsou navléknuty na řetězec molekul polymeru a mohou se v tomto uspořádání volně pohybovat. Nemohou z řetězců upadnout kvůli přítomnosti jiných molekul, které je drží na pozici. Vytoužená vlastnost samoléčby pochází ze skutečnosti, že jsou všechny dextriny navzájem propojeny a aktivovány chemickou reakcí. V podstatě existuje zcela pružný lak, který samočinně vyplňuje malé škrábance.

Opravné částice se aktivují tepelným působením. Vědci byli schopni minimalizovat dobu opravy na jednu minutu při teplotě 100 stupňů Celsia. Nižší teploty znamenají minimálně hodiny potřebné k pohybu molekul, ale to není žádný problém - stačí auto nechat venku na slunci a za pár hodin přijdete k vozu vypadajícímu lépe než v momentě, kdy jste jej opustili.

Jak jsme již zmínili, Leibniz-Institut není průkopníkem samoléčivých povrchů aut. Loni společnost Feynlab z Illinois prezentovala samoopravný nátěr, který se aplikuje na lak a poté automaticky vyplní škrábance, pokud by nějaké nastaly. Američané ale účtují asi 2 500 dolarů (57 tisíc Kč) za trvalý lesk, Němci říkají, že jejich řešení bude už vzhledem k použitému materiálu podstatně levnější. Konkrétní částka ale zatím nezazněla.


Objev německých vědců levně skoncuje se škrábanci na autě, samy se opraví - 1 - Oprava skrabancu pomoci kukurice 01Objev německých vědců levně skoncuje se škrábanci na autě, samy se opraví - 2 - Oprava skrabancu pomoci kukurice 02Objev německých vědců levně skoncuje se škrábanci na autě, samy se opraví - 3 - Oprava skrabancu pomoci kukurice 03Objev německých vědců levně skoncuje se škrábanci na autě, samy se opraví - 4 - Oprava skrabancu pomoci kukurice 04Objev německých vědců levně skoncuje se škrábanci na autě, samy se opraví - 5 - Oprava skrabancu pomoci kukurice 05Objev německých vědců levně skoncuje se škrábanci na autě, samy se opraví - 6 - Oprava skrabancu pomoci kukurice 06Objev německých vědců levně skoncuje se škrábanci na autě, samy se opraví - 7 - Oprava skrabancu pomoci kukurice 07Objev německých vědců levně skoncuje se škrábanci na autě, samy se opraví - 8 - Oprava skrabancu pomoci kukurice 08Objev německých vědců levně skoncuje se škrábanci na autě, samy se opraví - 9 - Oprava skrabancu pomoci kukurice 09Objev německých vědců levně skoncuje se škrábanci na autě, samy se opraví - 10 - Oprava skrabancu pomoci kukurice 10
Kukuřice na výrobu potravin dobře poslouží i v automobilovém průmyslu, postará se o dostupné samoopravitelné laky

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše