Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Revoluční diesel na benzin od Mazdy upadá v zapomnění, Japonci to zas jednou vzali za špatný konec
18.2.2024 | Petr Miler
Pro automobilový svět to byla velká naděje, praxe ale nakonec jen připomněla, proč si na tomtéž dříve vylámali zuby prakticky všichni včetně svého času velmi pokrokového Mercedesu. „Diesel na benzin” možná jednou revolucí skutečně bude, ten od Mazdy jí ale prostě není.
V letech 2018 a 2019 to bylo velké téma a jedna z nadějí, jak se technicky vysmát snahám o stoprocentní elektrifikaci automobilové dopravy. Kdyby někdo přišel s citelně efektivnějším spalovacím motorem, který nemá problémy zejména s některými typy emisí, byla by to rána, ze které by se další pokus o „elektrickou revoluci” nevzpamatoval možná dekády. Tentokrát to ale neklaplo.
Řeč je o motoru SkyActiv-X, tzv. dieselu na benzin od Mazdy, který měl potenciál výše popsaného dosáhnout. Myšlenka takového motoru není ani trochu nová, s ideou použít principy fungování vznětového motoru pro spalování benzinu a dosáhnout tzv. homogenního kompresního zapalování (HCCI) si mnohé automobilky pohrávaly už dřív, nikdo ale takovou jednotku do sériové výroby nedostal.
Firmy jako Mercedes, GM, Ford nebo Hyundai se s nápadem vdechnout motorům HCCI život pochlubily nejednou, pak se ale vždy na dlouho odmlčely. Zapalování stlačením směsi s benzínem v hlavní roli zkrátka nikdy nedosáhlo tak spolehlivého fungování, aby se produkční reality dočkalo. A Mazda to najednou měla změnit.
Vypadalo to jako bomba, ale jen do chvíle, než jsme se dozvěděli, jak motor vlastně funguje. Mazda vlastně nevdechla život skutečnému HCCI, ale vlastně jen jednotce, která používá jen část principu tohoto způsobu spalování. Také japonská automobilka si vylámala zuby na největším problému celé koncepce, a to kontrole spalování vysoce reaktivní, extrémně stlačené směsi benzinu se vzduchem. Čím to tedy obešla? No parciálně klasickým zapalováním, diesel na benzin od Mazdy má pořád svíčku.
Ta sice nefunguje tak jako v běžných zážehových motorech, část procesu spalování ale ovládá. Co to má za následek? Bingo, motor není tak efektivní, což jej připravuje o část jeho největší výhody. Už první praktické zkušenosti tedy naznačily, že tohle není „ta bomba” a částečné zlepšení efektivity není dostatečné, aby bylo možné hovořit o čemkoli převratném. Mazda zkrátka poznala to samé, co dříve poznal Mercedes - že to prostě rozumně nejde, ne za současného stavu vývoje techniky.
Celou historii obšírně shrnutí kolegové z Motor1, pokud vás zajímají detaily. Ve výsledku ale platí jen jedno - SkyActiv-X si pořád můžete koupit a byť tím asi neuděláte chybu, nic reálně převratného ale nečekejte, jak naznačil i nedávný dlouhodobý test Auto Bildu. Japonci to zkrátka zas jednou vzali za špatný konec, když tento motor chtěli do výroby dostat tak moc, že do jeho výchozí koncepce zasáhli natolik, že ji do značné míry popřeli. Snad příště.












Mazda nabízí motor SkyActiv-X mj. do modelu 3. V průběhu času jej dokonce vylepšovala, nic převratného ale nakonec nedokázala a její nápad postupem času upadá v zapomnění. Foto: Mazda
Zdroje: Motor1, Mazda
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
dnesStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 7 hodinamiOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
před 8 hodinamiHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
před 10 hodinamiDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
před 11 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva