Range Rover Evoque dostal jako první devítistupňový automat ZF 9HP

Enormní tlak na snižování pokut za nadlimitní emise CO2 žene výrobce do extrémů. Kromě zmenšování motorů také zvyšují počet převodových stupňů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Range Rover Evoque dostal jako první devítistupňový automat ZF 9HP

27.2.2013 | Miro Mihálik | 6 příspěvků

Range Rover Evoque dostal jako první devítistupňový automat ZF 9HP

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Enormní tlak na snižování pokut za nadlimitní emise CO2 žene výrobce do extrémů. Kromě zmenšování motorů také zvyšují počet převodových stupňů.

Osmistupňová automatická převodovka ZF má dnes více než slušné renomé. O její spolehlivosti by nám asi více řekli v servisech, každopádně spoléhají na ní vozy z produkce Audi, BMW, Jaguaru, Maserati, Land Roveru či Chrysleru, ale najdete ji také v modelech od Bentley nebo Rolls-Royce. O lepším využití optimálních pracovních otáček rozmanitých motorů (od malých čtyřválcových dieselů až po mohutné V8 či V12), nemůže být pochyb, přesto je však osm v honbě za snížením emisních pokut evidentně málo.

Devítistupňového nástupce představila německá společnost ZF již v roce 2011, čekalo se proto v podstatě jen na to, kdy a kde se objeví. Konstrukčně jde o klasický automat s hydrodynamickým měničem točivého momentu a primárně byl navržen pro automobily s motory umístěnými vpředu napříč, což je i případ první aplikace.

Jako první se s technikou ZF 9HP představí už příští týden na ženevském autosalonu vozy britské značky Land Rover, která o sobě tvrdí, že se stala nejbližším vývojovým partnerem. Nová devítistupňová převodovka má primárně nahradit předchozí šestikvalt (počet převodových stupňů tedy vzroste o 50 procent...) ve všech modelech Evoque a její výrobce se chlubí třeba tím, že je o 7,5 kg lehčí a pouze o šest milimetrů delší.

Jak se budou vozy chovat v praxi a jestli skutečně pomůžou snížit spotřebu i tolik sledované emise CO2, zjistíme až později, Land Rover však samozřejmě slibuje redukci obojího a při současném těsnějším poskládání stupňů rovněž vylepšení dynamiky. Zajímavé přitom je, že jednička má být mnohem kratší než u stávající šestistupňové převodovky a kromě jiného má sloužit také pro jízdu v terénu bez nutnosti použít redukci, ulehčit tahání přívěsů či snížit otáčky a tím pádem i hlučnost při plynulé jízdě.

Nejvyšší převod pak bude pro změnu velmi dlouhý, aby snížil spotřebu i hlučnost při dálničním přesunu. Zbylé kvalty pak budou poskládány blízko u sebe, což pomůže nejen spotřebě a dynamice, ale i komfortu - menší poklesy otáček bude řízení celého ústrojí zvládat lépe a méně jimi zatěžovat posádku.

Součástí softwarového vybavení ZF 9HP má být též adaptabilní algoritmus řízení, schopný „číst“ chování řidiče, z něj vyhodnocovat preference a tomu následně přizpůsobovat řazení. Kdo se však o převodovky zajímá podrobněji, jistě ví, že se nejedná o nové řešení. Více detailů vám přineseme po podrobnějším představení v Ženevě.

Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013.


Range Rover Evoque dostal jako první devítistupňový automat ZF 9HP - 1 - Range Rover Evoque ZF 9HP 01Range Rover Evoque dostal jako první devítistupňový automat ZF 9HP - 2 - Range Rover Evoque ZF 9HP 02Range Rover Evoque dostal jako první devítistupňový automat ZF 9HP - 3 - Range Rover Evoque ZF 9HP 03Range Rover Evoque dostal jako první devítistupňový automat ZF 9HP - 4 - Range Rover Evoque ZF 9HP 04Range Rover Evoque dostal jako první devítistupňový automat ZF 9HP - 5 - Range Rover Evoque ZF 9HP 05
Jak sami vidíte, „lakmusovým papírkem“ Land Roveru a ZF se stal model Range Rover Evoque

Miro Mihálik

Diskuze 6 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše